January 1, 2012
15:02 یکشنبه، 11ام دیماه 1390
کد خبر: 39130

نگاهی به وبسایت ایرانی آپارات

آپاراتی برای نمایش بر پرده اینترنت
aparat.png


ورود نخستین دستگاه سینماتوگراف به ایران در سال ۱۲۷۹ هجری خورشیدی توسط مظفرالدین شاه سر آغازی برای شکل گیری سینمای ایران بود. هر چند ساخت اولین سالن سینمای عمومی تا سال ۱۲۹۱ اتفاق نیفتاد و تا سال ۱۳۰۸ هم هیچ فیلم ایرانی ساخته نشد اما به هر حال بر اساس روایاتی سینماتوگراف که بعدها با تغییراتی آپارات نام گرفت پنج سال بعد از اختراع آن وارد ایران شد.


شاید زمانی که برادران لومیر مشغول به ساخت سینماتوگراف بودن هر گز تصور نمی کردن که روزی اختراع آن ها به عنوان یکی از سه تجارت پرسود جهان تبدیل شود. حتی گفته می شود زمانی که  ژرژ ملیس در نظر داشت دستگاه آنان را با قیمت هنگفتی بخرد، پدر لومیرها به او گفته بود مردم به زودی از آن خسته خواهند شد. اما هرگز اینچنین نشد و بعدها اختراع آن ها به پایه بزرگترین سرگرمی بشریت تبدل شد.


اما با ورود و گسترش استفاده از اینترنت روند سرگرمی ها تغییر پیدا کرد. وب سایت های تعاملی ایجاد و به تدریج نمایش فیلم و تصاویر نیز به قابلیت های پایگاه های اطلاع رسانی افزوده شد. در کنار این پایگاه ها، وب سایت هایی نیز انحصارا برای نمایش فیلم راه اندازی شدند. این وب سایت ها توانستند در کوتاه مدت به یکی از جذاب ترین و پربازدید ترین سایت های مورد توجه کاربران مجازی تبدیل شوند. در دنیای وب فارسی نیز تعداد محدودی سایت اشتراک گذاری فیلم به وجود آمد اما در بین آن ها تنها سایت آپارات توانست از اقبال عمومی در بین کاربران برخوردار شود.


بر اساس آمار سایت معروف و معتبر آلکسا، آپارات هم اکنون در رتبه بیست و نهمین سایت پربازدید ایرانی قرار دارد. این سایت که در آدرس www.aparat.com  قرار دارد یکی از مجموعه سایت های موسسه تجارت الکترونیک صبا و از سایت های مرتبط با شبکه اجتماعی کلوب دات کام است.


بر خلاف سایت های صاحب نام در این عرصه که فایل های ویدیویی ارائه شده در آن در حالت عادی قابلیت ذخیره سازی بر روی هارد دیسک را نداشته و برای ذخیره آنها نیاز به نرم افزار ویژه ای است اما یکی از ویژگی های آپارات این است که به راحتی می توان ویدئو دلخواه را دانلود نمود و بر هارد دیسک رایانه ذخیره کرد.


سرعت بالای بارگزاری، آپلود و دانلود از دیگر ویژگی های سایت آپارات است که این سایت را از سایت های مشابه متمایز می سازد. همچنین کاربران می توانند ویدئو های خود را در سایت های مختلف به اشتراک گذاشته و یا برعکس ویدئویی را از سایت های دیگر در آپارات برای همگان به نمایش درآورند. در آپارات هر کاربر دارای کانال اختصاصی خود است که تمام ویدئوهای بارگزاری شده توسط کاربر در آن به همراه آمار بازدید از ویدئو و رای کاربران از نظر محبوبیت قابل دسترسی است. کاربران در این سایت نه تنها قادر خواهند بود ویدئوهای خود را با دیگران به اشتراک بگذارند بلکه می توانند با به وجود آوردن یک کانال ویدئو، دیگر کاربران را به صورت اختصاصی از ویدئوهای خود مطلع کنید. 


برای فعالیت کاربران در سایت آپارات ضوابط و مقرراتی از طرف تیم مدیریت سایت در نظر گرفته شده است که منطبق بر قوانین و رویه های جاری کشور حهت فعالیت در فضای مجازی است. رعایت شئونات اسلامی _ اخلاقی و ملی در ویدئوهای به اشتراک گذاشته از اهمیت خاصی برخوردار است و عدم توجه به آن موجب حذف ویدئو های مربوطه خواهد شد.


به اشتراک گذاری ویدئوهایی که مغایر با قوانین و مقررات جاری کشور و مصداق توهین به نظام، شخصیت های مذهبی، کشوری و لشگری باشد ممنوع است.


آپارات برای دسترسی راحت تر به ویدئو‌های به اشتراک گذشته شده آنها را در گروه‌های مختلف از قبیل شخصی‌، طنز، آموزشی، تفریحی،مذهبی،سیاسی و … نگهداری می‌کند تا دسترسی به ویدئو‌های مورد نظر راحت تر باشد همچنین هر هفته چند ویدئو به عنوان پربازدید‌ترین ویدئو‌های هفته معرفی‌ میشوند.


از دیگر اماکانات این سایت می توان به آمار بازدید دقیق ویدیو های ارسالی، امکان ایجاد لیست از ویدیو های مورد علاقه شما  به منظور دسترسی سریعتر در آینده، نمایش ویدئوی منتخب، آخرین ویدئوها، پربازدیدترین ویدئوها، ویدئو های مشابه و محبوب، امکان ساختن پوسته های متنوع و متعدد برای کانال های تحت مدیریت کاربران، تسهیل در مدیریت و پاسخگویی کامنت های ویدیو های بارگزاری شده توسط کاربران و دریافت  اسکریپت های چرخان و نمایش ویدیو های یک کانال یا طبقه خاص در کنار وبلاگ برای  وبلاگ نویسان اشاره کرد. همچنین بخش جستجوی آپارات هم کاربران را برای بازدید از ویدیوی مورد نظر خود کمک می کند.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.