October 5, 2009
17:18 دوشنبه، 13ام مهرماه 1388
کد خبر: 23417

اظهارات تند نهاوندیان و اسدالله عسگراولادی در خصوص واگذاری مخابرات

تعدادی از نمایندگان بخش خصوصی در اتاق بازرگانی ایران از روند واگذاری سهام شرکت مخابرات انتقاد کردند.


به گزارش ایسنا در حاشیه نشست صبحانه اتاق بازرگانی ایران اسدالله عسگراولادی در پاسخ به این سوال که سهام مخابرات به چه کسی واگذار شد؟ اظهار کرد: می‌گویند خصوصی هستیم، کجا خصوصی هستند؟ حکم مدیرعامل شرکت مبین را کدام وزیر امضا کرده است؟ کجا خصوصی هستند؟ حق دارند که به عنوان بخش خصوصی حرف بزنند یا نه؟


وی ادامه داد: این نوع واگذاری‌ها هیچ کمکی به اقتصاد چشم‌انداز سال 1404 نمی‌کند. چون هدف چشم‌انداز این است که 80 درصد سهم بخش دولتی و 20 درصد سهم بخش خصوصی در اقتصاد برعکس شود که این واگذاری اخیرا هرگز به این موضوع کمک نمی‌کند.


عسگراولادی تصریح کرد: اگر این روش ادامه پیدا کند در سال 1404 باز هم دولت 80 درصد و بخش خصوصی 20 درصد سهم خواهد داشت.


* اظهارات نهاوندیان در مورد این واگذاری


همچنین نهاوندیان ـ رییس اتاق ایران ـ در حاشیه‌ این نشست در این باره گفت: این مورد از دو جنبه مدنظر است؛ یک جنبه‌ اجرای قانون که آیا همه الزامات قانونی مورد توجه قرار گرفته و جنبه دوم، جنبه اقتصادی موضوع است که من بیشتر بر جنبه دوم تاکید کردم و می‌کنم.


وی اضافه کرد: اگر در مواردی لازم است این توجه به روح و هدف قانون در داخل نص قانون بیاید این کار هر چه زودتر انجام شود که آن وقت دستگاه‌های مسئول هم وظیفه خود را انجام دهند.


وی در پاسخ به سوالی مبنی بر غیر قانونی بودن این واگذاری عنوان کرد: فرق است بین اینکه غیر قانونی انجام شده یا این که این کار با روح قانون ممکن انطباق نداشته باشد. ما آن خلاء‌های قانونی را باید هر چه زودتر رفع کنیم.


وی خاطرنشان کرد: توجه به انتصاب مدیریتی شرکت‌هایی که خصوصی ثبت می‌شوند به مدیریت‌های دولتی این، آن چیزی است که به نظر ما باید در قانون باید مورد تصریح قرار بگیرد تا رقابتی که صورت می‌گیرد چه در صحنه فعالیت اقتصادی و چه در مورد واگذاری‌ها رقابت منصفانه و عادلانه باشد.


نهاوندیان با تاکید بر اینکه هیچ کدام از بازیگران اتکاء به امکانات خاص دولتی نداشته باشند، افزود: در تجربه برخی از کشورها می‌بینیم که واحدهای واگذار شونده را در اختیار آن سازمان قرار می‌دهند که آن سازمان هم پاسخگو در قبال قوه مقننه است. ما این را در قانون اصل 44به طور بخشی داریم بعد از موقعی که تصمیم گرفته می‌شود واحدی واگذاری شود دیگر قانون تجارت بر آن حاکم است که به سازمان خصوصی داده می‌شود اما این سازمان کماکان زیر نظر وزیر اقتصاد است شاید در این مورد باید یک تجدیدنظر کنیم و آزادی‌های بیشتر را به سازمان مسوول برای این کار اعطا کنیم.


وی متذکر شد: امر واگذاری به صورت غیر دولتی صورت بگیرد اما عواید حاصل از آن حتما بیت‌المال است و به دولت باید عودت شود.

 

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.