August 23, 2011
19:38 سه شنبه، 1ام شهریورماه 1390
کد خبر: 36228

افزایش تعرفه های مخابراتی به نفع کیست؟ دفاع از حقوق مردم یا افزایش درآمد مخابرات

سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در حال بررسی طرحی است که طی آن قرار است به پیشنهاد شرکت مخابرات ایران تعرفه های مکالمات با تلفن ثابت تغییر کرده و به تعبیری افزایش یابد که به نظرمی رسد در این تصمیم، افزایش منافع و درآمد اپراتورها بر منافع مردم ارجحیت دارد.

به گزارش مهر، شرکت مخابرات ایران اوایل تابستان 89 پیشنهاد تغییر قیمت مکالمات تلفن ثابت و موبایل را در قالب بسته پیشنهادی به سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی ارائه داد که در آن زمان به گفته مدیرعامل مخابرات، در بسته پیشنهادی چندین تعرفه متغیر با توجه به زمان و مکان برای مشترکان تلفن ثابت و موبایل درنظر گرفته شده بود.


صابر فیضی گفته بود که مخابرات در برخی از مواد این بسته پیشنهادی افزایش تعرفه تلفن ثابت را خواستار شده اما در بخش تلفن همراه سیاست کاهش تعرفه به ویژه در مکالمات بین استانی مدنظر است.
 
مدیرعامل شرکت مخابرات ایران آن زمان عادلانه کردن نرخ‌های مخابراتی را دلیل این پیشنهاد برشمرد و اعلام کرد که تغییر نرخ خدمات مخابراتی به معنای افزایش آن نیست.
 
اما شرکت مخابرات ایران هم اکنون پیشنهاد جدیدی برای تغییر تعرفه مکالمات تلفن ثابت به سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی ارائه کرده که به اعتقاد کارشناسان می تواند هزینه های ارتباطی سبد خانوار را افزایش دهد.
 
تغییر نرخ مکالمات تلفنی براساس ترافیک مکالمات
 
به گزارش مهر، صابر فیضی در آخرین اظهارات خود از ارائه پیشنهاد جدیدی به سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی خبرداده که براساس آن میزان تعرفه مکالمات به ترافیک مکالمات مشترکان بستگی خواهد داشت.
 
مدیرعامل شرکت مخابرات ایران با بیان اینکه در حال حاضر تعرفه مکالمات تلفن ثابت داخل شهری، دقیقه ‌ای حدود 2 تومان است و تعرفه مکالمات تلفن ثابت به مسافت و ترافیک بستگی دارد اعلام کرده که در پیشنهاد جدید مخابرات، تغییر و تعدیل این تعرفه‌ها تنها بستگی به ترافیک مکالمات خواهد داشت.
 
با این حال وی تاکید کرده که در تعرفه‌های جدید بحث افزایش تعرفه‌ها مطرح نیست و فقط تعرفه‌ها تعدیل خواهند شد.
 
در همین حال لطف الله سبوحی معاون سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی نیز اعلام کرده که پیشنهادات پیشین مخابرات از سوی این سازمان بررسی شده و چندین مشکل در این زمینه وجود داشته که به مخابرات ارجاع شده تا اطلاعات بیشتری ارائه دهد تا بتوان آن را در کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات بررسی کرد.
 
به گفته وی شرکت مخابرات براساس تحلیل‌ها و بررسی های کارشناسی خود قیمت‌های جدیدی برای مکالمات تلفنی پیشنهاد داده که طبق آن سیستم تعرفه‌گذاری تغییر کرده است.
 
دفاع از منافع مردم یا افزایش منافع و درآمد اپراتورها
 
به گزارش مهر، بررسی صورتهای مالی منتشر شده شرکت مخابرات ایران در وبسایت سازمان بورس نشان می دهد که این شرکت با حدود 30 درصد سوددهی، یکی از پر درآمدترین و سودده ترین شرکت های کشور و حتی منطقه است و مدیران این شرکت نیز تاکید دارند که باوجود آنکه برخی شرکتهای مخابراتی زیرمجموعه این شرکت زیان ده هستند اما شرکت مخابرات ایران در مجموع و با احتساب سود و زیان 30 شرکت مخابرات استانی به همراه اپراتور موبایل همراه اول نه تنها زیان ده نیست بلکه یکی از سودده ترین شرکت های کشور است.
 
با این وجود این سوال مطرح می شود که آیا منطقی است به خاطر زیان دهی مخابرات تنها در برخی استانها که آن هم به دلیل سطح درآمد و نحوه رفتار مشترکان است تعرفه های تلفن ثابت کل کشور افزایش پیدا کند؟
 
این سوال نیز مورد نظر است که سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی با چه منطقی با یک سرویس دهی ویژه در حال نهایی سازی طرح افزایش تعرفه تلفن ثابت است و آیا رگولاتوری متولی جبران خسارت اپراتورهای مخابراتی و ارتباطی است؟ آیا وظیفه سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی به عنوان نهاد حاکمیتی حفاظت از منافع حاکمیت و مردم است یا افزایش تعرفه، منافع و درآمد اپراتورها را پیگیری می کند؟
 
کارشناسان معتقدند که سازمان تنظیم مقررات با اقدام خود در حال صحه گذاشتن بر افزایش هزینه های مخابراتی است و این اقدام (افزایش تعرفه های تلفن ثابت) تورم زا خواهد بود چرا که هزینه های ارتباطی شرکت ها و سازمان ها و کسب و کارها و همینطور هزینه های ارتباطی سبد خانوار را افزایش می دهد.
 
این در حالی است که پیش و پس از اجرای طرح هدفمندی یارانه ها و آزادسازی قیمت ها ، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و نیز مدیرعامل شرکت مخابرات ایران به دفعات اعلام کردند که تعرفه های مخابرات و ارتباطات تابه حال شامل یارانه نبوده و حذف و هدفمندی یارانه ها تاثیری در هزینه های مخابراتی نداشته و بنا نیست تعرفه های مخابراتی افزایش پیدا کند.
 
با این حال این سوال مطرح می شود که چرا درحالیکه تمامی بخش های دولتی و خصوصی کشور برای اجرای اصولی طرح ملی هدفمندی یارانه ها باهم هم پیمان شده اند بخشی از دولت و حاکمیت (سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی) برای افزایش هزینه ها و تعرفه ها آستین بالا زده است؟ آن هم برای بخشی که به گفته مدیرعامل شرکت مخابرات ایران و وزیر ارتباطات هدفمندی یارانه ها تاثیری برآن نداشته و هزینه های آن را تغییری نداده است.
 
عادلانه کردن تعرفه های تلفن ثابت به ازای هر دقیقه مکالمه 
 
به گزارش مهر، تحلیلگران بر این باورند که تلاش برای افزایش (یا همان عادلانه کردن) تعرفه های مخابراتی در حالیکه طرح هدفمندی یارانه ها به تازگی اجرا شده می تواند اثرات نامناسبی بر روی این طرح ملی که وظیفه همگان همراهی با آن است داشته باشد.
 
این کارشناسان معتقدند که شیوه ورود رگولاتوری به این موضوع از اساس اشتباه است چرا که به نظر می رسد شرکت مخابرات و رگولاتوری بجای بررسی تعرفه های مخابراتی حاکم بر کشور که طبعا مبتنی بر پالس است در حال بررسی افزایش یا عادلانه کردن تعرفه های تلفن ثابت به ازای هر دقیقه مکالمه هستند.
 
این در حالی است که نرخ مرجع تعرفه مکالمات پالس است نه هر دقیقه مکالمه و در اینصورت باید از تمامی اپراتورهای تلفن ثابت شامل شرکت مخابرات ایران و 6 اپراتور خصوصی تلفن ثابت و همینطور اپراتورهای تلفن همراه فعال و در شرف فعالیت کشور شامل همراه اول، تالیا، ایرانسل، اسپادان، کیش و تامین تلکام نظرخواهی شود.
 
گذشته از فعالیت کمرنگ 6 اپراتور خصوصی تلفن ثابت کشور، در واقع انحصار شبکه تلفن ثابت ایران در اختیار شرکت مخابرات است و این اقدام (تلاش برای افزایش تعرفه های تلفن ثابت شرکت مخابرات ایران) در واقع یک اقدام ضد رقابتی است که سکوت شورای ملی رقابت در این جا نیز جای سوال و ابهام دارد.
 
شکستن تناسب مبنای محاسبه تعرفه های مکالماتی
 
به گزارش مهر، نه تنها سیر صعودی بهای سهام شرکت مخابرات ایران در بورس، افزایش تعرفه های مکالماتی را توجیه نمی کند بلکه باید توجه داشت که شرکت مخابرات ایران با این شرایط و این تعرفه ها به سهامدار عمده و خرد فروخته شده و با همین تعرفه های تلفن ثابت و همراه سودهای نجومی به سهامداران خرد و کلانش رسانده و بهای سهام خود را از 150 تومان به بالاتر از 300 تومان رسانده است.
 
در همین حال باید گفت در دنیا تعرفه های تلفن ثابت به موبایل نسبت مشخص و تناسب متناظری دارد که با این وجود تلاش شرکت مخابرات ایران و سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی برای شکستن این تناسب بدون در نظر گرفتن توصیه های مراکزی چون اتحادیه جهانی مخابرات جای سوال و ابهام دارد و باید پرسید که تابه حال کدام رگولاتور و کدام کشور این تناسب را تغییر داده اند که در کشور ما قرار است انجام شود و در نهایت سود این کار به نفع چه کسی خواهد بود؟
 
حال که هزینه های اپراتور اول به دلایل مدیریتی و منابع انسانی بالا است و بازار تلفن ثابت نیز بی رقیب و انحصاری در اختیار این شرکت قرار گرفته چرا اجازه داده می شود با تحمیل هزینه بیشتر به مردم از طریق افزایش تعرفه های تلفن ثابت، این هزینه ها جبران شود؟
 
از آنجایی که نرخ مرجع هزینه های مخابراتی پالس است نه تعرفه یک دقیقه مکالمه، کارشناسان معتقدند که شرکت مخابرات ایران به دنبال افزایش نرخ یک دقیقه مکالمه در ساعات اوج و تماس های بین شهری و بین استانی به بهانه عادلانه کردن تعرفه ها است و رگولاتوری به عنوان یک سازمان حاکمیتی باید مدافع و محافظ منافع دولت، کشور و مردم باشد اما در حال حاضر با سرویس دهی ویژه اش به شرکت مخابرات ایران برای افزایش تعرفه تلفن ثابت در واقع بعنوان وکیل مدافع این شرکت عمل می کند.
 
خبرگزاری مهر بر اساس رسالت خود آماده انتشار توضیحات و پاسخ شرکت مخابرات و رگولاتوری به این گزارش است.
 
 گزارش: معصومه بخشی پور

 

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.