July 31, 2010
13:05 شنبه، 9ام مردادماه 1389
کد خبر: 28857

جزئیات فنی و کاربردی سامانه بورس همراه تشریح شد

مدیر فناوری اطلاعات سازمان بورس و اوراق بهادار از راه‌اندازی فاز اول سامانه بورس همراه تا دو ماه آینده خبر داد.
به گزارش ایلنا، علی عبداللهی اظهارداشت: بورس همراه درگاه اطلاع‌رسانی بازار سرمایه از طریق تلفن همراه است و برمبنای سیستم پیام کوتاه (SMS) طراحی شده است، اما قابلیت کار بر روی سیستم GPRS و اینترنت دارد که با راه‌اندازی فاز اول سامانه بورس همراه که به‌طور مشترک، بین سازمان بورس و اوراق بهادار، شرکت اطلاع‌رسانی و خدمات بورس و شرکت مگفا در حال انجام است، کاربران می‌توانند به‌طور لحظه‌ای به کلیه اطلاعات بازار و اطلاعات سبدهای سهام اختصاصی خود دسترسی داشته و پیغام‌های موردنظر را درخصوص نوسانات بازار دریافت کنند.
وی با بیان اینکه بورس همراه دارای 3 بخش اصلی نرم افزار تلفن همراه، نرم‌افزار سرور و مدیریت سامانه است، افزود: نرم‌افزار تلفن همراه به‌صورت رایگان در اختیار کاربران قرار خواهد گرفت و کاربران براساس میزان تبادل پیامک از طریق سامانه، هزینه پیامک را پرداخت خواهند کرد که البته اعلام نوسانات پرتفوی و به‌روزرسانی قیمت سهام از مهم‌ترین ویژگی‌های این بخش است.
مدیر فناوری اطلاعات سازمان بورس افزود: حوزه اطلاع‌رسانی بورس همراه شامل دو بخش اطلاعات ثابت (مجموعه قوانین و مقررات، اطلاعات تماس سازمان‌ها و شرکت‌های فعال در بازار سرمایه، شرکت‌های بورسی، کارگزاران، صندوق‌های سرمایه‌گذاری و …) و اطلاعات متغیر (اطلاعات لحظه‌ای شرکت‌های بورسی، وضعیت شاخص، برترین‌های بازار، 5 شرکت دارای بیشترین افزایش و کاهش قیمت، 5 شرکت دارای صف خرید و فروش و …) است.
عبدالهی در مورد نحوه دریافت اطلاعات متغیر بورس همراه اظهار داشت: کاربران با ارسال یک پیام‌کوتاه می‌توانند آخرین اطلاعات یک شرکت خاص و یا اطلاعات بازار را دریافت کنند.
وی برخورداری از گرافیک بالا، نمایش اطلاعات به صورت جدول و دریافت اطلاعات به صورت خودکار را از دیگر ویژگی‌های بورس همراه اعلام کرد و گفت: بورس همراه قابلیت اعلام هشدار، مدیریت کاربران، تهیه گزارش‌های متنوع، دسته‌بندی کاربران و ارسال اطلاعیه‌ها و اخبار عمومی را نیز دارد و کاربران می‌توانند برای یک سهم خاص، بازده قیمت تعیین کرده تا به صورت لحظه‌ای از تغییر قیمت سهم خود آگاه شوند.
مدیر فناوری اطلاعات سازمان بورس درباره نحوه نصب نرم‌افزار بورس همراه افزود: فعالان بازار سرمایه در فاز اول این طرح می‌توانند در تالارها از طریق بلوتوث و یا سایت Sena.ir نرم‌افزار بورس همراه را دریافت کرده و از امکانات آن استفاده کنند.
عبدالهی درخصوص مسائل امنیتی بورس همراه اظهار داشت: کلیه اطلاعات علاوه بر فشرده‌سازی، رمزنگاری می‌شود به طوریکه مدیریت سامانه نیز هیچگونه دسترسی به اطلاعات کاربران ندارد، این امر باعث می‌شود تا احساس امنیت آنان افزایش یابد.
براساس این گزارش، مدیر روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان بورس هم با بیان اینکه سامانه بورس همراه، در راستای توسعه ابزارهای اطلاع رسانی، طراحی و پیاده سازی می‌شود، گفت: در این سامانه اطلاعات مورد نیاز فعالان بازار شامل قیمت و نوسانات سهام شرکت‌ها، NAV صندوق‌های سرمایه‌گذاری، برترین‌های بازار (بیشترین افزایش و کاهش قیمت، بهترین عرضه و تقاضا، افزایش و کاهش ارزش بازار، نمادهای پربیننده در سامانه)، میزان و نوسانات شاخص‌ها، حجم و ارزش معاملات و ارزش کل بازار را به‌صورت لحظه‌ای و براساس نیاز کاربر، در اختیار وی قرار می‌گیرد.
سعید مستشار امکان مشاهده لحظه‌ای اطلاعاتی همچون پیغام‌های ناظر بازار را از ویژگی‌های برجسته این نرم‌افزار برشمرد و گفت: سامانه بورس همراه به گونه‌ای طراحی شده است که حتی درصورت غیرفعال بودن نرم‌افزار نیز کاربر می‌تواند پیغام‌های ناظر بازار و سایر پیغام‌های تعریف شده توسط کاربر را به محض انتشار، در گوشی تلفن همراه خود مشاهده کنند.
مدیرعامل شرکت اطلاع‌رسانی و خدمات بورس افزود: کاربران این سامانه، می‌‌توانند سبدهای سرمایه‌گذاری دلخواه خود را طراحی کرده و به‌صورت لحظه‌ای، میزان نوسانات ارزش کل سبد و همچنین ارزش تک تک سهام موجود در سبد را براساس دامنه هشدار تعریف شده، مشاهده کرده و هشدارها و پیغام های موردنیاز را بطور خودکار دریافت کنند.
مستشار با اشاره به سیاست سازمان برای ترغیب سرمایه‌گذاران غیرحرفه‌ای به استفاده از صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک افزود: در این راستا، قابلیت تشکیل سبدهای سرمایه‌گذاری متشکل از واحدهای سرمایه‌گذاری صندوق‌های سرمایه‌گذاری در سامانه بورس همراه دیده شده است و کاربران این سامانه می‌توانند علاوه بر تشکیل سبد متشکل از سهام، سبد ترکیبی شامل سهام و واحدهای سرمایه‌گذاری صندوق‌ها را نیز تشکیل داده و بصورت لحظه‌ای، نوسانات و میزان ارزش سبد سرمایه‌گذاری خود را مشاهده و کنترل کنند.
وی توسعه فرهنگ‌سازی در بازار سرمایه را از دیگر اهداف طراحی سامانه بورس همراه برشمرد و گفت: کاربران این نرم‌افزار را، علاوه بر فعالان بازار، سرمایه‌گذاران نوپا تشکیل می‌دهند، چراکه این دسته از افراد می‌توانند از طریق سامانه بورس همراه، برای ارزیابی میزان توانمندی خود در سرمایه‌گذاری و کسب مهارت‌های لازم، سبد سهام مجازی تشکیل داده و سبد خود را مدیریت کنند.
مدیر روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان بورس و اوراق بهادار امکان ادامه داد: پس از راه‌اندازی فاز اول، اجرای فازهای بعدی در راستای توسعه نرم‌افزار پیگیری خواهد شد.
مستشار همچنین به طراحی بخش آموزش و فرهنگ‌سازی در سامانه بورس همراه اشاره کرد و گفت در این بخش، بیش از 150 پرسش و پاسخ متداول بورسی با قابلیت جستجو برای آشنایی مخاطبان با بورس و بازار سرمایه قرار داده شده است. هدف کلان از انجام پروژه سامانه بورس همراه، آماده سازی بسترهای فنی و فرهنگی لازم برای راه اندازی Mobile Trading در بازار سرمایه است.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.