November 29, 2009
1:58 یکشنبه، 8ام آذرماه 1388
کد خبر: 24415

پایان انتظار وایمکس

نوشته: فاطمه ملکی

مهلت 9 ماهه اپراتورهای وایمکس برای راه‌اندازی و عرضه سرویس در مراکز استان‌ها درحالی12 آذر ماه به پایان می‌رسد که علی رغم اعلام آمادگی دو رقیب کهنه کار ارایه اینترنت پرسرعت برای دریافت پروانه وایمکس اما هنوز هیچ یک اپراتور‌های دارنده پروانه برای راه‌اندازی و عرضه سرویس اعلام آمادگی نکرده‌اند.


به گزارش عصر ارتباط، شمارش معکوس رقابت میان مبین نت، ایرانسل، اسپادان و مجتمع رایانه دانش گلستان برای عرضه سرویس‌های وایمکس آغاز شده اما ظواهر امر حاکی از آن است که هنوز هیچ یک از مدعیان دارای پروانه این بازار برای عرضه تجاری وایمکس آماده نیستند.هرچندکه  لایزر و داتک دو رقیب کهنه کار این بازار که تجربه ارایه سرویس اینترنت بی سیم به صورت محدود در تهران را در کارنامه خود دارند چنانکه خسروی رییس رگولاتوری اعلام کرده است تا بهمن ماه فرصت دارند پروانه وایمکس را از رگولاتوری دریافت کنند


این درحالی است که دارندگان فعلی پروانه وایمکس از رگولاتوری طبق مفاد پروانه صادره  با فرا رسیدن 12 آذر ماه 88 پایان مهلت 9 ماهه آن ها برای پوشش وایمکس در 80 درصد مراکز استان‌ها به پایان می‌رسد.


مبین نت: 12 آذر به‌صورت آزمایشی سرویس می‌دهیم


مبین نت، که پروانه ارایه سرویس‌های وایکس در 30استان کشور را دارا است، در مدت 9 ماه گذشته تنها نسبت به نصب تجهیزات خود اقدام کرده و هنوز خبری از تست و آزمایش آن نیست. این اپراتور که هنوز تاییدیه تعرفه‌های خود را از سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی دریافت نکرده، قصد دارد تا با ساختارشکنی در بازار اینترنت کشور، هزینه سرویس‌های عرضه شده را کاهش دهد.


مبین نت مدعی است با قیمت‌هایی در اندازه سرویس‌های اینترنت پرسرعت (ADSL) و ارایه مودم به صورت امانی و بدون دریافت هزینه بابت مودم، هزینه دریافت سرویس‌های وایمکس برای متقاضیان را به حداقل کاهش دهد.


اپراتور سراسری وایمکس وعده داده در روز 12 آذر ماه سرویس آزمایشی وایمکس خود را به طور همزمان در مراکز 30 استان کشور به صورت سراسری عرضه کند و عرضه رسمی ‌آن را به تکمیل شبکه، پوشش کامل و کیفیت مناسب موکول کرده است.


ایرانسل: وایمکس را در سبد هزینه خانوار می‌گنجانیم


از سوی دیگر ایرانسل که تجربه سرویس‌دهی در بخش تلفن همراه را دارا است، در شش استان کشور دارای پروانه وایمکس است، به رغم مواجهه با اشغالی فضای فرکانسی در دهمین نمایشگاه تله‌کام سرویس خود را برای تست در اختیار بازدیدکنندگان از این نمایشگاه قرار داد.


اپراتوردوم تلفن‌همراه کشور که خود را برای سرویس‌دهی آماده می‌کند، تعرفه‌های خود را نیز به سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی ارایه داده، ایرانسل مدعی است به زودی در کنار ارایه خدمات به مشترکان تلفن‌همراه خود، پاسخگوی متقاضیان خدمات وایمکس نیز باشد.


ایرانسل نیز همچون مبین نت قصد دارد با در نظر گرفتن تعرفه‌هایی نزدیک به تعرفه‌های اینترنت پرسرعت که هم اکنون برای مشترکان خانگی و تجاری عرضه می‌شود، سرویس وایمکس را در سبد هزینه‌های خانوار بگنجاند.


اسپادان: از اول دی ماه سرویس تجاری می‌دهیم


شرکت اسپادان نیز که مجوز اپراتوری وایمکس در استان اصفهان را دارا است، وعده داده از اول دی ماه سال جاری عرضه سرویس تجاری وایمکس خود را آغاز کند.


این اپراتور استانی درصدد است با درخواست از سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی مهلت زمانی عرضه سرویس‌های تجاری خود را تمدید کند اما تا 11 آذر ماه شبکه خود را روشن می‌کند.


اسپادان حداقل و حداکثر تعرفه سرویس‌های خود را با توجه به نظر سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی عرضه خواهد کرد و درصدد است تا حداقل پهنای باند 128کیلوبایت و حداکثر را بنابر نیاز متقاضیان ارایه کند.


رایانه دانش گلستان: تجهیزات پایلوت هنوز نرسیده است


در میان چهار اپراتور وایمکس ایران به نظر می‌سد مجتمع رایانه دانش گلستان بیش از همه در عرضه سرویس‌های خود تاخیر داشته باشد زیرا در بحث تملک سایت‌ها و خرید تجهیزات پایلوت که هنوز وارد نکرده، با مشکل مواجه شده است.


رایانه دانش گلستان به عنوان اپراتور استانی وایمکس از سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی درخواست مهلت کرده و مقرر شده تا با ارایه مستندات خود در هفته جاری به این سازمان تاخیرهای مجاز آن بررسی و به وی مهلت داده شود. مشکل اصلی که مجتمع رایانه دانش گلستان با آن مواجه شده در ثبت سفارش، دریافت تائیدیه سازمان انرژی اتمی ‌و باز کردن LC در بانک بوده که شروع به کار این اپراتور را به تاخیر انداخته است. مجتمع رایانه دانش گلستان که با تاخیر دو ماهه در عرضه سرویس وایمکس خود مواجه خواهد بود، هنوز تعرفه‌های پیشنهادی خود را هم به سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی ارایه نداده است.


رگولاتوری: تاخیر در عرضه وایمکس مشمول جریمه می‌شود


به نظر می‌رسد سازمان تنظیم مقررات نیز در برنامه اولیه خود برای عرضه وایمکس تجاری از سوی اپراتورها مهلتی بیش از قید پروانه به آن‌ها داده است.


محمود خسروی -رییس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی- در این‌باره، گفت: اپراتورهای وایمکس یک تا دو ماه دیگر علاوه بر مهلت تعیین شده در پروانه برای عرضه سرویس‌های خود فرصت خواهند داشت. او افزود: اپراتورها درحال ترخیص و نصب و راه‌اندازی تجهیزات خود هستند و  بنابر برنامه باید طی یک تا دو ماه آینده سرویس‌های خود را عرضه کنند و در غیر این صورت مشمول جریمه می‌شوند. خسروی گفت: اپراتورها در برخی استان‌ها پروانه خود را با تاخیر دریافت کرده‌اند اما در مهلت تعیین شده باید شبکه خود را اجرا کنند.


به گفته وی، سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی تلاش می‌کند تا تعرفه‌های تایید شده از سوی این سازمان به گونه‌ای باشد که در سبد هزینه‌های خانوار قرار بگیرد.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.