September 2, 2011
12:38 جمعه، 11ام شهریورماه 1390
کد خبر: 36420

دل امسال خدمات پردازش عمومی خود را راه‌اندازی می‌کند

شرکت Dell در ادامه تلاش‌های خود برای ورود به بازار پر سود نرم افزار و ارائه خدمات در اقدامی تازه در نظر دارد با همکاری شرکت VMware نخستین زیرساخت ارائه خدمات پردازش ابری خود را امسال راه‌اندازی کند.


به گزارش همکاران سیستم خدمات پردازش ابری Dell بر پایه پلت‌فرم vCloud VMworld خواهد بود و خدمات این شرکت از طریق پایگاه داده پلانو ایالت تگزاس در اختیار مشتریان قرار می‌گیرد.


مشتریان می‌توانند خدمات پردازشی و ظرفیت‌های ذخیره‌سازی داده را با پرداخت هزینه یا از طریق عقد قراردادهای  بلند مدت که شامل ارائه خدمات سخت افزاری نیز می‌شود، دریافت کنند. شرکت Dell همچنین برای ساخت فضاهای ابری خصوصی و کوچک‌تر به شرکت‌های علاقمند مشاوره می‌دهد، این شرکت همچنین از خدمات ابری vCloud شرکت VMworld استفاده خواهد کرد.


ساخت فضا‌های ابری با استفاده از نرم افزار اتصال دهنده (Connector) شرکت VMware  که محیط‌های خصوصی و عمومی را به هم متصل می‌کند، از خدمات پردازش ابری شرکت Dell به شمار می‌رود. برنامه شرکت Dell برای آغاز ارائه خدمات پردازش ابری روز گذشته (دوشنبه هفتم شهریور) در کنفرانس VMworld شرکت VMware در لاس وگاس آمریکا اعلام شد.


این اقدام تازه Dell سبب افزایش رقابت این شرکت با شرکت‌های IBM و HP که در حال ساخت زیرساخت‌های ارائه خدمات پردازش ابری هستند، می‌شود. بدین ترتیب شرکت Dell که تاکنون بیشتر فعالیت‌هایش در بازار سخت افزار بوده است در یک فضای رقابتی با شرکت‌های ارائه دهنده خدمات مانند Amazon Web Services ، Verizon Business و Terremark قرار می‌گیرد.


آرون تانجا، موسس و تحلیل‌گر گروه تانجا در این باره می‌گوید: شرکت Dell برای باقی ماندن در عرصه رقابت با دیگر فعالان بازار فناوری اطلاعات که ارائه خدمات پردازش ابری از ملزومات آن است باید تلاش‌های خود در این زمینه را دو چندان کند.


 مارک بیلگر، معاون رئیس و مدیر اجرایی بخش فناوری شرکت Dell گفت: گزاره منحصر به فرد شرکت Dell  «مدیریت امنیت خدمات ارائه شده» نام گرفته است که این بخش از خدمات شرکت درپی خرید سهام شرکت SecureWork ارائه می‌شود و این بخشی از استانداردهای خدمات ما به‌شمار می‌رود و به عنوان یک افزونه فروخته نمی‌شود.


وی افزود: خدمات پردازش ابری شرکت Dell نخست در اختیار سازمان‌های بزرگ و متوسط قرار می‌گیرد و نام این خدمات Dell Cloud همراه با خدمات VMware vCloud Datacenter Service خواهد بود.


نسخه بتای ارائه خدمات پردازشی شرکت Dell تا چند هفته آینده آماده و سپس در سه ماه چهارم امسال این خدمات در آمریکا و سال آینده در اروپا و آسیا راه‌اندازی می‌شود.


بیلگر اعلام کرد: Dell در نظر دارد به عنوان بخشی از خدمات خود یک پلت فرم با استفاده از نرم افزار Azure شرکت مایکروسافت و دیگر زیرساخت‌های ابری مبتنی بر پلت فرم منبع باز (Open Source) اضافه کند. البته در این باره تصمیم خاصی گرفته نشده است.


وی افزود: شرکت Dell با خرید سهام شرکت Perot  هم‌اکنون برنامه خدمات میزبانی وب (application hosting services) ارائه می‌دهد که سالانه یک میلیارد دلار برای این شرکت درآمد‌زایی دارد، این شرکت امیدوار است زمان تمدید قراردادهای مشتریان خدمات استاندارد پردازش ابری را نیز به آنها عرضه کند.


بیلگر عنوان کرد: فضای جدید مبتنی بر VMware باید سبب کاهش هزینه‌های شرکت Dell و مشتریانش شود، پیش‌تر مشتریان شرکت Perot از خدمات ارزنده‌ای بهره می‌بردند با این وجود شرکت دل باید خدمات پردازش ابری را برای آنها فراهم کند تا به دنبال جایگزین‌های دیگری نباشند.


شرکت Dell خدمات پردازش ابری خود را از سه طریق ارائه می‌دهد، نخست  pay-as-you goکه هزینه بالایی برای ماشین‌های مجازی دارد، دوم Reserve که شامل ضمانت سرور می‌شود، سوم dedicated که شامل مشتریانی می‌شود که سرور خود را از جای دیگر تهیه می‌کنند، خدمات حالت دوم و سوم تعهد یک ساله دارد، اما مبنای قیمت‌گذاری همچنان مشخص نشده است. به گفته بیلگر خدمات به صورت رقابتی عرضه می‌شود و همچنین قابلیت‌های امنیتی را نیز شامل می‌شود.


استفاده از vCloud یک تغییر راهبرد از سوی شرکت Dell به‌شمار می‌رود، این شرکت نرم‌افزارهای مجازی‌سازی را در سال‌های گذشته به تنهایی تولید کرده است که این نرم افزارها شامل  Virtual Integrated System (VIS)و Advanced Infrastructure Manager (AIM) software می‌شود.


معاون رئیس و مدیر اجرایی بخش فناوری شرکت Dell یاد آور شد: مشتریان برای اتصال پایگاه داده فضای ابری خصوصی و عمومی خود به یک فضای ابری هیبرید باید از پلت فرم نرم‌افزارهای مشابه استفاده کنند، اما در آینده ما می‌خواهیم یک فضای mix-and-match شامل فناوری‌های AIM و VIS طراحی و آن را به فناوری‌های ابری خود برای عموم متصل کنیم.


جفری کاپالان مدیر عامل شرکت  ThinkStrategiesهمکاری شرکت Dell با یک شرکت بزرگ ارائه خدمات ابری و فضاهای مجازی مهم ارزیابی کرده و تصریح کرد: Dell به این باور رسیده است که خدمات پردازش ابری بخشی از آینده این شرکت خواهد بود و برای کسب موفقیت نه تنها باید به خود متکی باشد بلکه باید پیشگامان عرصه این خدمات همکاری کرد.


بیلگر البته معتقد است: شرکت Dell در بخش تولید نرم‌افزار و ارائه خدمات عملکرد بهتری نسبت به شرکت Kapalan داشته است، من  با خرید سهام Perot توسط شرکت Dell موافق نبودم اما آن ها این کار را به خوبی انجام دادند. عرضه خدمات شرکت Dell  به وسیله سرورهای Dell M610 blade با پردازشگرهای 6 هسته‌ای Intel Xeron خواهد بود.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.