باندپهن سیار

January 21, 2012
16:22 شنبه، 1ام بهمنماه 1390
کد خبر: 39616

تایید نهایی استانداردهای واقعی نسل چهارم موبایل در اجلاس ITU

اتحادیه بین المللی مخابرات به طور رسمی استانداردهای نسل چهارم موبایل (IMT-Advanced) را که شامل LTE-Advanced و Wireless MAN-Advanced می شود تایید کرد.

به گزارش گروه طیف در اجلاس مجمع ارتباطات رادیویی ITU که در ژنو برگزار شد، این استانداردها پس از ارزیابی های دقیق جنبه های تکنیکی و اجرایی آن، تایید شد.
فناوری LTE-Advanced نسل بعد فناوری LTE است که توسط 3GPP توسعه یافته است که از ویژگی های آن عبارتند از سرعت downlink در حدود 100مگابیت بر ثانیه در حوزه های گسترده و 1گیگابیت بر ثانیه در موقعیت های ثابت، نرخ پایین تاخیر، و پهنای باند زیاد تا حدود 100مگاهرتز. فناوری Wireless MAN-Advanced نیز نسل بعد فناوری WiMAX 802.16e است که توسط IEEE توسعه یافته است. البته با در نظر گرفتن این واقعیت که تا به حال، اکثر اپراتورها غالبا از فناوری LTE در مقابل فناوری WiMAX حمایت کرده اند، احتمالا فناوری LTE-Advanced به فناوری بالقوه استاندارد IMT-Advanced تبدیل می شود.
این فناوری جدید که توسط برخی با عنوان “نسل چهارم واقعی” تعبیر می شود، قابلیت هایی جدید را فراهم خواهد کرد که فراتر از قابلیت های فناوری نسل سوم موبایل (IMT-2000) است و طیف وسیعی از خدمات مخابراتی بسته ای را با استفاده از هر دو نوع شبکه ثابت و موبایل ارایه می دهد.
حمدون توره- دبیرکل اتحادیه بین المللی مخابرات- در این زمینه گفت: “این اقدام یک جهش بزرگ به سمت توسعه و فراگیر شدن فناوری های مدرن است که باعث می شود تا کاربری گوشی های هوشمند فعلی در آینده احساسی شبیه به کاربرد فناوری قدیمی dial-up ایجاد کند.”
فرانکو رانسی- مدیر واحد ارتباطات رادیویی ITU نیز در این زمینه گفت: “استفاده از فناوری IMT-Advanced بدین منزله است که از ارتباطات باندوسیع فیبرنوری در تلفن همراه خود استفاده کنید که باعث می شود تلفن شما در حدود 500برابر سریع تر از گوشی های هوشمند 3G فعلی باشد.”
همچنین، شایان توجه است که فناوری IMT-Advanced از طیف فرکانس رادیویی به صورت کارامدتری استفاده می کند که بدین معنا است که حجم بیشتری از دیتا در پهنای باند کمتر ارسال خواهد شد که به شبکه ها کمک می کند تا در شرایط افزایش ترافیک دیتا نیز راحت تر به فعالیت خود ادامه دهند.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.