اپراتورها

November 22, 2011
20:34 سه شنبه، 1ام آذرماه 1390
کد خبر: 38170

رو نمایی از «رایتل» و باز هم تاخیر در زمان عرضه; جشن بدون سیم کارت

م.ر. بهنام رئوف – دنیای اقتصاد : دیروز در مراسمی که همه رسانه ها پیگیر زمان عرضه عمومی سیم کارت های اپراتور سوم بودند، مسوولان این اپراتور با فشفشه و کیک از برند رایتل و لوگوی این اپراتور رونمایی کردند


صبح روز گذشته و در مراسمی‌با حضور وزیر تعاون، ‌کار و رفاه اجتماعی، رییس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی و مدیرعامل شرکت تامین تله کام، بدون ارائه جزئیات از خدمات، برند اپراتور سوم رونمایی شد.
«رایتل»، نام برند اپراتوری است که قرار بود از بهمن ماه سال گذشته (1389) به ارائه خدمات نسل سوم تلفن همراه در کشور بپردازد، اما به دلیل دو بار تغییر در تیم مدیریتی این اپراتور از سویی و نداشتن دانش فنی و شریک خارجی زمان بهره‌برداری از آن بارها و بارها به تاخیر افتاد. تاخیری که گاهی به گردن تحریم های بین المللی و گاهی کار شکنی‌های شهرداری می‌افتاد و تنها متضرر آن کاربران فناوری دوستی بودند که برای استفاده از خدمات نسل سوم لحظه شماری می‌کردند، اما مسوولان اپراتور سوم که حمایت قاطع و بی‌شک و شبهه وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات از یک سو و رییس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی را از سوی دیگر در پشت سر خود می‌دیدند بدون توجه به انتظار کاربران و همچنین بدون هیچ‌گونه پاسخگویی شفافی روند تاخیری خود در عرضه این سیم کارت‌های خود را همچنان ادامه دادند. این تاخیر تا جایی ادامه پیدا می‌کند که حتی روز گذشته و در حین رونمایی از برند این اپراتور باز هم زمانی قطعی برای عرضه این سیم کارت‌ها ارائه نشد و تنها عنوان شد که شبکه اپراتوری که قرار است خدمات نسل سوم را ارائه دهد آن هم در زمانی که جهان در حال شیفت به سمت خدمات نسل چهارم است تنها در شهر کرج قابل بهره‌برداری است.

عدم پاسخگویی حتی در روز رونمایی!
مجری مراسم رونمایی از برند اپراتور سوم که اتفاقا مدیر روابط عمومی‌ این اپراتور است بعد از مراسم آتش بازی و رونمایی از برند رایتل، این نام را برگرفته از دو بخش «رای» به معنی خرد و هوش و «تل» به معنای تلفن عنوان کرده و می‌گوید: این نسل خدمات هوشمند است، خدماتی که قرار است امکانات بیشماری را برای کاربرانش به ارمغان بیاورد. آرپناهی که در حین برگزاری مراسم بارها و بارها از کلمه خدمات بیشمار استفاده کرد، اما حتی یک بار و آن هم فقط در یک خط به جزئیات کوچک‌تری از این خدمات بیشمار اشاره‌ای نکرد. این در حالی است که تنها یک هفته پیش دو اپراتور همراه اول و ایرانسل در جریان برگزاری نمایشگاه تله کام خدمات ارزش افزوده بسیاری را برای کاربران خود رونمایی کردند. این دو اپراتور که در حال حاضر رقابت تنگاتنگ و شانه به شانه‌ای با یکدیگر دارند طی یک سال گذشته بارها و بارها اعلام کردند که قادر به ارائه نسل سوم تلفن همراه به 54 میلیون مشترک خود هستند، اما متاسفانه حمایت‌های مسوولان دولتی از اپراتور سوم که قانونا زمان حفاظت از آن تابستان 91 به پایان می‌رسد باعث شده تا کاربران ایرانی نتوانند از نسل سوم تلفن همراه در کشور استفاده کنند. این مهم برای آن دسته از کاربران فرنگ رفته‌ای که حتی تجربه استفاده از سیم کارت نسل سوم در کشورهای کوچک حوزه خلیج فارس را دارند درد آور است، اما با این حال مهندس فرنگ، مدیرعامل تامین تله کام نیز در یک سخنرانی کوتاه تنها به ایراد سخنانی کلی پرداخت.

در حالی که پیش از این عنوان شده بود طول دوره حفاظت از خدمات نسل سوم این اپراتور دو سال بعد از اخذ پروانه است و بعد از آن زمان سایر اپراتورها هم می‌توانند خدمات نسل سوم عرضه کنند، اما این روزها مسوولان تنظیم مقررات عنوان می‌کنند که زمان حفاظت از این اپراتور از زمانی آغاز می‌شود که اولین سیم کارت این شبکه به شکل رسمی ‌و تجاری به بازار عرضه شود نه از زمان اخذ پروانه.
مراسم رونمایی از برند اپراتور سوم با شعار «زندگی در دستان شما» در حالی اجرا شد که مسوولان این اپراتور به همراه مدیران سازمان تنظیم مقررات پذیرای سوال‌ها و ابهامات پیش روی خبرنگاران نبودند و تنها به ارائه کلیات بسنده می‌کردند. در طول این مراسم حتی جمله‌ای درباره تعرفه خدمات ارائه شده از سوی این اپراتور عنوان نشد. ابهام در مکالمات دقیقه‌ای 85 تومانی این اپراتور که چندی پیش توسط وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات عنوان شده بود همچنان پابرجا است و با گذشت بیش از دو سال هنوز تکلیف ضرر میلیون دلاری که به دلیل باطل شدن ضمانت نامه اتصالات غیرقابل وصول است مشخص نشده است.از لابه لای صحبت‌های پرسنل اپراتور سوم که همگی با اتوبوس به سالن همایش‌های مجموعه تلاش (وابسته به وزارت کار سابق) آمده بودند، شنیده می‌شد که این اپراتور تا کنون تنها موفق به نصب 42 بی تی اس شده است و حتی هزینه‌های تماس و مبالغ دریافتی آن در کمیسیون تنظیم مقررات به بحث و تصویب گذاشته نشده است. مسوولان روابط عمومی ‌این شرکت نه تنها توانایی پاسخگویی به سوالات خبرنگاران را نداشتند، بلکه حتی خبرنگاران حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را هم نمی‌شناختند و در گفت و گو با آنها اظهار گلایه می‌کردند که چرا با تماس تلفنی خود و رسانه‌ای که در آن کار می‌کنند را پیش از این معرفی نکرده‌اند! این در حالی بود که عموم خبرنگارهای حاضر در این مراسم در حقیقت از سوی روابط عمومی ‌سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی دعوت شده بودند و نه روابط عمومی‌ «رایتل».
در طول برگزاری این مراسم حتی به شکل نمادین هم یک سیم کارت «رایتل» نشان داده نشد. حتی گوشی مجهز به سیم کارت نسل سوم هم در این مراسم وجود نداشت که حداقل وزیر تعاون یا رییس سازمان تنظیم مقررات به شکل نمادین اقدام به برقراری تماسی تصویری با آن داشته باشند. این درحالی است که در زمان افتتاح شبکه تالیا احمد معتمدی وزیر وقت وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات شبکه آن پیمانکار را با تماسی از سیم کارت تالیا با یکی از خانواده‌های محترم شهدا افتتاح کرد.

مواظب باشید دام بلا نشود!
تشخیص اینکه لوگوی «رایتل» به چه شکلی است البته کمی‌سخت است. حلقه‌ای گرد، تیوپ، لاستیک، رینگ و یا…. اما به هر حال آنچه که بیشتر از هر چیز دیگری می‌توان به آن شبیه دانست یک حلقه گرد بنفش رنگ است. رنگ بنفشی که پیش از آن در لوگو یاهو آن را دیده‌اید. با این حال، آرپناهی، مدیر روابط عمومی «رایتل» با توضیح حلقه‌هایی که امواج تولید می‌کند و این امواج نیز ارتباطات بشری را به وجود می‌آورد این‌گونه توضیح داد که این حلقه قرار است همانند شعار اپراتور سوم زندگی را در دستان کاربران قرار دهد. زندگی‌ای که قرار است خدمات بی‌شمار و متنوعی را برای مردم فراهم آورد، چرا که نسل سوم می‌تواند زندگی افراد را متحول کرده و همچنین می‌تواند نوید بخش دولت الکترونیک باشد.
اما عبدالرضا شیخ‌الاسلامی، وزیر تعاون و کار پس از حضور پشت تریبون به همین حلقه اشاره کرد و گفت: البته امیدوارم مسوولان اپراتور سوم تمهیدات فرهنگی را در این بخش دیده باشند تا مبادا این حلقه که قرار است زندگی کاربران را تغییر دهد به حلقه دام بلا تبدیل نشود. وی با بیان اینکه تلفن همراه نسل سوم به دلیل تسهیلات و امکانات به ملاحظات فرهنگی خاصی نیاز دارد که باید به آن بسیار هوشمندانه توجه و دقت شود، گفت: در این راستا به همکاران پروژه‌های تامین‌تلکام توصیه می‌شود پیوست فرهنگی و اجتماعی هوشمندانه‌ای برای نسل سوم موبایل طراحی کنند تا نه تنها این پروژه، پیشرفت را در زندگی افراد جامعه به دنبال داشته باشد، بلکه تعالی فرهنگی و اجتماعی را نیز دربربگیرد.وی اما زمان راه‌اندازی این شبکه را به شکل گسترده در دهه فجر عنوان و اظهار کرد: ایرانی‌ها در نوروز 91 حلول سال نو را با سیم‌کارت‌های رایتل به یکدیگر تبریک خواهند گفت و پیش‌بینی می‌شود اپراتور سوم نقل مجالس دید و بازدید نوروز سال آینده باشد. به این ترتیب و در حالی که به گفته وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات قرار بود سیم کارت‌های اپراتور سوم از اول آذر به عرضه عمومی‌رسد بار دیگر به تاخیر افتاد و این بار وزیر تعاون و کار، دهه فجر را برای عرضه گسترده آن نوید داد.
عبدالرضا شیخ‌الاسلامی با بیان این که در کشورمان این توانایی به وجود آمده است که بتوانیم توانمندی‌ و قابلیت‌های خود را در عرصه ارتباطات برای زندگی مردم به نمایش بگذاریم، اعلام کرد: در مدت زمان کوتاهی سیم‌کارت‌های نسل سوم در کرج، تهران، قم و شیراز واگذار خواهد شد. وی خاطرنشان کرد: سهامداران اصلی پروژه‌ اپراتور نسل سوم تلفن همراه 32 میلیون ایرانی تحت پوشش سازمان تامین اجتماعی هستند و فناوری بالایی که در اجرای این پروژه به کار گرفته شده آن را در درجه بالای اهمیت قرار داده است.

یک میلیارد کاربر نسل سوم داریم
محمد کرم‌پور، معاون وزیر ‌آی سی تی و رییس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی هم در این مراسم تنها به ارائه گزارشی آماری از تعداد کاربران تلفن همراه جهان و ایران و برنامه‌های پیش‌رو پرداخت. کرم پور، اما پیش از این چند بار زمان عرضه سیم کارت‌های اپراتور سوم را عوض کرد. اما معروف‌ترین اظهارات وی خرداد امسال در مورد نحوه و شکل توزیع این سیم کارت‌ها صورت گرفته بود. در آن زمان رییس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی که از توزیع این سیم کارت‌ها در آن زمان خبر داده بود گفته بود که در ساعت اول یک سیم کارت توزیع می‌شود در ساعت دوم، دو سیم کارت، در ساعت سوم، چهار سیم کارت و به این ترتیب توزیع ادامه پیدا می‌کند تا سقف میلیونی سیم کارت‌های اپراتور سوم کامل شود.
این بار اما وی با اشاره به راه‌اندازی شبکه اپراتور سوم تلفن همراه، واگذاری سیم کارت‌های این اپراتور را از کرج اعلام کرد و گفت: هم اکنون فرم‌های ثبت نام برای دریافت این سیم کارت‌ها ارائه شده و این اپراتور در حال انتخاب نمایندگی‌های فروش سیم کارت است. کرم‌پور با اشاره به گسترش حوزه ارتباطات در کشور اظهار کرد: هم اکنون 54 میلیون نفر از تلفن همراه در کشور استفاده می‌کنند و ضریب نفوذ این کالای ارتباطی 73 درصد است، اما بر اساس چشم‌انداز برنامه پنجم توسعه ضریب نفوذ موبایل به بیش از 110 درصد در کشور خواهد رسید.
وی با اشاره به بازار جهانی 6 میلیاردی موبایل خاطرنشان کرد: هم اکنون یک میلیارد نفر در دنیا از سیم‌کارت‌های نسل‌سوم استفاده می‌کنند و تمامی ‌کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه دارای شبکه نسل سوم هستند و حتی کشورهای پیشرو نیز وارد موبایل نسل چهارم شده‌اند. کرم‌پور با بیان اینکه سازمان تنظیم مقررات، تنظیم بازار ارتباطی کشور را به عهده دارد، تاکید کرد: اپراتور سوم تا پایان دوره حفاظت دو ساله خود زمان دارد تا سیم‌کارت‌های نسل سوم را در بازار عرضه کند و پس از آن به اپراتورهای دیگر مجوز داده می‌شود که وارد شبکه نسل سوم شوند. وی آغاز به کار شبکه نسل سوم موبایل را نقطه عطفی در مسیر فناوری و نحوه سرویس‌دهی به مردم عنوان کرد و ادامه داد: تامین تلکام خصوصی‌ترین شرکتی است که به آن مجوز فعالیت در عرصه ارتباطات کشور داده شده است. وی در مورد تاخیر 6 ماهه در راه‌اندازی این شبکه نیز گفت: هر کار بزرگی سختی‌هایی دارد و ما اصرار داشتیم که این کار با کیفیت هر چه بیشتر و بهتر عرضه شود. وی 6 ماه گذشته را دوره کیفیت‌سازی و کیفیت‌یابی خدمات این اپراتور عنوان کرد و گفت: پیش‌بینی می‌شود با حضور اپراتور سوم در بازار تلفن همراه کشور هزاران شغل مستقیم و غیرمستقیم ایجاد شود.

این سریال ادامه دارد…
به هر حال بعد از نزدیک به یک سال و نیم چشم نمایندگان افکار عمومی ‌به جمال مدیران اپراتور سوم روشن شد. مدیرانی که در مواجهه با خبرنگاران در مراسم روز گذشته مدام می‌گفتند: برای ما شر درست نکنید، به زودی روابط عمومی ‌روند ارسال اطلاعیه‌های رسمی ‌را آغاز می‌کند. هر چند که این اپراتور از حمایت بی‌قید و شرط وزارت‌ آی سی تی و رگولاتور برخوردار است، اما مدیران این مجموعه بهتر است بدانند که کاربران حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات از درک و معلومات عمومی ‌بالایی برخوردار هستند که بدون تردید جلب توجه آنها با آگهی‌های تصویری پر رنگ و لعاب آن هم در بازاری با دو رقیب کارکشته شاید شبیه به عبور از هفت خوان رستم باشد. هفت خوانی که به نظر می‌رسد «رایتل»ی‌ها تازه توانسته‌اند با ارفاق و فرجه‌های بسیار نیمی ‌از خوان اول آن را طی کنند.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.