اپراتورها

November 9, 2011
17:57 چهارشنبه، 18ام آبانماه 1390
کد خبر: 37891

با وجود تاخیر 8 ماهه؛آیا رایتل آذرماه می آید؟

روزنامه حمایت : چهار سال پیش صحبت ازراه اندازی سیستم مخابراتی و همین طور ورود اپراتور جدیدی شد قرار بود با خدمات گسترده و ویژه نسل سوم تلفن همراه را ارایه کند اما با گذشت 4 سال از برگزاری مزایده این اپراتور هنوز سیم کارتی به بازار عرضه نشده است و مسئولان هم وعده امروز و فردا می دهند. طبق پروانه تا کنون تامین تله کام با تاخیر 8 ماهه در راه اندازی شبکه اش مواجه شده است و همچنان وعده وعیدهای در تاریخ راه اندازی این شبکه ادامه دارد.
چنانچه رضا تقی پور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات چندی پیش عنوان کرد که در چند روز آینده و در اول آذر ماه اولین سیم کارت های اپراتور سوم وارد بازار می شوند. اما با توجه به مشکلات تامین تله کام در نصب آنتن ها به نظرمی رسد که این اپراتور نتواند زودتر از پایان سال شبکه خود را راه اندازی کند و خدمات بدهد. با وجودی که اپراتور سوم در راه اندازی شبکه اش تاخیر داشته و همین طور مشکلاتی که این اپراتور با شهرداری کلانشهرهای مثل تهران و اصفهان دارد اما همچنان اصرار بر این است که تامین تله کام آذرماه روی شبکه محابراتی کشور فعال می شود اما هنوز خبری از نصب و راه اندازی آنتن ها، سوئیچ ها و سایر تجهیزات مورد نیاز دیده نمی شود.

تاریخچه
اما در این 4 سال و اندی چه بر سر این اپراتورآمده است. هیئت دولت سوم بهمن سال 86 طی مصوبه ای در چارچوب پروژه اپراتور سوم تلفن همراه را مشخص کرد که براساس آن استفاده از فناوری نسل سوم GSM یا همان 3G، استفاده از سرمایه گذار خارجی با حداکثر حق السهم 49 درصد و امکان اپراتوری منطقه ای از آن جمله بود که بعدا اسناد مزایده اپراتور سوم تغییراتی را تجربه کرد و قرار شد که این اپراتور به یکی از شرکت های داخلی داده شود. بعد از این که غول های مخابراتی منطقه خاورمیانه مثل الاتصالات و زین کویت پای خود را از مزایده کنار کشیدند و عملا احتمال حضور شریک خارجی به صفر رسید ،دولت شرط شریک خارجی را برداشت و در مرحله بعد نیز مجوز و پروانه راه اندازی این اپراتور را در خارج از فضای مزایده ای و در قالب رد دیون به شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی (شستا) واگذار کرد. شستا هم با تاسیس شرکت تامین تله کام رسما مجوز این اپراتور را از آن خود کرد. بهمن ماه 1389 هم قرار شد که تامین تله کام عرضه
سیم کارت هایش را آغاز کند اما تا کنون سیم کارتی از سوی این اپراتور به بازار عرضه نشده است.

“رایتل” و رنگ سرخابی تیره با سبز فسفری به بازار می‌آید
شنیدها حاکی است که تامین تله کام در آخرین جلسات خود در مورد رنگ و برند تجاری سیم کارت هایش به توافقاتی رسیده است و در رای گیری در هیئت مدیره نام برند خود را رایتل گذاشته است و قرار است سیم کارت هایش دو رنگ باشد. رایتل فعلا با رنگ تجاری سرخابی تیره با سبز فسفری رنگ آمیزی شده است.
اهداف:عملیاتی شدن پروژه اپراتور سوم با هدف افزایش ضریب نفوذ تلفن همراه، ارائه خدمات جدید، افزایش رقابت و استفاده از توان داخلی در کشور شکل گرفت و مقرر شد این اپراتور از فناوریهای HSDPA و EDGE – نسل 75/2 – در باندهای فرکانسی 900 ، 1800 و 2100 مگاهرتز استفاده کند.
مدت زمان پروانه :براساس اصول حاکم بر پروژه اپراتور سوم موبایل همچنین بر الزام رعایت استاندارهای جهانی ITU و حتی 3GPP، صدور پروانه برای 15 سال که قابل تمدید برای دو دوره 5 ساله است و دوره حفاظت دوساله که دیگر اپراتورها اجازه ارائه نسل سوم را نداشته باشند تاکید شد و الزام به اتصال متقابل با تمامی اپراتورها، نگهداری و پشتبیانی کارآمد از خدمات و مشترکان، الزام مدیریت فنی ایرانی و پرداخت حق فرکانس و نامبرینگ به سازمان تنظیم مقررات از دیگر وظایف این اپراتور عنوان شده است.طبق پروانه اعطا شده به اپراتور سوم تلفن همراه پوشش تمامی شهرها تا چهار سال فعالیت، پوشش جمعیتی تا سال چهارم و پوشش جاده ای تا سال هشتم، تضمین حداقل کیفیت از سال اول تا چهارم از جمله تعهدات این اپراتور است.
تعداد مشترکان:تعداد مشترکان اپراتورسوم تلفن همراه در شرایط عادی 17 میلیون نفر خواهد بود که این اپراتور می تواند به شش میلیون مشترک خدمات پایه (صوت) و 11میلیون مشترک خدمات دیتا نسل سوم ارائه کند.قیمت سیمکارت:سیمکارتهای این اپراتور با کد 092 عرضه می شود و حداکثر قیمت درنظر گرفته شده برای فروش سیمکارت این اپراتور 120 هزار تومان است و تعرفه سرویس های ارائه شده از سوی آن نیز بعد از ارائه درخواست به سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی و بررسی و تصویب آن در کمیسیون تنظیم مقررات اعلام می شود. از سوی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی سقف قیمت سیم کارت های اعتباری تامین تله کام را نیز 20 هزار تومان در نظر گرفته است.حق السهم :حق السهم دولت از اپراتور سوم سالانه 6/23 درصد است که اگر این رقم محقق شود در طول 15 سال 16هزار میلیارد تومان برای کشور درآمد خواهد داشت.پیش بینی می شود این اپراتور 67 هزار میلیارد تومان درآمد داشته باشد و کف تضمین درآمد آن 16 درصد از رقم طرح تجاری است و حق لایسنس آن 401 میلیارد تومان عنوان شده است.

آخرین وضعیت اپراتور سوم تلفن همراه
مدیر عامل صندوق تامین اجتماعی هم در باره راه اندازی سیم کارتهای تامین تله کام صحبت هایی کرده است و تاکید کرد که سیم کارت های اپراتور سوم تلفن همراه تا پایان سال توزیع می‌شود. به گفته رحمت اله حافظی تامین تله کام دو نوع سیم کارت اعتباری و دائمی عرضه خواهد کرد. حافظی همچنین در مورد مشکلات تامین تله کام در راه اندازی شبکه اش گفته که بروز مشکلات مختلف از جمله اعتبار موجب شد که توزیع سیم کارت‌های نسل جدید با تاخیر در بهره‌برداری مواجه شود.


نبض بازار
حالا نگاهی به بازار تلفن همراه و تعداد مشترکان بیاندازیم. با توجه به آمار و ارقام ایرانسل بیشترین تعداد سیم کارت فعال را در کشور داراست. طبق گفته های علیرضا قلمبر دزفولی ایرانسل در طول 5 سالی که فعالیت می کند حدود 45 درصد از سهم بازار را از آن خود کرده است. با این حساب 55 درصد باقیمانده بازار بین دو اپراتور همراه اول و تالیا تقسیم شده است.از سوابق اولین اپراتور کشور همراه اول شروع می کنیم. شرکت ارتباطات سیار با برند همراه اول در آستانه هجده سالگی است و در این مدت حدود 36 میلیون مشترک را جذب کرده است. بعد از همراه اول ، شرکت تعاونی رفسنجان با سیم کارت تالیا وارد میدان شد اما با توجه به مشکلات مالی که داشت نتوانست با شرایط بازار کنار بیاید و در خدمات رسانی هم کیفیت و نوآوری لازم را داشته باشد و به نوعی به حاشیه بازار رانده شده است. در مورد تعداد مشترکان تالیا آمار دقیق و رسمی وجود ندارد اما کارشناسان عنوان می کنند که تعداد مشترکین تالیا در خوشبینانه ترین حالت به دو میلیون نفر هم نمی رسد.
اما اپراتور ایرانسل که با شریکی آفریقایی سیم کارت های زرد خود را به بازار ارائه می کند. سیاست های بازاریابی و فروش ایرانسل باعث شده که این اپراتور به تنهایی سهم 45 درصدی از بازار داشته باشد و توجه خیلی از متقاضیان را به خود جلب کند. با وجودی که ایرانسل نسل 75/2 تلفن همراه را در اختیار مشترکان خود قرار داده و با هزینه های 5 هزار تومانی سیم کارت بازار خوبی برای خود به دست آورده است و با وجود تاخیر تامین تله کام در عرضه سیم کارت، فعلا ایرانسل بیشترین تعداد مشترکان را دارد.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.