July 17, 2011
16:39 یکشنبه، 26ام تیرماه 1390
کد خبر: 35439

مزیت‌های گوگل پلاس نسبت به فیس‌بوک


چندی است که خبر راه‌اندازی شبکه اجتماعی گوگل به نام گوگل پلاس (+ Google) بر اندام، مدیر اجرایی فیس ‌بوک لرزه انداخته است چراکه گوگل با تمامی توان و ظرفیت‌هایش عزم خود را جزم کرده تا فیس‌بوک را از پا در آورد.


به گزارش ایسنا به گفته کارشناسان حوزه فن‌آوری امکانات و سرویس‌های گوگل پلاس به کاربران، مرغوب‌تر از فیس‌بوک است و درواقع گوگل پلاس فراتر از یک شبکه اجتماعی است.


گوگل با توجه به انتقادات موجود به فیس‌بوک، شبکه اجتماعی خود را طراحی و تلاش کرده گوگل پلاس عاری از این انتقادات باشد. به نوعی می‌توان گفت، گوگل برروی این انتقادات موج‌سواری کرده و توانسته است از موجودیت آن‌ها به نفع شبکه اجتماعی خود استفاده کند.


البته فیس‌بوک هم بیکار ننشسته و در تکاپوست تا با ارائه سرویس‌های بیش‌تر و مشابه با گوگل پلاس مانع ریزش کاربران خود و مهاجرت آن‌ها به این شبکه اجتماعی شود.


فیس‌بوک طی روزهای گذشته کارمندان خود را قرنطینه کرده بود تا سرویس چت ویدئویی را راه‌اندازی کنند؛ اسکایپ، بزرگترین ارائه‌کننده سرویس تلفن اینترنتی و مکالمه ویدویی، در این راستا به فیس‌بوک کمک کرده است.


اما دلیلی که گوگل این پروژه را Google+ Project می‌نامد این است که Google+ در آینده به بخش اصلی هویت گوگل تبدیل می‌شود و کل شرکت را تغییر شکل می‌دهد. پس بهتر است بپرسیم آیا گوگل می تواند فیس بوک را شکست دهد؟


البته فیس بوک بسیار قوی‌تر از آن است که این شبکه اجتماعی بتواند به راحتی آن را مغلوب کند ولی گوگل پلاس امکانات جذابی دارد که ممکن است باعث پیروزی آن شود.


در رسانه‌ها و وب‌سایت‌های مختلف مزیت‌ها و برتری‌های گوگل پلاس نسبت به فیس‌بوک آورده شده که به تعدادی از آن‌ها اشاره می‌شود:


یکپارچه‌سازی با سرویس‌های مختلف گوگل


مهم‌ترین برتری گوگل پلاس در یکپارچگی آن با سرویس‌های متنوع گوگل است زیرا تمام سرویس‌های گوگل از جست‌وجو در اسناد و ویدیوها تا Picasa به شبکه اجتماعی گوگل پلاس متصل هستند.


گوگل پلاس هم‌چنین در نوار بالای سرویس‌های گوگل قرار دارد و کاربر را از وقایع اتفاق افتاده باخبر می‌سازد تا کاربر در تمام سرویس‌های گوگل به سرعت به آن‌ها دسترسی داشته باشد. هم‌چنین در سمت راست نوار مشکی هدایت کننده گوگل قرار دارد و کاربر را از پیغام‌ها، بروزرسانی‌ها و وقایع مطلع می‌کند.


مدیریت بهتر دوستان


گوگل پلاس دارای امکان بسیاری دوست داشتنی به نام حلقه‌های دوستان (Circles) است که کاربر از طریق آن می‌تواند به راحتی دوستان خود را در حلقه‌های متفاوت دسته‌بندی کند تا محتوای مورد نظر را تنها بین افراد یک حلقه به اشتراک بگذارد.


کاربر می‌تواند با دوستان خود در یک حلقه چت و یا مکالمه ویدیوی داشته باشد. در فیس بوک نیز می‌توان دوستان را در گروه‌های مختلف دسته‌بندی کرد ولی گروه‌ها به هیچ وجه به خوبی حلقه‌ها نیستند.


نرم‌افزار کارآمد موبایل


اگر شما هم کاربر اندروید هستید، یعنی تبلت یا تلفن هوشمند اندرویدی دارید، گوگل پلاس نرم‌افزار بسیار ساده و کارآمدی دارد که با این نرم‌افزار به راحتی می توانید از امکانات بسیار خوب این شبکه اجتماعی در ابزار موبایل خود استفاده کنید.


یافتن ساده محتوا برای اشتراک‌گذاری


Sparks یکی از امکانات گوگل پلاس است که آن را با فیس‌بوک متمایز می‌کند؛ Spark به دیتابیس غنی گوگل دسترسی دارد و از امکانات موتور جست‌وجوی این شرکت برای یافتن محتوا (عکس، متن، فیلم و غیره) استفاده و محتوا را براساس موارد مورد علاقه کاربر به او پیشنهاد می‌کند تا به راحتی بین دوستانش به اشتراک بگذارد.


این قابلیتی است که فیس‌بوک هرگز به آن دست نخواهد یافت چون فیس بوک موتور جست‌وجو ندارد و حتی اگر مایکروسافت بخواهد با آن همکاری کند باز هم موتور جست‌وجوی بینگ قابل مقایسه با گوگل نخواهد بود. با Spark کاربر نیازی ندارد برای یافتن محتوای مورد نظر خود جست‌وجو کند خود گوگل پلاس موارد را به کاربر پیشنهاد می‌دهد.


می‌توانید اطلاعات خود را پس بگیرید


فیس بوک به دلیل نحوه نمایش اطلاعات شخصی کاربران بد نام است. در فیس بوک بخشی از اطلاعات کاربر همیشه برای عموم قابل نمایش است و به سختی می‌توان پروفایل فیس بوک را برای همیشه حذف کرد. اما گوگل پلاس این امکان را فراهم کرده است و کاربر می‌تواند تمام اطلاعات خود را دانلود کرده و پروفایل خود را به همراه تمام اطلاعات آن حذف کند. کاربر با چند کلیک ساده کلیه اطلاعات خود شامل تصاویر، ویدیوها، متون، Streamها، کانتکت‌ها و غیره را برروی کامپیوتر خود دانلود می‌کند.


تگ کردن بهتر افراد به تصاویر


زمانی که در گوگل پلاس در حال مشاهده تصاویر هستید، می‌توانید افراد را به یک تصویر تگ کنید؛ شبیه کاری که در فیس بوک انجام می‌دهید. یک مربع کوچک برروی چهره شخص می‌کشید و سپس نام او را وارد می‌کنید. اما یک تفاوت عمده در نحوه مدیریت حریم شخصی در گوگل وجود دارد.


زمانیکه شما شخصی را به یک تصویر تگ می‌کنید، یک پیغام نمایش داده می‌شود که در آن به کاربر اعلام می‌کند: “شخص تگ شده از تگ شدنش در این تصویر مطلع خواهد شد، کاربر تگ شده می‌تواند به تصاویر مرتبط با این آلبوم دسترسی داشته و آن‌ها را مشاهده کند”.


گوگل هم‌چنین از امکان تشخیص چهره خودکار، دوری کرده است در حال حاضر فیس بوک به‌صورت خودکار چهره افراد موجود در تصاویر آپلود شده کاربر را تشخیص داده و آن‌ها را تگ می‌کند. گوگل نیز قدرت اعمال چنین امکانی را دارد همانطور که نرم افزار Picasa این کار را به خوبی انجام می دهد ولی از آن پرهیز کرده است.


امکان مکالمه ویدیویی چند نفره


گوگل پلاس برای غلبه بر فیس بوک قابلیت‌های بسیاری در زمینه چت و مکالمه ارائه کرده است. گوگل پلاس علاوه بر امکان چت نوشتاری، مکالمه ویدیوی را نیز به کاربران ارائه می‌دهد.


اشتراک گذری امن‌تر محتوا


در حال حاضر در فیس بوک می توانید برای انواع مختلف محتوا دسترسی تعیین کنید ولی نمی‌توانید برای هر محتوای به اشتراک گذاشته شده سطح دسترسی متفاوتی داشته باشید. اما گوگل پلاس این امکان را به کاربر می‌دهد، کاربر می‌تواند در زمان به اشتراک‌گذاری محتوا، حلقه‌های دوستان خود را نیز انتخاب کند یعنی می‌تواند یک عکس را تنها برای دوستان یک حلقه به اشتراک بگذارد.


گوگل ناظر بهتری بر اطلاعات شخصی


یکی از مهمترین موارد در راه‌اندازی شبکه اجتماعی، حفظ اطلاعات شخصی کاربران است؛ فیس بوک یک شرکت جوان است که به تازگی رشد کرده و در طی چند سال اخیر اشتباهات زیادی را مرتکب شده است. اما گوگل برخلاف فیس بوک یک شرکت کاملا جا افتاده و شکل یافته‌یی است که همواره به حفظ حریم شخصی و محافظت از اطلاعات شخصی کاربران مشهور است و تحت هیچ شرایطی حاضر به ارائه اطلاعات شخصی کاربران به دولت‌ها و یا تشکل‌های مختلف نشده است.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.