تجارت الکترونیک

January 27, 2010
9:17 چهارشنبه، 7ام بهمنماه 1388
کد خبر: 25531

برج های الکترونیکی شیراز و کیش در کما به سر می برند

برج الکترونیکی شیراز و برج IT کیش که چند سالی وعده راه اندازی و بهره برداری آن داده شده، متروک مانده اند.


به گزارش عصرارتباط، سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران که مرکز گسترش فناوری اطلاعات (مگفا) را بازوی اجرایی خود در این پروژه‌ها قرار داده، هنوز نتوانسته است دو برجی که وعده‌های زیادی بر سر آن داده شده بود را به سرانجام برساند.


این برج‌ها به دلیل نبود سرمایه و عدم تمایل سرمایه‌گذاری از سوی بخش خصوصی نتوانسته‌اند به اهداف اولیه خود دست یابند.


سرنوشت برج الکترونیکی شیراز


برج الکترونیکی شیراز که وعده راه‌اندازی آن در اوایل دهه 80 و همزمان با تحرکات فناوری اطلاعات در ایران داده شد، قرار بود پروژه‌ای سودآور و شاخص و فضای خوبی برای توسعه فناوری اطلاعات در کشور باشد.


در برنامه تجاری نوشته شده برای راه‌اندازی این برج، 16 میلیارد تومان سرمایه در نظر گرفته شده بود که قرار بود 8 میلیون یورو آن به‌صورت وام از صندوق ذخیره ارزی اعطا شود که با تغییر دولت و سیاست‌های اجرایی در سال 1384 اعطای این وام لغو شد و مگفا با مشکل اساسی تامین منابع مالی برای انجام پروژه و به پایان رساندن آن مواجه شد.


محمدرضا حائری یزدی –مدیرعامل مگفا- در این باره، گفت: با لغو اعطای این وام با مشکل تامین منابع مالی مواجه شدیم و با تزریق قطره به قطره منابع مالی و تزریق سرمایه توسط بخش‌های مختلف آن را جلو بردیم و حتی در آن یکسری از واحدها را تهاتر کردیم؛ به‌طوری‌که با کسانی‌که دیتاسنتر و یا فیبرنوری آنجا را راه‌اندازی کردند، واحدها را تهاتر کردیم.


او با اشاره به این‌که برای راه‌اندازی این پروژه قدم به قدم جلو رفتیم، افزود: قبول دارم که عقب هستیم اما علیرغم جامعیت برنامه تجاری این برج با یکسری از محدودیت‌ها مواجه شدیم و از سوی دیگر نیز مسوولان استان فارس نیز همکاری نکردند.


حائری گفت: سازمان گسترش و نوسازی برای توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات در استان فارس سرمایه‌گذاری کرد و بد نبود شرکت‌هایی مانند سازمان فناوری اطلاعات شهرداری، صاایران و صاشیراز برای رونق آن در آن فضا حضور یابند که این اتفاق نیفتاد.


او افزود: علیرغم این‌که از آن‌ها خواستیم کمک کنند تا زودتر اینجا راه بیفتد اما این اتفاق نیفتاد و ما حاضریم سرمایه بیاوریم اما بخش خصوصی عنوان می‌کند که سرمایه‌ای برای سرمایه‌گذاری در این برج ندارد و علیرغم این‌که قرار بود مقداری وام زودبازده نیز به این برج اختصاص یابد اما این اتفاق هم رخ نداد و متوقف شد و نتواستیم آن را از طریق وزارت صنایع نیز پیگیری کنیم که در نهایت با کمبود نقدینگی مواجه شدیم.


مدیرعامل مگفا با اشاره به این‌که تاکنون 9 میلیارد تومان در این پروژه سرمایه‌گذاری شده است، گفت: نتوانستیم بقیه سرمایه را تامین کنیم و البته اکنون نیز متوقف نیست و طی فرآیندهایی سازمان گسترش نقدینگی به آن تزریق می‌کند اما مساله این است تا زمانی‌که بخش خصوصی سرمایه‌گذاری در این پروژه سرمایه‌گذاری نکند، ما حق نداریم سرمایه‌ای آنجا ببریم.


حکایت برج IT کیش


برج فناوری اطلاعات کیش نیز در راستای اهداف بلند مدت کیش که قرار بود به جزیره‌ای هوشمند مبدل شود، راه‌اندازی شد که طی آن با امضای توافقنامه‌ای میان سازمان منطقه آزاد کیش و سازمان گسترش و نوسازی صنایع مقرر شد یکسری از پروژه‌های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات به‌صورت پایلوت در این جزیره انجام شود و سپس در داخل کشور تعمیم یابد.


برهمین اساس نیز شرکت فاواکیش گستر که مگفا به عنوان بازوی سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران سهامدار 40 درصدی و دانشگاه کیش به نمایندگی از منطقه آزاد کیش سهامدار 60 درصدی آن بود شکل گرفت.


مشکل اصلی که موجب شد تا برج IT این جزیره هم به سرانجام نرسد و به سرنوشت برج الکترونیکی شیراز دچار شود، انتقال دانشگاه کیش به دانشگاه صنعتی شریف طی توافقنامه‌ای بود.


مدیرعامل مگفا درباره این برج نیز گفت: ما به عنوان سازمان گسترش دلمان می‌خواست با سازمان منطقه آزاد کیش مشارکت کنیم زیرا با دانشگاه صنعتی شریف نمی‌توانیم کار تجاری انجام دهیم و انتقال مالکیت این دانشگاه به دانشگاه شریف جزو تغییرات مدیریتی بود که همه برنامه‌های راه‌اندازی این برج را به هم ریخت.


او افزود: همچنین قرار بود شرکت فاواکیش گستر ساختمان برج IT  کیش را بخرد که بعد از تغییر مالکیت دانشگاه، سازمان منطقه آزاد کیش نسبت به خرید ساختمان برج اقدام کرد و چون دیگر شرکت فاواکیش گستر مالک آن نبود، مدیریت برج را به عهده گرفت و برنامه تجاری برای آن نوشته شد که طی آن نحوه استقرار شرکت‌ها، هم‌افزایی میان شرکت‌ها و فعالیت آن‌ها تعیین شود که اکنون نیز مستقیما تحت نظارت منطقه آزاد کیش اداره می‌شود و به همین دلیل فعالیت شرکت فاواکیش گستر از سال گذشته راکد مانده است.


حائری یزدی گفت: ما پیشنهاد دادیم سازمان منطقه آزاد کیش 60 درصد سهام دانشگاه کیش را به جای دیگری واگذار کند که علیرغم اینکه بعد از تغییر و تحولات مدیریتی نیز این موضوع را پیگیری کردیم اما به جایی نرسیدیم و هنوز بی‌نتیجه مانده است.

 

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.