March 11, 2011
19:05 جمعه، 20ام اسفندماه 1389
کد خبر: 33296

احتمال آغاز ارایه سرویس وایمکس اسپادان در ایام نوروز!

شبکه وایمکس اسپادان همچنان در انتظار تایید نهایی تجهیزات شبکه از سوی دستگاه های مربوطه است و به جز این موضوع هیچ مشکلی برای ارایه سرویس وایمکس این اپراتور در شهر اصفهان وجود ندارد.
 
شهرام ستایش، مدیرعامل شرکت مشارکتی مخابرات سیار اصفهان در گفت و گو با وایمکس نیوز با بیان این مطلب گفت: با توجه به اینکه چند هفته ای است مراحل تست تجهیزات آغاز شده است به نظر می رسد به زودی این آزمون ها به پایان برسد و امیدواریم بتوانیم قیل از پایان سال از شبکه بهره برداری کنیم.
وی افزود: با توجه به اینکه طبق پروانه فاز نخست پروژه انجام شده و فاز دوم آن نیز به زودی به اتمام می رسد با انجام آزمون های تایید نهایی تجهیزات، برای ارایه سرویس ها هیچ مشکلی نخواهیم داشت.
ستایش گفت: فاز اول پروژه شامل خرید، نصب و راه اندازی هسته اصلی شبکه و نیز دسترسی در سطح شهر اصفهان می شد.
وی افزود: در فاز دوم ضمن اینکه شهرهای بزرگ استان را که جمعیتی بالاتر از صد هزار نفر دارند را تحت پوشش خواهیم داشت، قرار است با نصب تجهیزات IMS امکان ارایه سرویس های دیگر قابل ارایه توسط وایمکس را فراهم کنیم.
به گفته ستایش مرحله نهایی، ارایه موردی سرویس ها در مناطقی است که به دلیل فاصله زیاد یا جمعیت کم در فازهای قبلی تحت پوشش قرار نگرفته بودند.
 
ریسک هزینه های بالای وایمکس
اپراتوری می تواند پروانه وایمکس بگیرد و در این حوزه فعالیت کند که در وهله اول بتواند از پس تعهدات مالی آن برآید؛ این تعهدات شامل حق لایسنس در ابتدای دریافت مجوز و پرداخت هزینه هایی بابت شبکه رادیویی و نامبرینگ به صورت سالانه خواهد بود.
از طرفی طراحی، خرید، نصب، راه اندازی و نگهداری تجهیزات وایمکس نیز هزینه های بیشماری در بردارد. آیا همه این هزینه ها منطقی است و آیا سرمایه گذاری در چنین مجموعه پرهزینه ای با ریسک همراه نیست؟
مدیرعامل شرکت مشارکتی مخابرات سیار اصفهان در این مورد گفت: حجم بزرگی از سرمایه گذاری وایمکس متعلق به حق لایسنس است که دولت آن را تعیین می کند و شرکت ها آگاهانه آن را انتخاب می کنند.
وی افزود: به عقیده من حتی پرداختن یک ریال هم به عنوان حق لایسنس زیاد است، اما یکی از هزینه هایی است که باید در سرمایه گذاری در نظر گرفته شود.
ستایش گفت: در مجموع قدم گذاردن در هر تجارتی اگر با برنامه ریزی دقیق و حساب شده صورت نگیرد منجر به شکست خواهد بود. 
 
ریسک اپراتورهای ارایه کننده اینترنت

Dial Up یک شیوه برای دسترسی به اینترنت است، ADSL را هم 11 شرکت PAP درکنار شرکت های مخابرات تهران و استان ها ارایه می کنند، با این شرایط و با وجود شرکت ارتباطات مبین نت به عنوان اپراتور سراسری وایمکس آیا ارایه سرویس وایمکس در محدوده شهر اصفهان سوای از هزینه هایی که به آن پرداخته شد توجیه اقتصادی می یابد؟
مدیرعامل شرکت اسپادان در این باره گفت: یکی از کلی ترین دلایلی که ارایه وایمکس را توسط اسپادان به لحاظ اقتصادی موجه می سازد، پایین بودن ضریب نفوذ باند پهن است، یعنی جا برای ارایه اینترنت صرف هم بسیار زیاد است.
وی افزود: از طرفی وایمکس فقط اینترنت نیست، بلکه سرویس های متعددی را از این بستر می توان ارایه داد.
به گفته ستایش ارایه سرویس های مبتنی بر اینترانت از قبیل سرویس های اجتماعی، راه اندازی شبکه های VPN و VLAN به ویژه برای استفاده به منظور شبکه های پشتیبان و مکمل، ارایه هرنوع سرویس در مکان هایی که دسترسی به شبکه کابلی برای ارایه سرویس های مشابه وجود ندارد همه از مواردی است که با استفاده از فناوری وایمکس امکان پذیر است و استفاده از آن را به طور کلی توجیه پذیر می کند.
مدیرعامل شرکت اسپادان در مورد شهر اصفهان که با بهره برداری وایمکس اسپادان سه اپراتور در آن به رقابت خواهند پرداخت، گفت: ارایه سرویس باکیفیت، ارزان قیمت مهمترین عوامل در جذب مشتری اند.
وی افزود: عمل به تعهدات تضمین شده در قالب یک SLA و پشتیبانی خوب و مناسب هم از جمله نکات مهم است.
وی در پاسخ به این سوال که آیا اصفهانی ها استفاده از وایمکس شرکت اسپادان را به لحاظ عرق همشهری بودن به دو اپراتور دیگر ترجیح خواهند داد یا نه گفت: این موضوع بی تاثیر نخواهد بود، اما درصد بالایی را در انتخاب های آنان به خود اختصاص نمی دهد.
ستایش افزود: مردم به دنبال استفاده از سرویس های با کیفیت اند خواه ارایه دهنده آن اصفهانی باشد یا هر شخص دیگری.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.