December 19, 2011
19:22 دوشنبه، 28ام آذرماه 1390
کد خبر: 38839

طی ۱۲ماهه گذشته ۳۵میلیون گوشی مجهز به NFC عرضه شد

Nokia N9


در سال 2011 میلادی 35 میلیون دستگاه تلفن‌همراه مجهز به سیستم NFC مخصوص پرداخت‌های موبایلی وارد بازار جهانی شد تا بر این اساس رکورد بیشترین استقبال از سیستم‌ پرداخت پول از طریق تلفن‌همراه در دنیا شکسته شود.


به گزارش گروه اخبار خارجی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا)  و بر اساس گزارش جدید منشتر شده از سوی  شرکت تحقیقاتی IMS Research، پیش‌بینی می‌شود که این رقم در سال 2012 میلادی به 80 میلیون دستگاه برسد و سیستم NFC در طیف گسترده‌تری از محصولات الکترونیکی مورد استفاده قرار گیرد. این گزارش حاکی از آن است که شرکت اپل از این بازار روبه رشد هیچ بهره‌ای نبرده است و هنوز هیچ یک از محصولات ابزار از این فناوری پشتیبانی نمی‌کنند.


“دون تایت” یکی از تحلیلگران مرکز IMS Research در این خصوص گفت: «بیشتر تولیدکنندگان بزرگ تلفن‌همراه طی 12 ماه گذشته نسل جدید محصولات خود را مبتنی بر فناوری NFC روانه بازار کردند. از بزرگترین شرکت‌هایی که محصولاتی را با این فناوری روانه بازار کردند شامل سامسونگ،‌ RIM، نوکیا و HTC می‌شوند. اپل از بزرگترین تولیدکنندگان تلفن‌همراه محسوب می‌شود که هیچ اقدامی در این زمینه صورت نداده است».


شرکت نوکیا برای چندمین سال متوالی است که گوشی‌های هوشمند خود را مبتنی بر فناوری NFC روانه بازار می‌کند، اما این فناوری تا امسال مورد استقبال کاربران قرار نگرفته بود و برای آن‌ها کاربرد زیادی نداشت.


فناوری NFC برمبنای سیستم بی‌سیم کوتاه‌بورد فعالیت می‌کند و می‌تواند اطلاعات مورد نیاز را تا شعاع 4 اینچی ارسال و دریافت کند. این فناوری هم‌اکنون در کارت‌های اعتباری Oyster برای سیستم حمل‌ونقل شهر لندن نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.