September 11, 2010
11:07 شنبه، 20ام شهریورماه 1389
کد خبر: 29665

واقعیت تحقیق و تفحص مجلس از عملکرد شرکت مخابرات چیست؟


حدود یک سال و نیم گذشته طرح تحقیق و تفحص از عملکرد شرکت مخابرات ایران آغاز و قرار شد که موضوعات مختلفی در قالب این طرح از سوی نمایندگان مجلس مورد بررسی قرار بگیرد اما نکته مهم در این جریان از دیدگاه کارشناسان خروجی فعالیت‌های کمیته ویژه تحقیق و تفحص است و این موضوع که نباید نتایج بررسی‌های کمیته در صورت مشخص شدن خروجی‌ها صرفا با وعده‌های برطرف کردن مشکلات از سوی مسوولان مربوطه در مخابرات خاتمه یابند.


به گزارش ایسنا طبق ماده‌ی 198 آیین‌نامه‌ی داخلی مجلس و بر اساس اصل 76 قانون اساسی تحقیق و تفحص از عملکرد شرکت مخابرات ایران از سوی مجلس شورای اسلامی تصویب شد و بر این اساس هیاتی در کمیسیون صنایع و معادن برای پیگیری آن تشکیل شد.


چندی بعد رییس هیات تحقیق و تفحص ازعملکرد شرکت مخابرات ایران با بیان اینکه تحقیق و تفحص آغاز شده و آماده دریافت گزارشات مردم هستیم، با اشاره به این‌که یکی از وظایف سیستم قانونگذاری کشور آن است که علاوه بر وظیفه‌ی قانونگذاری به نظارت بر عملکرد سازمان‌ها، شرکت‌ها و نهادها بپردازد، گفته بود: یکی از شیوه‌های نظارت مجلس تحقیق و تفحص است. بنابراین طبق ماده‌ی 198 آیین‌نامه‌ی داخلی مجلس و بر اساس اصل 76 قانون اساسی تحقیق و تفحص از عملکرد شرکت مخابرات ایران از سوی مجلس شورای اسلامی تصویب شد و بر این اساس هیاتی در کمیسیون صنایع و معادن برای پیگیری آن تشکیل شد.


هیات رییسه‌ی تحقیق و تفحص از شرکت مخابرات کشور 11 تن از نمایندگان عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس هستند که از این تعداد چهار نفره علی مطهری رییس هیات تحقیق و تفحص، قاضی‌پور و شریف‌حسینی نواب رییس و گروسی دبیر هیات رییسه‌ی تحقیق و تفحص از شرکت مخابرات ایران هستند.


این تحقیق در ظاهر ادامه داشت تا این که چندی پیش عضو هیات رییسه کمیسیون صنایع و معادن از تصویب اکثریت گزارش هیات تحقیق و تفحص از عملکرد شرکت مخابرات پس از بررسی خبر داده و گفت: کلیات لایحه تصویب موارد حذف، اصلاح و الحاق به اساسنامه، مقاوله‌نامه و آیین‌نامه کلیه کنفرانس‌ها، مجامع و سایر جلسات اتحادیه بین‌المللی مخابرات برای کنفرانس سران مختار پس از توضیحات جامع یکی از معاونان وزیر ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات به تصویب اعضا رسید.


به گفته سیدشریف حسینی پس از تصویب گزارش هیات تحقیق و تفحص از عملکرد شرکت مخابرات در کمیسیون، این گزارش به هیات رییسه مجلس شورای اسلامی ارسال شده و به احتمال زیاد پس از تعطیلات تابستانی مجلس در نوبت قرائت در صحن علنی قرار می‌گیرد.


به گزارش ایسنا از جمله موضوع‌های این تحقیق و تفحص وجوه خارج از شمول، مرکز تحقیقات مخابرات، نحوه‌ی اعمال قیمت تمام شده در بودجه‌ی سالانه، مناقصات و مزایده‌ها و نحوه‌ی پرداخت حقوق پیمانکاران، میزان تحقق برنامه‌ی پنج‌ساله‌ی چهارم در مخابرات، واگذاری بدون ضابطه‌ی تلفن ثابت و همراه به اشخاص حقیقی و حقوقی، خسارت ناشی از عدم انجام به موقع تعهدات به مردم، عدم بهبود کیفیت تلفن همراه و نحوه‌ی درآمد و هزینه‌ی شرکت ارتباطات سیار، تعرفه‌ی SMS، پروژه‌ی شش میلیارد تومانی کنسرسیوم داخلی، صورت‌های مالی و غیره عنوان شده است.


قرار بر این شده بود که در این زمینه گزارشات مردم در دفتری در شرکت مخابرات و وزارت ارتباطات جمع‌آوری شود تا پس از ارایه‌ی این گزارشات و جمع‌بندی‌ها نتایج گزارش هیات تحقیق و تفحص از شرکت مخابرات ایران به هیات رییسه‌ی مجلس تقدیم شود.


کارشناسان تاکید دارند که تحقیق و تفحص از مخابرات به هماهنگی و برنامه‌ریزی نیاز دارد که در نهایت باید به این موارد پاسخ داده شود که اعضای کمیته تعیین شده براساس مصوبه مجلس و سرفصل‌هایی که به‌طور کلی در طرح تحقیق و تفحص تصویب شده به بررسی عملکرد شرکت مخابرات در همه زمینه‌های مالی و خدماتی و غیره می‌پردازند.


اما علی‌اصغر یوسف‌نژاد – مخبر کمیسیون صنایع و معادن مجلس – پیش از این گفته بود: نمایندگان متقاضی تحقیق و تفحص درباره پرونه اپراتور اول و سوم نیز از شرکت مخابرات سوال دارند و همچنین سوال‌هایی در خصوص افزایش قیمت پیامک تلفن همراه بدون مصوبه و سایر طرح‌های مخابراتی طبق قانون برنامه چهارم مطرح کرده‌اند.


به گفته او نمایندگان مذکور همچنین درباره تاخیر در اجرای پروژه شش میلیارد تومانی تلفن همراه از طریق کنسرسیوم داخلی و شفاف‌سازی صورت‌های مالی و تعیین دقیق بازدهی سهام و چگونگی انتقال دارایی‌های شرکت‌های زیرمجموعه مخابرات پیش از ورود به بررسی سوالات و ابهاماتی دارند.


بنا بر اعلام، هیات رییسه‌ی تحقیق و تفحص از شرکت مخابرات کشور 11 تن از نمایندگان عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس هستند و بر اساس ماده‌ی 198 آیین‌نامه‌ی داخلی مجلس پس از صدور و ابلاغ تحقیق و تفحص‌ها شش ماه زمان برای تحقیق و تفحص در نظر گرفته شده است؛ شش ماه دیگر نیز این مدت قابل تمدید است که نمایندگان اظهار امیدواری کرده‌اند طی یک سال تحقیق و تفحص از عملکرد شرکت مخابرات ایران صورت گیرد.


اما به گفته مطهری – رییس هیات تحقیق و تفحص از عملکرد شرکت مخابرات ایران – ارایه و انتشار هر گونه اطلاعات مربوط به این تحقیق و تفحص تا پیش از آنکه گزارش نهایی آن در صحن قرائت شود ممنوع است که در حال حاضر کارهای تحقیقاتی هیات تحقیق و تفحص از عملکرد شرکت مخابرات ایران آغاز شده و همچنین کارهای تشکیلاتی و امکانات مورد نیاز آن نیز تامین شده است؛ اصل تحقیق و تفحص باید بی‌طرف و بدون جهت‌گیری اولیه باشد و پس از بررسی به صحت و سقم آن برسیم.


به گزارش ایسنا پس از آغاز تحقیق و تفحص از مخابرات، مدیر عامل شرکت مخابرات ایران با بیان اینکه نکات ابهام را بررسی و گزارش خواهیم کرد گفته بود: بعد از استقرار کمیته تحقیق و تفحص از عملکرد شرکت مخابرات ایران مواردی که از مخابرات خواسته و مورد ابهام باشد، برای بررسی در اختیارشان قرار می‌دهیم و شرکت مخابرات ایران آماده همکاری با نمایندگان کمیته تحقیق و تفحص است.


وی در ادامه با بیان این که در سال 82 نیز تحقیق و تفحص از مخابرات انجام شد، اظهار کرده بود: بعد از بررسی موارد و نکات ابهام، گزارش می‌دهیم و اگر تخلفی صورت گرفته باشد، مجلس به مراجع مربوطه ارجاع می‌دهد و اگر تخلفی هم صورت نگرفته باشد که موضوع تمام می‌شود.


این عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس، با اشاره به این‌که بر اساس ماده‌ی 198 آیین‌نامه‌ی داخلی مجلس پس از صدور و ابلاغ تحقیق و تفحص‌ها شش ماه زمان برای تحقیق و تفحص در نظر گرفته شده است، اظهارداشت: شش ماه دیگر نیز این مدت قابل تمدید است که ما امیدواریم طی یک سال تحقیق و تفحص از عملکرد شرکت مخابرات ایران صورت گیرد.


یکی از موارد مورد تحقیق پروژه‌ی شش میلیارد تومانی کنسرسیوم داخلی است که یک قراردادی با کنسرسیوم داخلی است که بر اساس نظر نمایندگان به خوبی این قرارداد محقق نشده است و به دلیل این موضوع و حرکتی که شرکت مخابرات و وزارت ارتباطات داشته است این پروژه مورد بررسی قرار می‌گیرد. البته کلیت این قضیه این است که توان تولید داخلی و شرکت‌های ارایه دهنده مورد بحث مجلس است. همچنین پشتیبانی کارفرما، وزارت ارتباطات و همکاری شرکت مخابرات نیز در این راستا مدنظر قرار می‌گیرد.


یکی از وظایف سیستم قانونگذاری کشور آن است که علاوه بر وظیفه‌ی قانونگذاری به نظارت بر عملکرد سازمان‌ها، شرکت‌ها و نهادها بپردازد و یکی از شیوه‌های نظارت مجلس تحقیق و تفحص است، بنابراین طبق ماده‌ی 198 آیین‌نامه‌ی داخلی مجلس و بر اساس اصل 76 قانون اساسی تحقیق و تفحص از عملکرد شرکت مخابرات ایران از سوی مجلس شورای اسلامی تصویب شد و بر این اساس هیاتی در کمیسیون صنایع و معادن برای پیگیری آن تشکیل شد.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.