اپراتورها

September 5, 2010
23:30 یکشنبه، 14ام شهریورماه 1389
کد خبر: 29590

50+1٪سهام تالیا را می‌خریم؛ مخابرات مدعی جدید اپراتور چهارم

مدیر عامل شرکت مخابرات و رئیس هیئت مدیره این شرکت از خرید 50+1 درصد سهام تالیا، تغییر وضعیت همراه اول از سهامی خاص به عام، امضای تفاهم‌نامه ایجاد شبکه یکپارچه بانکی با بانک مرکزی و ادعای شرکت مخابرات در خصوص اپراتور چهارم خبر دادند.


به گزارش فارس مسئولان شرکت مخابرات ایران در نخستین نشست خبری پس از خصوصی‌سازی در جمع خبرنگاران حضور یافتند.
صابر فیضی در خصوص بررسی تعرفه‌های مکالمات اظهار داشت: پس از خصوصی‌سازی مبحثی در رابطه با عادلانه نبودن تعرفه‌های موجود مطرح شده بود؛ تعرفه‌های فعلی پیش از سال 83 تصویب شده بود و پس از آن تاکنون ثابت مانده است.
وی ادامه داد: در سال 86 بحثی در خصوص تعرفه‌ها در مجلس مطرح شد که به نتیجه نرسید و پس از آن و پیش از خصوصی‌سازی شرکت مخابرات بار دیگر بحث‌هایی با رگولاتوری در این زمینه مطرح شد.
مدیرعامل شرکت مخابرات ایران تاکید کرد پیشنهاد ما بسته تعرفه‌ها است که همه تعرفه‌های خدمات را شامل می‌شود و معتقدیم که تعرفه‌های تجاری شهری و بین‌شهری عادلانه نیست؛ تغییر تعرفه‌ها برای افرادی که بیشتر کارهای تجاری انجام می‌دهند در جهت مثبت و تعرفه‌های بین‌شهری و بین‌استانی در جهت منفی است.


* احتمال محسوس بودن تغییر تعرفه‌ تلفن ثابت برای صاحبان قبوض 3500 تومانی


وی خاطرنشان کرد: به عبارت دیگر ممکن است برای افرادی که هر ماه متوسط 3500 تومان کارکرد تلفن دارند افزایش تعرفه محسوس باشد که این افراد 5 درصد مشترکین هستند.
در ادامه صحبت‌های فیضی مصطفی سیدهاشمی توضیح داد قیمت هر پالس مکالمه تلفن ثابت در ایران 44.7 ریال است که از این حیث از بین 190 کشور عضو سازمان مخابراتی بین‌المللی از آخر نفر دوم هستیم؛ این امر نشان دهنده این است که در این مدت نخواسته‌اند به مسئله تعرفه‌ها عنایت کنند.
وی ادامه داد: مخابرات ایران به ازای هر تماس تلفن همراه 28.1 ، به ازای هر تماس تلفن ثابت 8 صدم و به ازای هر کیلوبیت دیتا 5 صدم به رگولاتوری می‌پردازد که در مجموع در سال 88 حدود 819 میلیارد تومان به رگولاتوری پرداخت شده است.
نایب رییس هیات مدیره شرکت مخابرات ایران ادامه داد: ما پکیج تعرفه‌ها را به رگولاتوری فرستاده‌ایم و رگولاتوری نیز 8 سوال از ما پرسیده که پاسخ سوالات را به صورت فنی و علمی داده‌ایم.


* سهام مخابرات فعلا بازارگردان ندارد


فیضی در پاسخ به پرسشی در خصوص نداشتن سهام مخابرات و شایعه جلسه مشترک مسئولان این شرکت با مفید برای بازارگردانی سهام مخابرات گفت: هیچ شرکتی نمی‌تواند مستقیم بازارگردانی ایجاد کند و سهام مخابرات ایران رسماً بازارگردان ندارد؛ اما بلاتکلیف هم نیست و از طریق سهامداران عمده و کارگزاران این کار انجام می‌شود.
وی ادامه داد: جلسه‌ای با مفید نداشتیم و در رابطه با بازارگردانی با هیچ شرکتی جلسه نداشته‌ایم؛ هیچ شرکتی انتخاب نشده که بازارگردانی مخابرات را به صورت رسمی در بورس انجام دهد و بازار روی روال معمولی و براساس عرضه و تقاضا پیش می‌رود.


* واگذاری 10 درصد سهام همراه اول به مردم


نائب رئیس هیات مدیره شرکت مخابرات ایران در خصوص دلیل تمایل مخابرات به عرضه همراه اول در بورس یا فرابورس گفت: ورود شرکتهای زیرمجموعه یک شرکت به بورس سابقه دارد و تصمیم گرفته‌ایم اگر بتوانیم بورس را راضی کنیم 10 درصد سهام همراه اول در بورس عرضه شود.
سید هاشمی توضیح داد: این اقدام به دو دلیل است؛ اول اینکه سهام همراه اول در دست مردم قرار گیرد و هر کسی با توجه به بودجه خود بتواند تعدادی سهم بخرد و امرار معاش کند.
وی توضیح داد: دلیل دوم این است که ما از مالکیت 50+1 درصدی سهم خود می‌خواهیم به مردم سهم واگذار کنیم و هر زمان شرایط مناسب شد ابتدا همراه اول و سپس شرکتهای مخابرات استانی را در بورس خواهیم فروخت.
سیدهاشمی افزود: استراتژی ما این است که شرکای مخابرات را اضافه کنیم؛ این اقدام براساس عدم ماندگاری ما نیست؛ در سال گذشته همراه اول هزار و 150 میلیارد تومان سود داشته و با یک سرمایه 200 میلیارد تومانی، ابتدا 5 درصد به عنوان کشف قیمت و سپس باقی سهم عرضه خواهد شد.
وی تاکید کرد: واگذاری سهام همراه اول به مردم و ورود این شرکت به بورس هم برای مخابرات و هم برای مردم و هم برای شفاف‌سازی همراه اول موثر است.


* تکلیف سهم مخابرات در اسپادان با واگذاری سهم یکی از طرفین به دیگری


فیضی همچنین در خصوص روشن شدن تکلیف سهم مخابرات در شرکت اسپادان گفت: در رابطه با بحث اسپادان براساس پروانه دو سال فرصت داشتیم که تکلیف سهم خود را در این شرکت مشخص کنیم؛ براین اساس به طرف مالزیایی اعلام کردیم که اگر تصمیم‌شان نهایی شد به ما اعلام کنند.
وی ادامه داد: در نهایت یکی از دو طرف قرارداد باید سهم خود را به دیگری واگذار کند که هر دو صورت مورد تایید مخابرات است.


* کاهش تعرفه IN کارشناسی نشده بود


مدیرعامل شرکت مخابرات ایران در خصوص کاهش تعرفه IN از سوی رگولاتوری و عدم اجرای این مصوبه توسط مخابرات ایران گفت: کاهش تعرفه IN از دید ما بدون کار کارشناسی انجام شده و می‌تواند تبعات مثبت و یا منفی به دنبال داشته باشد؛ اگر تبعات آن به نفع مشترکان باشد و نه به نفع ارائه کنندگان آن را اجرا خواهیم کرد؛ و اگر این کاهش تعرفه سبب پایین آمدن سود مخابرات باید براساس ماده 90 قانون اصل 44 این کاهش تعرفه جبران شود.
وی توضیح داد: هر تعرفه‌ای باید ابتدا توسط اپراتور کارشناسی و بعد اعمال شود.


* PAP‌ها بدهکار بودند


سیدهاشمی در خصوص نامه مخابرات ایران به روابط عمومی گروه شرکت‌های PAP مبنی بر تهدید به قطع ارتباط 8 شرکت PAP گفت: معاون مخابرات استان تهران نامه‌ای به مدیرعامل مخابرات ایران می‌نویسد مبنی بر اینکه شرکتهای PAP این میزان بدهی دارند و دستور چیست؛ به مخابرات استان دستور داده شده که اگر در مورد مقرر شرکتهای بدهکار پول را پرداخت نکردند ارتباط آنها را قطع کنید.
نائب رئیس هیئت مدیره شرکت مخابرات ایران با تاکید بر اینکه تاکنون ارتباط هیچ یک از شرکت‌های PAP قطع نشده، افزود: بعضی از PAPها بدهکارند و براساس قانون باید بدهی خود را پرداخت کنند.
وی ادامه داد: ما چون خصوصی هستیم هوای خصوصی‌ها را داریم اگر PAPها در گذشته 20 درصد همکاری از شرکت مخابرات ایران می‌دیدند امروز باید صددرصد همکاری ببینند؛ مصداق این امر نیز تشکیل کارگروهی در این رابطه با حضور 11 شرکت PAP، مدیرعامل مخابرات ایران و مدیرعامل اعتماد مبین است.
وی ادامه داد: همچنین GSها چندین سال با مخابرات مشکل داشتند و مشکل آنها برای مخابرات یک دمل بود؛ پس از گذشت کمتر از یک سال از خصوصی شدن مخابرات مشکل آنها را حل کردیم ؛ زیرا دیدگاه ما تقویت بخش خصوصی است.
داوود زارعیان، مدیر کل روابط عمومی شرکت مخابرات نیز خاطرنشان کرد: نامه‌ای که به دبیرخانه شرکت‌های PAP از سوی مخابرات ارسال شده یک نامه اداری بوده است و رسما به این دبیرخانه اعلام کرده‌ایم که موضوعات اداری نباید رسانه‌ای و سوء برداشت شود.


* قطع اینترنت شرکت مخابرات به علت بدهی در روز افتتاح پروژه‌های مخابراتی


فیضی در خصوص علت کندی سرعت اینترنت در چند روز گذشته و همزمان با روز قدس گفت: PAPها از ما اینترنت نگرفته‌اند بلکه تنها امکانات جانبی را از ما تهیه کردند؛ ما و تمام PAPها اینترنت را از شرکت زیرساخت می‌خریم؛ کما اینکه در روز افتتاح پروژه‌های مخابراتی اینترنت ما را قطع کردند و گفتند بدهکار هستید.


* مخابرات با قرارداد 800 میلیون تومانی اسپانسر تراکتورسازی تبریز در لیگ برتر


فیضی در پاسخ به سوال خبرنگاری که پرسید چرا مخابرات با افرادی که خبرهای کذب منتشر می‌کنند و باعث افت و خیز سهام مخابرات می‌شوند برخورد نمی‌کند، گفت: سیاست ما سیاست تعاملی است و ضمن اینکه کمتر موردی پیش آمده که نیاز به برخورد داشته باشد.
وی در خصوص شکایت مخابرات از ایرانسل در خصوص عبور SMS انبوه ایرانسل از مسیر مخابرات گفت: SMS انبوه قراردادی بین اپراتورها است و ما شکایت کتبی از اینکه چرا از مسیر ما SMS انبوه ایرانسل رد شده در رگولاتوری نداشته‌ایم.
زارعیان در ادامه در خصوص اسپانسری همراه اول از تیم تراکتورسازی تبریز در لیگ برتر فوتبال گفت: ما چند درخواست 1.5 تا 8 میلیارد تومانی برای اسپانسری داشته‌ایم که با توجه به 26 هزار تماشاگر تراکتورسازی و پیشنهاد 800 میلیون تومانی که کمتر از سایر تیم‌ها بود این تیم را انتخاب کردیم.


* پیش‌بینی برقراری پیامک تلفن ثابت از سال 90 در کل کشور


فیضی در خصوص بحث یکسان‌سازی کدهای شهرستانهای یک استان گفت: اگر یکسان‌سازی کدها به دلیل عادلانه کردن تعرفه سبب ضرر مخابرات شود باید براساس ماده 90 اصل 44 قانون جبران شود.
وی همچنین در خصوص واگذاری تلفن ثابت اعتباری گفت: در حال حاضر هر کس متقاضی باشد می‌تواند در جاهایی که این تلفن ارائه می‌شود با 10 هزار تومان تلفن ثابت اعتباری بگیرد.
وی همچنین در خصوص پیامک تلفن ثابت گفت: بحث‌های فنی این سرویس در تهران حل شده و پیش‌بینی می‌کنیم ارتباط از ثابت به سیار، ثابت به ثابت و سیار به ثابت با تکمیل شدن تجهیزات در کل کشور تا سال 90 امکانپذیر شود.


* تغییر تعرفه E1 برای جلوگیری از بازار سیاه


فیضی در مورد تغییر قیمت E1 از سوی مخابرات یادآور شد: در یک مقطع زمانی تعداد E1های شرکت مخابرات بسیار کم بود؛ در برخی مناطق افرادی تعداد زیادی E1 از مخابرات اجاره می‌کردند و ماهانه 25 هزار تومان به مخابرات اجاره می‌دادند و همان E1 را 120 هزار تومان به شرکت‌های دیگر اجاره می‌دادند.
وی ادامه داد: ما برای شکستن بازار سیاه هزینه اولیه را کاهش دادیم و بر این اساس قیمت ماهانه تمام شده نگهداری را تعیین کرده‌ایم؛ در این زمینه را رگولاتوری هماهنگی‌های لازم را انجام خواهیم داد و سوالاتی پرسیدند که جواب خواهیم داد.


* مدیریت تالیا تغییر می‌کند


سیدهاشمی در توضیح سرانجام تالیا و تصمیم اخذ شده برای این پیمانکار مخابرات گفت: تالیا یک شبکه‌ای است که در گذشته قرارداد BOT با مخابرات ایران منعقد کرده تا براساس آن تجهیزات را شرکت تعاونی رفسنجان تهیه و خدمات زیربنایی را نیز شرکت مخابرات ایران فراهم کند.
وی ادامه داد: تالیا در ابتدای امر فعالیت خود را خوب آغاز کرد و توانست 2 میلیون مشترک جذب کند اما با گذشت زمان و طبق آخرین آماری که داریم این پیمانکار امروز با 710 BTS در کل کشور، تقریبا تنها 200 هزار سیم‌کارت فعال دارد.
نائب رییس هیئت مدیره شرکت مخابرات ایران با اشاره به زیان اخیر شرکت مخابرات از محل تالیا، افزود: در سال 88 حدود 27 میلیارد تومان از بابت تالیا ضرر داده‌ایم؛ اما براساس روحیه تعاملی سهامداران مخابرات از تالیا خواسته شد تکلیف خود را روشن کند و اگر می‌تواند 6 میلیون مشترک جذب کند.
وی ادامه داد: براین اساس قرار شد 50+1 درصد از سهم تالیا را مخابرات ایران بخرد و 49 درصد در دست تالیا باشد؛ یک شرکت سرمایه‌گذاری برای قیمت‌گذاری انتخاب شده و نسبت به 6 میلیون مشترک تالیا 49 درصد سهم برای تالیا و 50+1 درصد سهم برای مخابرات خواهد بود.
سیدهاشمی افزود: پیش‌بینی می‌کنیم تا آخر شهریور ارزیابی صورت گیرد و بتوانیم یک شرکت جدید با 6 میلیون مشترک تلفن همراه را عملیاتی کنیم و اگر کسی بخواهد در این زمینه همکاری کند میدان همکاری بازی است تا با تشکیل یک مثلث سرمایه‌گذاری با حضور تالیا، مخابرات ایران و سرمایه‌گذار جدید شاهد فعال شدن مجدد تالیا باشیم.
وی در پاسخ به این سوال که در گذشته مشکل تالیا عدم موافقت مخابرات با سرمایه‌گذار معرفی شده تالیا عنوان می‌شود گفت: این پیشنهاد از جانب تالیا بود؛ اما در گذشته دولتی بودن شرکت مخابرات این اجازه را نمی‌داد و اخیرا یک شرکت روسی از سوی تالیا برای سرمایه‌گذاری معرفی شده است.


* خرید سهام وایمکس مبین‌نت برای جوری جنس مخابرات


سیدهاشمی در پاسخ به سوالی در خصوص علت تمایل به خرید بخشی از سهام مبین‌نت توسط مخابرات توسط اعتماد مبین که به نوعی در مبین‌نت سهامدار است، توضیحات پیچیده‌ای داد و پس از آن فیضی در این خصوص اینطور پاسخ داد: زمانی که مخابرات خصوصی می‌شد بحث وایمکس مطرح شد؛ در آن زمان گفته شد که نمی‌خواهیم وایمکس را به دولتی‌ها بدهیم؛ همه اپراتورها مایلند یک پکیج کامل سرویس را داشته باشند؛ به علت اینکه ایرانسل اپراتور مشابه و رقیب است خرید سهام این شرکت ممکن نیست؛ به همین دلیل تنها راه ممکن در این مقطع مشارکت با مبین‌نت است که به این وسیله مجموعه مخابرات ایران می‌تواند مجموعه‌ای از سرویس‌ها را داشته باشد.


* امضای تفاهم‌نامه ایجاد شبکه یکپارچه بانکی بین مخابرات و بانک مرکزی


فیضی همچنین اظهار داشت: بانک مرکزی به نیابت از تمام بانکها تفاهم‌نامه‌ای با شرکت مخابرات ایران امضا کرده که براساس این تفاهمنامه یک شبکه خوب بانکی یکپارچه با SLA را برای بانکها ایجاد خواهیم کرد.
وی مثال زد: برای مثال در بحث کارت سوخت 3 سال کار شده بود و دو ماه پس از ورود شرکت مخابرات به این بحث پروژه کارت سوخت به سرانجام رسید.


* تعرفه اینترکانکشن مخابرات و ایرانسل تا پایان مرداد معتبر بود


فیضی همچنین یادآور شد: تعرفه اینترکانکشن به این اپراتورها معمولا دو ساله است و این تعرفه تا آخر مردادماه معتبر است؛ از آخر مردادماه به بعد براساس نظر کارشناسی جمع‌بندی کلی خواهد شد و امکان دارد تعرفه‌های قبلی تصویب شود یا تعرفه‌های جدید معین گردد.


* همراه اول از سهامی خاص به سهام عام تغییر کرد


نائب رئیس هیئت مدیره شرکت مخابرات ایران در خصوص بحث ورود همراه اول به بورس گفت: ورود این شرکت به بورس نیازمند اقداماتی از جمله اصلاح اساسنامه و شفاف‌سازی صورت‌های مالی بود که اصلاح اساسنامه انجام شده و شرکت ارتباطات سیار از سهامی خاص به سهامی عام تبدیل شد؛ همچنین از سازمان بورس اذن ورود به بورس نیز گرفته شده است.
وی ادامه داد: شرکتی را انتخاب کردیم که ارزش‌گذاری همراه اول را انجام دهد و ظرف پنج، شش روز آینده ارزش‌گذاری انجام خواهد شد.
وی ادامه داد: همچنین برخی از شرکتهای داخلی پیشنهاد خرید سهام همراه اول را داده‌اند و گفتند: حاضریم سهام را بخریم و شما همراه اول را در بورس عرضه نکنید.
وی در پاسخ به این سوال که آیا عرضه مجزای همراه اول در بورس از ارزش سهام شرکت مخابرات را پایین نخواهد آورد، گفت: در خصوص تاثیر در سهام مخابرات باید بگویم اگر شرکت درآمد عملیاتی داشته باشد سهم آن در بورس بالا می‌رود.


* پاداش 50 تا 60 میلیون تومانی برخی مدیران تاثیرگذار مخابرات در سال گذشته


فیضی در خصوص مهمترین حسن آیین‌نامه جدید معاملات و استخدام مخابرات گفت: بزرگترین حسن آیین‌نامه جدید روان شدن کارها، امکان مشارکت در اجرای پروژه‌ها و امکان مذاکره در موقع خرید است.
وی ادامه داد: از زمان خصوصی‌شدن مخابرات گفته می‌شد که از این خصوصی‌سازی سه دسته نفع می‌برند، مشترکین، دولت و کارمندان.
مدیرعامل شرکت مخابرات ایران گفت: در سال 88 دولت سه برابر بیشتر نسبت به سال 87 از محل شرکت مخابرات ایران درآمد داشته است.
وی ادامه داد: همچنین براساس آیین‌نامه جدید قوانین شرکت مخابرات از قانون مدیریت خدمات کشوری به کارمزد تغییر یافته است و تمام کارشناسان و پرسنل مخابرات اگر حقی از آنها ضایع شده به حقوق خود می‌رسند و به این وسیله ماندگاریشان در مخابرات تثبیت می‌شود.
سیدهاشمی در ادامه صحبت‌های فیضی افزود: مخابرات خصوصی به کارمندان خود به چشم سرمایه نگاه می‌کند و در صورت تلاش کارمندان از 8 تا 10 میلیون تومان نیز آمادگی پرداخت دارد ضمن اینکه در سال گذشته به برخی از مدیران خود که عملکرد تاثیرگذاری داشته‌اند 50 تا 60 میلیون تومان پاداش داده‌ایم.


* مخابرات مدعی جدید اپراتور چهارم


سیدهاشمی در خصوص اپراتور چهارم کشور گفت: در بحث رساندن فیبر نوری به در منازل که وزیر از آن به عنوان اپراتور چهارم یاد کرده، بحث داریم و مدعی هستیم که این کار در پروانه ما است؛ ما صاحب فیبر نوری هستیم و از کافو تا در منازل 100 متر یا بیشتر فاصله نیست؛ چنانچه اجازه داده شود می‌توانیم ظرف دو تا 5 روز فیبر را به در منازل برسانیم؛ کما اینکه به مخابرات استان تهران دستور داده‌ایم برای آزمایش در یکی، دو منطقه این کار را انجام دهد.
وی تاکید کرد: در حال حاضر شرکت مخابرات 85 هزار کیلومتر و شرکت زیرساخت 70 هزار کیلومتر فیبر نوری دارند و این علاوه بر مسیرهای فیبر وزارت راه، وزارت نیرو و باقی سازمانها است و اینکه اپراتور چهارم بخواهد فیبر بکشد به نوعی هدر رفتن بودجه مملکت و بیت‌المال است.


در این زمینه از آرشیو ایستنا :
حمایت 800 میلیونی مخابرات از تراکتور سازی
مدیرعامل مخابرات ایران: سهام مخابرات ایران بازارگردان نمی خواهد
تالیا، احیاء می شود
سیدهاشمی: درآمد دولت از مخابرات در سال جاری 3 برابر شد
فیضی: ایجاد شبکه مستقل ارتباطی امن برای بانک‌ها
صابر فیضی: حداکثر 10 درصد همراه اول واگذار می شود
گزارش ویدئویی اختصاصی ایستنا از نشست خبری مدیرعامل و نائب رئیس هیئت مدیره شرکت مخابرات ایران
فایل صوتی نشست خبری 13شهریور مدیرعامل و نایب رئیس هیئت مدیره شرکت مخابرات ایران

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.