December 14, 2011
15:46 چهارشنبه، 23ام آذرماه 1390
کد خبر: 38683

وزیر ارتباطات: زیرساخت های مناسب IT در کشور وجود دارد

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به وجود 130 هزار کیلومتر فیبر نوری و پهنای باند 500 گیگابایتی در کشور، گفت: علی رغم تلاش های انجام شده از نظر محتوایی و خدمات، ارزش افزوده لازم را کسب نمی کنیم.


به گزارش ایرنا،’رضا تقی پور’ روز سه شنبه در چهارمین اجلاس مدیران عالی فناوری اطلاعات و ارتباطات و تحول اداری که در محل وزارت امور اقتصادی و دارایی برگزار شد، افزود: امروز نسل سوم تلفن همراه را وارد کردیم و نگرانی از این است که اگر این شبکه محدود به ارتباطات صوتی و تصویری باشد،بهره لازم را نبریم.


وی از مزایای فناوری اطلاعات و ارتباطات را افزایش ارتباطات اقتصادی و سهولت کسب و کار عنوان کرد.


تقی پور یادآور شد: بر اساس برنامه پنجساله پنجم توسعه قرار بود به پهنای باند 500گیگا بایت برسیم که هم اکنون 12 برابر این هدف محقق شده است.


وی اظهار داشت: بر اساس گزارش بانک جهانی به ازای هر 10 درصد افزایش ضریب نفوذ شبکه پهن باند در کشور، 1.4 درصد رشد در تولید ناخالص ملی کشورهای در حال توسعه و 1.2 درصد در کشورهای توسعه یافته تحقق می یابد.


به گفته ی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات پتانسیل و ظرفیت لازم در کشور وجود دارد، اما ضروری است همه دستگاه ها به کمک بیایند تا جهش کافی در کشور رخ دهد.


وی میانگین رشد توسعه در حوزه ارتباطات بین سالهای 1380 تا 1384 را 40 درصد ذکر کرد.


تقی پور با تاکید بر رسیدن به سیستم یکپارچه اطلاعات در کشور ، به طور مثال وجود یکپارچگی سیستم اطلاعاتی در کشور کره جنوبی را حاصل یک برنامه پنج مرحله ای عنوان کرد.


وی با بیان اینکه در بسیاری از کشورهای پیشرفته شاهد دفتر کار دیجیتال هستیم که به شکل واقعی مورد استفاده قرار می گیرد، درخصوص دورکاری در کشور اظهار داشت: امروز بستر اصلی ارتباطی در کشور فراهم است ، اما وقتی دورکاری مطرح می شود پهنای باند را بهانه می کنند.


تقی پور با اشاره به فرصت های موجود در کشور در زمینه فناوری اطلاعات گفت: دراین زمینه فرصت های زیادی در کشور وجود دارد و به طور مثال تعداد کل متخصصان در این زمینه 254 هزارو 629 نفر است.


وی هدف کمی در برنامه پنجساله پنجم توسعه کشور را تبادل الکترونیکی بین تمام دستگاه های دولتی ذکر کرد و گفت: باید به سهم 2 درصدی فناوری اطلاعات در تولید ناخالص داخلی برسیم.


تقی پور دیگر اهداف برنامه پنجم توسعه را عرضه کارت هوشمند ملی برای همه مردم، اتصال پرسرعت 60 درصد خانوار به شبکه ملی اطلاعات، تبادل کلیه خدمات بین دستگاهی به شکل الکترونیک و کسب مقام دوم آمادگی الکترونیکی در منطقه ذکر کرد.


وزیرارتباطات و فناوری اطلاعات در خصوص ایجاد امنیت در شبکه اطلاعات گفت: با توجه به اینکه بحث حملات اینترنتی زیاد است، با سیستم هایی که راه اندازی شده این حملات را پیگیری می کنیم.


وی ویژگی های شبکه ملی اطلاعات را امکان دسترسی پرسرعت، امن و ارزان ذکر کرد و گفت: برای تحقق این پروژه نیاز به کلان پروژه در سطح ملی داریم.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.