August 27, 2010
15:35 جمعه، 5ام شهریورماه 1389
کد خبر: 29439

گزارشی از روند فعالیت اپراتورهای وایمکس کشور

اینترنت پرسرعت از آرزوهای بزرگ کاربران اینترنت کشور است که مسولان فناوری اطلاعات کشور هنوز نتوانسته‌اند آن را برآورده کنند.

به گزارش آژانس خبری صنعت ارتباطات (سینا)، پس از اینکه ADSL با محدودیت‌های فراوان در دسترس کاربران قرار گرفت، بزرگان فناوری اطلاعات دولت برگ دیگری از راه‌های برآورده کردن این آرزوی بزرگ را رو کردند و نسبت به اعطای پروانه فناوری بی‌سیم وایمکس اقدام کردند. اما همان زمان که نامی از اینترنت پرسرعت بیسیم یا وایمکس بر زبان‌ها جاری شد باتوجه به پروژه‌های دیگر مشابه می‌شد حدس زد که این فناوری چند سالی پشت درهای بسته خواهد ماند تا بتواند به راحتی به دست مشترکان برسد.
در سال ۱۳۸۷ عرضه خدمات فناوری وایمکس مطرح شد و سازمان تنظیم مقررات رادیویی طبق روال پروژه‌های دیگر فراخوان تعیین اپراتور ر منتشر کرد و پس از ماه‌ها بررسی چهار شرکت توانستند پروانه اپراتوری وایمکس را به کسب کنند.
شرکت مبین نت، ایرانسل، اسپادان اصفهان و رایانه دانش گلستان به عنوان چهار اپراتور اینترنت بیسیم معرفی شدند و مهلت ۹ ماهه‌ای به این اپراتورها داده شد تا بتوانند وایمکس را هر کدام در هر منطقه‌‌ای که در پروانه آنها قید شده بود، راه‌اندازی کنند.
مشکلات فراوانی از جمله مشکلات شبکه و تجهیزاتی که این چهار اپراتور می‌بایست در وضعیت تحریم ایران خریداری و وارد می‌کردند موجب تاخیر بسیار بزرگی در راه‌اندازی وایمکس توسط آنها شد و تداخل فرکانسی آنها با شبکه‌های موجود نیز بر دردهای آنها افزود.
هم اکنون قریب به دو سال از آن تاریخ می‌گذرد و با بررسی کوتاهی از روند اپراتورهای وایمکس می‌توان به این نتیجه رسید که هنوز وایمکس در ایران جان نگرفته است.
ایرانسل اولین اپراتور وایمکس در ۱۰ شهر کشور
تفاوتی که ایرانسل با بقیه اپراتورهای وایمکس داشت را می‌توان هم در تجربه اپرتوری تلفن همراه آن و هم شریک خارجی‌اش خلاصه کرد. ایرانسل به واسطه تجربه اپراتوری‌اش از نظر فنی می‌توانست در جاهایی که آنتن‌های BTS نصب کرده است راحت‌تر و سریع‌تر نسبت به راه‌اندازی فناوری وایمکس اقدام کند و از این رو ایرانسل اولین اپراتور از میان چهار اپراتور وایمکس بود که توانست در بهمن ماه سال گذشته و به مناسبت سی و یکمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی و آغاز دهه مبارک فجر، برای اولین بار در ایران با پهنای باندهایی بین ۶۴ کیلوبیت بر ثانیه تا ۲ مگابیت بر ثانیه، در شهرهای اصفهان، اهواز، تبریز، تهران، شیراز، کرج، مشهد مقدس، شهریار، شهرقدس و خمینی‌شهر خدمات خود را عرضه کند.
مبین‌نت در ۳۰ مرکز استان
مبین‌نت پس از ایرانسل، دومین شرکتی بود که توانست تا حدودی پروژه وایمکس خود را البته با تاخیرهای فراوان راه‌اندازی کند اما مساله مهمی که در خصوص این اپراتور وایمکس به وجود آمد، اشتیاق سهامداران مبین نت برای انتقال ۴۰ درصد از سهام اپراتوری وایمکس به شرکت همراه اول بود که تاکنون سازمان تنظیم مقررات رادیویی با چنین معامله‌ای مخالفت کرده اما به گفته محمد تقی خاکی مدیرعامل این شرکت، سهامداران مبین‌نت در پی جلب رضایت رگولاتوری از راه قانونی برای انجام این معامله هستند.
مدیرعامل شرکت مبین‌نت درخصوص وضعیت کنونی وایمکس این شرکت گفت: این شرکت در سال ۸۷ با هدف ارائه خدمات در بخش اینترنت پرسرعت برمبنای تکنولوژی وایمکس ایجاد و در اسفند ماه ۸۷ موفق به اخذ پروانه در تمامی استان‌ها شد و حق‌لایسنس ارائه خدمات ما ۱۰۶ میلیارد تومان بود که۴۰  درصد آن نقدا پرداخت شده و مابقی در اقساط شش ساله پرداخت می‌شود.
او ادامه داد : برمبنای پروانه موظف بودیم تا آذرماه سال گذشته مراکز استان‌ها را تا ۸۰ درصد تحت پوشش خارجی قرار دهیم که این کار توسط شرکت انجام و در وقت مقرر به سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی اعلام شد.
خاکی درحالی می‌گوید براساس پروانه تا پایان سال ۸۹ باید ۹۰ شهر دیگر تحت پوشش قرار ‌گیرند و تا پایان سال ۹۰ نیز ۳۷۹ شهر زیر پوشش شبکه وایمکس مبین‌نت قرار گیرند که در نیمه سال ۸۹ موفق شده با تعداد معدودی BTS مراکز ۳۰ استان کشو را تحت پوشش قرار دهد.
وی درباره تاخیر این اپرتور در عرضه سرویس گفت: در راه‌اندازی شبکه تمامی ملاحظات از جمله ملاحظات فنی و بازاریابی را دیده بودیم و به رسانه‌ها عنوان شده بود که تا آخر خردادماه این کار انجام می‌شود اما بخشی از طرح ما به دلیل این که خارج از اختیار ما بود، انجام نشد و به همین دلیل این کار با تاخیر صورت گرفت.
مبین‌نت در مرحله نخست اینترنت پرسرعت ارایه خواهد داشد و امیدوار است ساز و کارهای ارائه VOIP وVPN  نیز فراهم شود تا آنها را نیز به مشترکان خود ارایه دهد.
اسپادان راه‌اندازی شد/اسپادان وایمکس نمی‌فروشد
شرکت مشارکتی مخابرات استان اصفهان که با نام تجاری اسپادان شناخته شده است با شراکت یک شرکت مالزیایی در سال ۱۳۷۸ و به ‌عنوان دومین اپراتور ایران و نخستین اپراتور خصوصی کشور فعالیت خود را در شهر اصفهان آغاز و در سال ۸۷ نیز به ‌عنوان یکی از اپراتور های ارائه‌کننده وایمکس انتخاب شد.
اسپادان هم با طی راه درازی سرانجام توانست در روز سوم خرداد ماه سال جاری پروژه وایمکس خود را در شهر اصفهان راه‌اندازی کند اما تاکنون نتوانسته به دلیل مشکلاتی اعم از مخالفت مخابرات استان اصفهان، این فناوری را در این شهر عرضه کند.
شهرام ستایش مدیرعامل شرکت اسپادان در این خصوص گفت : استان اصفهان دارای ۱۵۰ شرکت دارای پروانه‌های ISDP  و ISP است که به جامعه فناوری اطلاعات استان خدمات دیتا ارایه می‌کنند و در حال حاضر نیز پس از ۲۲ ماه تلاش برای نصب تجهیزات و فراهم کردن زیر ساخت‌ها ، در فاز اول اجرای طرح وایمکس اسپادان بیش از ۸۰ درصد شهر اصفهان زیر پوشش شبکه قرار گرفته است.
به گفته مدیر عامل شرکت مشارکتی مخابرات استان اصفهان، در اجرای شبکه وایمکس و برای ارتباط ایستگاه‌های مرکزی از فیبر نوری شرکت مخابرات استان اصفهان استفاده شده و قرار است خدمات دیتا، شبکه‌های مجازی، صوت و تصویر، بر اساس گواهینامه سطح کیفیت (SLA) با ۹۹ درصد کیفیت ارایه شود.
شهرام ستایش افزود: همچنین سرویس تلفن اینترنتی اسپادان در مراسم افتتاح شبکه رونمایی شد که پس از اخذ مجوزهای لازم از سازمان‌های ذیربط در آینده نزدیک ارائه خواهد شد.
رایانه دانش گلستان ناپدید شده است
رایانه دانش گلستان، چهارمین اپراتور وایمکسی است که پروانه خود را در سال ۱۳۸۷ دریافت کرد. این شرکت در آخرین اظهارات خود در زمستان سال گذشته ادعا کرده بود که تجهیزات خریداری شده‌اش در گمرک مانده و هنوز نتوانسته این تجهیزات را به صورت کامل  وارد کرده و مورد استفاده قرار دهد.
ایمان میری مدیرعامل این شرکت که قصد دارد اینترنت پرسرعت بی سیم را در استان گلستان راه‌اندازی کند، در اظهاراتی اعلام کرده بود بهتر است با شرکت مبین نت همکاری کند تا بتواند مشکلات موجود سر راه خود را رفع کند اما پس از زمستان سال گذشته نه خبری از شرکت رایانه دانش گلستان شد و نه مدیرعامل این شرکت تا پاسخ تماس‌های مکرر خبرنگار سینا را بدهد.
این ادعای میری که قصد همکاری و یا به نوعی ادغام با شرکت مبین نت را دارد، توسط مدیرعامل شرکت مبین نت رد شده و در میان سرنوشت های نامشخص اپراتورهای وایمکس، رایانه دانش گلستان بیشترین سهم را به خود اختصاص داده است.
اپراتور پنجم وایمکس قدم جای پای پیشکسوتان می‌گذارد
با وجود فعالیت ناتمام اپراتورهای موجود اینترنت پرسرعت بیسیم در چند ماه گذشته، رگولاتوری خبر از کسب پروانه وایمکس توسط شرکت داتک داد و این شرکت را به عنوان  پنجمین اپراتور وایمکس معرفی کرد.
داتک که با استفاده از مجوز PAP خود اجازه عرضه سرویس‌های وایمکس را داشت در زمان اعطای پروانه این فناوری به تکاپوی عرضه خدمات وسیع‌تر خود در تهران افتاد.
این شرکت اینترنتی پس از آنکه با هشدار سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی مبنی بر ممنوعیت عرضه سرویس‌های وایمکس در صورت عدم تمکین به حق الامتیاز پروانه وایمکس افتاد، بر آن شد تا مجوز رسمی این سرویس را دریافت کند.
اکنون داتک با پرداخت نقدی بخشی از حق الامتیاز ۳۰ میلیارد تومانی پروانه وایمکس و مابقی آن به صورت اقساط در تهران موفق شده است نسبت به ادامه سرویس‌دهی خود برخلاف دو رقیب دیرینه خود یعنی لایزر و فن‌آوا اقدام کند.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.