September 12, 2009
11:41 شنبه، 21ام شهریورماه 1388
کد خبر: 22937

ویژگی کنسرسیوم توسعه اعتماد مبین بعنوان خریدار سهام بلوکی مخابرات تشریح شد

بر اساس مصوبات هیات واگذاری 25 شهریور بزرگترین معامله بورس ایران با واگذاری50 درصد به علاوه یک سهم مخابرات معادل 22 میلیارد و 936 میلیون و 827 هزار و 837 سهم با قیمت هر سهم3400 ریال و ارزش کل حدود 79 هزار میلیارد ریال، برای فروش عرضه خواهد شد.


به گزارش ایسنا، تاکنون20 درصد سهام مخابرات به سهام عدالت، 5 درصد عرضه در بورس و 5 درصد دیگر به عنوان سهام ترجیحی به کارگزاران و کارمندان این شرکت واگذار شده است. این در حالی است که با احتساب واگذاری پنج درصد به اضافه یک سهم سهام شرکت مخابرات ایران، میزان سهام واگذار شده به 80 درصد می‌رسد.


گفتنی است مخابرات از شرکتهای صدر اصل 44 است و مطابق قانون20 درصد مابقی سهام آن دولتی باقی خواهد ماند. در این میان کنسرسیوم توسعه اعتماد مبین متشکل از چند شرکت سرمایه‌گذاری در استان‌های تهران و خراسان است که برخی از آنها نیز در زمینه تخصصی مخابرات و الکترونیک فعالیت دارند، در فرآیند عرضه بلوک سهام مخابرات شرکت کرده و موفق به دریافت مجوز انجام معامله شده‌اند.


بر اساس این گزارش، کنسرسیوم توسعه اعتماد مبین متشکل از 3 شرکت ثبت شده در استانهای تهران و خراسان با عقد قرارداد مشارکتی با نسبت‌های شرکت گسترش الکترونیک مبین ایران به نسبت 46 درصد، شرکت توسعه اعتماد به نسبت 46 درصد و شرکت شهریار مهستان به نسبت 8 درصد وارد بازار رقابت شده است.


بر اساس این قرارداد، موافقت شده که در صورت حضور شریک خارجی واجد شرایط، هر یک از شرکاء به نسبت سهام خود اقدام به واگذاری تا 49 درصد از سهام مزبور به طرف خارجی کنند. در این راستا کنسرسیوم نیز به طور موازی با چند اپراتور بزرگ مخابراتی و شرکت‌های سرمایه‌گذاری‌ خارجی مذاکره نموده و در مرحله تصمیم‌گیری و نهایی کردن شراکت با یکی از آنها است.


ویژگی‌های اعضای کنسرسیوم:


شرکت توسعه اعتماد مبین در تاریخ 11 مرداد 83 به صورت شرکت سهامی عام تاسیس شده و هم اکنون سرمایه ثبتی شرکت مبلغ 40 میلیارد ریال است که به 40 میلیون سهم یک هزار ریال با نام تقسیم شده است. موضوع فعالیت شرکت نیز طبق ماده 3 اساسنامه عبارتند از خرید و پذیره‌نویسی سهام شرکتهای تولیدی، بازرگانی و خدماتی پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار و خارج از بورس وخرید اوراق مشارکت، سرمایه‌گذاری و مشارکت در خرید سهام، بازسازی، نوسازی و آماده‌سازی سهام شرکتها و انجام فعالیتهای بازرگانی تجاری داخلی و خارجی.این در حالی است که سرمایه شرکت در حال افزایش و در مرحله قانونی ثبت سرمایه است.


هدف از تاسیس شرکت جذب نقدینگی سهامداران خصوصا در منطقه شرق کشور به منظور استفاده در خلق ارزش و مشارکت در توسعه اقتصادی کشور، شناسایی فرصت‌های سرمایه‌گذاری و ورود این بخش‌ها و هدایت سرمایه‌گذاری‌های خرد به سوی اهداف کلان اقتصادی با جذب سهامداران مردمی بوده است. در راستای هدف ذکر شده بیش از 1500 نفر سهامدار حقیقی به صورت مستقیم سهامدار شرکت هستند.


شرکت گسترش الکترونیک مبین ایران ( سهامی خاص) شامل گروه شرکت گسترش الکترونیک مبین ایران و شرکت‌های فرعی است که به صورت شرکت سهامی خاص طی ثبت شرکتها به ثبت رسیده است و صددرصد متعلق به گروه توسعه اقتصادی تدبیر است. هم اکنون سرمایه ثبتی شرکت مبلغ 10 میلیارد ریال است که به یک میلیون سهم ده هزار ریالی با نام تقسیم شده است.


از جمله فعالیت‌های این شرکت اخذ مجوز سراسری و ایمکس و انتقال آن به شرکت ارتباط مبین نت ( سهامی خاص) شرکت در مزایده اپراتور سوم، انجام مطالعات و تحقیقات در خصوص پروژه‌های M-Payment، M-Banking و فیبر نوری و شرکت در مناقصات راه‌اندازی شبکه‌های روستایی شرکت مخابرات شرکت مخابرات که در 4 استان برنده شده و قرارداد منعقد کرده است. شرکت گسترش الکترونیک مبین با کادر مدیریتی و فنی قوی و با دانش بالا در زمینه مخابرات و ارتباطات، یکی از شرکت‌های موفق در کشور بوده و نقش موثری در ارتقاء فن‌آوری‌های نوین در این بخش ایفا کرده است.


شرکت شهریار مهستان نیز آخرین عضو کنسرسیوم توسعه اعتماد مبین با نسبت سهم هشت درصد است که در تاریخ 17 اردیبهشت 85 به صورت شرکت سهامی عام در قالب یک شرکت هلدینگ تاسیس شد.


این شرکت با هدف نظارت بر فعالیت هلدینگ‌های تحت مدیریت شهریار مهستان تشکیل شده است و با عضویت در هیات مدیره شرکتها با توجه به درصد مشارکت و تعداد مدیران منتخب و منصوب خود در مسوولیت اداره شرکت‌ها سهیم است. یادآور می‌شود ایجاد هلدینگ سرمایه‌گذاری و اداره سهام شرکتها و ساماندهی آنها در جهت استفاده از فرصت‌های موجود سرمایه‌گذاری به منظور استفاده بهینه از سرمایه‌گذاری‌های انجام شده و توسعه سرمایه‌گذاری‌ها از اقدامات مهم این شرکت است.


همچنین استراتژی شرکت اعمال و توسعه تفکر نوین مدیریت بر بازار سرمایه و ایجاد سرمایه‌گذاری‌های مالی و سرمایه‌گذاری‌های مشترک با طرح‌های تجاری داخلی و خارجی و ایجاد تنوع و مدیریت ریسک دارایی‌ها و بهبود استفاده از سرمایه‌های موجود و نهایتا توسعه فعالیت‌های گروهی و بهبود روشهای موجود است.


سرمایه شرکت در حال حاضر 10 میلیون ریال است که مقدمات افزایش سرمایه انجام و در مرحله ثبت قانونی است. شهریار مهستان از سهامداران متنوع و زیادی تشکیل شده است و با توجه به عام بودن سهام شرکت و امکان انتقال سهام در کارگزاری‌های بازار بورس، ترکیب آن در گذشته دارای تغییرات زیاد بوده است. به علاوه پیش‌بینی شده است که در صورت برنده شدن در مزایده شرکت مخابرات، سهام شرکتهای عضو با پذیره‌نویسی در کارگزاری‌ها در مقیاس وسیع‌تری واگذار شده و بدین ترتیب امکان سهامدار شدن همه اقشار مهیا می شود.


گفتنی است؛ کنسرسیوم توسعه اعتماد مبین برغم گران بودن قیمت پایه 340 تومان برای هر سهم و تعهد سنگین مالی ناشی از آن، برنامه‌ جامعی برای ایجاد تحول ساختاری و مدیریتی، توسعه و ارتقای تکنولوژی، ارائه سرویس‌های پیشرفته مخابراتی و سودآوری بیشتر شرکت طراحی کرده است. درصورتی که بلوک مدیریتی مخابرات توسط این کنسرسیوم تملک گردد، آینده بسیار روشنی برای سهام این شرکت متصور خواهد بود، هر چند پرداخت بهای بالای آن تا سالها بر دوش خریداران سنگینی خواهد کرد.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.