اپراتورها

November 9, 2011
18:09 چهارشنبه، 18ام آبانماه 1390
کد خبر: 37897

تحقق رویای عرضه سیم‌کارت‌های نسل سوم در ایران

شرق: سیم‌کارت‌های اپراتور سوم با نام «رایتل» و رنگ سرخابی تیره با سبز فسفری به بازار می‌آید.


این خبر در حالی روی خروجی برخی سایت‌های خبری قرار گرفت که چندی است به گفته مسوولان اپراتور سوم عرضه سیم‌کارت‌ها در کرج و به دنبال آن در شهر تهران آغاز شده است. اما با این وجود عرضه سیم‌کارت‌های اپراتور سوم که اینک با نام «رایتل» شروع شده، با تاخیر همراه بوده و در این زمینه نیز تاکنون سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی هیچ‌گونه اخطار یا تذکری را اعلام نکرده است. پیشتر رضا تقی‌پور، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، از واگذاری این سیم‌کارت‌ها در خردادماه خبر داده بود اما به گفته این مقام مسوول به دلیل برخی آزمایش‌های شبکه‌ای سیم‌کارت‌های این اپراتور برای آزمایش درون‌شبکه‌ای و نه ارتباط با دیگر اپراتورها به برخی افراد واگذار شده است. با این وجود بر اساس مفاد پروانه قرار بود پس از 9 ماه از اعطای پروانه، عرضه تجاری سیم‌کارت‌های اپراتور سوم در کشور آغاز شود اما به‌دلیل برخی تغییرات در سطوح مدیریتی این اپراتور و همچنین آنچه «بهانه‌جویی» از سوی برخی نمایندگان بیان می‌شود، تاکنون موفق به ارایه سیم‌کارت نشده است. سیم‌کارت‌های اپراتور سوم فناوری با قابلیت اتصال به اینترنت با پهنای باند بالا را ارایه می‌دهد؛ مساله‌ای که شاید یکی از چالش‌های عرضه این نوع سیم‌کارت‌ها در بازار شده است چراکه بر اساس قانون دسترسی به اینترنت با پهنای بالای 128 کیلوبیت برای کاربران خانگی مقدور نیست و این در حالی بوده که حداقل پهنای باندی که از طریق سیم‌کارت‌های نسل سوم به کاربر ارایه می‌شود، 512 کیلوبیت است. این اپراتور باید ظرف مدت ۱۵ سال ۱۷ میلیون سیم‌کارت تلفن همراه به بازار عرضه کند. مسوولان تامین تلکام اپراتور سوم تلفن همراه وعده داده‌اند که در مرحله نخست، شش میلیون سیم‌کارت به بازار عرضه خواهد شد.


وعده‌های مسوولان برای عرضه سیم‌کارت
خبرگزاری فارس در گفت‌وگو با یک مقام آگاه در اپراتور سوم مطرح کرده «رایتل» نامی است که برای سیم‌کارت‌های این اپراتور در نظر گرفته شده است. همچنین رنگ تجاری این اپراتور نیز سرخابی تیره با سبز فسفری است. به گفته این مقام مسوول که نامی از او برده نشده، این پیشنهادها در آخرین جلسه هیات‌مدیره اپراتور سوم مطرح شده که مورد موافقت اعضا قرار گرفته شده است. پیشتر نیز عضو سابق هیات‌مدیره اپراتور سوم موبایل در تشریح برنامه‌های در دست اقدام این پروژه از استفاده از پیمانکاران اروپایی و آسیایی برای تجهیز این شبکه و اجرای برنامه نظرسنجی برای انتخاب نام، برند و لوگوی سیم‌کارت‌های نسل سومی اپراتور سوم خبر داده بود. مهدی افراسیابی در این‌باره بیان کرده بود برای انتخاب نام، برند و لوگوی سیم‌کارت‌های اپراتور سوم از مشاور استفاده خواهیم کرد. همچنین در نظر داریم برای انتخاب نام اپراتور سوم یک برنامه نظرسنجی داشته باشیم و از نظر مردم نیز در این‌باره استفاده کنیم.


اما به نظر می‌رسد برای انتخاب نام و رنگ نشان این اپراتور از هیچ نظرسنجی استفاده نشده است. با این وجود مسوولان اپراتور سوم بارها وعده‌هایی مبنی بر واگذاری سیم‌کارت‌ها با پیش‌شماره 0920 طی یک سال می‌دهند که قرار است کل استان‌های کشور زیر پوشش سیم‌کارت‌های تلفن همراه اپراتور سوم قرار گیرند. آنها همچنین قیمت سیم‌کارت‌ها را نیز تعیین کرده و بیان کردند قیمت سیم‌کارت‌های تلفن همراه اپراتور سوم، به احتمال زیاد «رایگان» یا بین پنج تا ۱۰ هزار تومان باشد. در عین حال که باید فعالیت این اپراتور به گونه‌ای باشد که بتواند اهداف و قوانین بالادستی این اصل را تامین کند و منجر به گردش پولی، افزایش بهره‌وری، کاهش قیمت تمام‌شده و جذب سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در داخل و خارج و انتقال فناوری شود.

گلایه‌های مجلس، سکوت وزارت ارتباطات
تاخیرها و بهانه‌جویی‌های مسوولان تامین تلکام مجری اپراتور سوم منجر به این شد تا سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی اقدام به برگزاری نشست‌هایی برای حل مسایل پیش روی واگذاری این اپراتور کند.


اما مساله به برگزاری چند نشست ختم نشده و پای مجلس نیز به این مساله کشیده شد، به نحوی که رضا تقی‌پور، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، چندین بار برای تشریح وضیعت این اپراتور به کمیسیون صنایع و معادن مجلس دعوت شد؛ با این وجود نمایندگان همچنان نسبت به تاخیر در عدم واگذاری و روند کند تجهیز شبکه ابراز نارضایتی می‌کردند. در همین زمینه نادر قاضی‌پور عضو کمیسیون صنایع و معادن بیان می‌کند مسوولان اپراتور سوم در هر مقطع بهانه جدیدی برای عدم واگذاری سیم‌کارت‌های خود مطرح می‌کنند. تحریم‌های اقتصادی، ممانعت شهرداری، عدم وجود تجهیزات مناسب و سایر موارد دیگر از جمله بهانه‌هایی هستند که این اپراتور تاکنون از آنها سخن گفته است. او که سابقه ریاست کمیته تحقیق و تفحص از شرکت مخابرات و وزارت ارتباطات را دارد، می‌افزاید: با گذشت چند ماه از این وعده، هنوز این اپراتور نتوانسته فعالیت خود را به صورت رسمی آغاز کند. در عین حال که قرار بود این اپراتور از تجهیزات تولید داخل استفاده کند و متخصصان داخلی باید این پروژه را در اختیار گیرند، اما به نظر می‌آید اپراتور این شرط را رعایت نکرده و قراردادهای ضمنی با شرکت‌های خارجی منعقد شده است. وعده‌های مسوولان وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات برای زمان عرضه تجاری سیم‌کارت و عدم تحقق آن موجب بروز واکنش از سوی نمایندگان شد، به نحوی که قاضی‌پور بیان می‌کند باید سطح، مقطع و چگونگی واگذاری این نوع سیم‌کارت مشخص شود. همچنین نباید شاهد واگذاری آزمایشی و محدود سیم‌کارت اپراتور سوم در آذرماه باشیم و به این جمله وزیر ارتباطات که «سیم‌کارت اپراتور سوم در آذرماه واگذار می‌شود» اکتفا کنیم، بلکه چگونگی واگذاری باید به‌طور کامل تشریح شود. با این حال پرسشی که در این زمینه مطرح می‌شود، حمایت‌های وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و سکوت سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی برای اعلام تذکر و اخطار به اپراتور سوم است. مسوولان رگولاتوری و وزارت ارتباطات صحبت از اخطار به این اپراتور و فقط بحث اجرای جریمه کردند و از بازخواست و درخواست پاسخ مدیران اپراتور سوم سر باز زدند. حتی سبوحی معاون سازمان تنظیم مقررات در مراسم انعقاد تفاهم‌نامه هشت‌جانبه پایش، از بی‌خبری این سازمان نسبت به اجرای آزمایش این اپراتور که قبلا وزیر خبر آن را اعلام کرده بود، خبر داد چراکه چنانچه مجری پروانه نتواند در زمان مقرر اقدام به ارایه سیم‌کارت کند، قرارداد منعقدشده فسخ می‌شود و فرآیند واگذاری پروانه باید دوباره صورت گیرد؛ مساله‌ای که یک‌ بار روی داده و با طی تشریفاتی پروانه اپراتور سوم از یک اپراتور عربی به تامین تلکام واگذار شد. روزی که پس از مدت‌ها همه منتظر بودند تا عضو جدیدی در خانواده فاوا _ فناوری اطلاعات و ارتباطات_ به‌طور رسمی شروع به کار کند و با این آغاز به کار رسمی، یکی از فناوری‌های سطح بالا در این عرصه به ایرانیان عرضه شود و روزی که همه منتظر بودند ببینند در پس تب و تاب‌های موجود در بازار ایران و با چندبار خلف وعده بالاخره در وعده نهایی اپراتور سوم در ایران رسما شروع به عرضه سیم‌کارت- آن هم از نسل سوم سیم‌کارت‌های تلفن‌ همراه- کند، در هیچ کجا اثری از تحویل سیم‌کارت‌های نسل سوم نبود و هیچ فردی این سیم‌کارت‌ها را ندید. اما دیگر وقت آن رسیده که مسوولان اپراتور سوم هم از ارایه این سیم‌کارت‌ها تا یکی، دو ماه آینده و بعضا شش ‌ماه آینده، به رویای تماس‌های نسل سوم ایرانیان در خرداد ۹۰ پایان دهند.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.