February 24, 2012
10:26 جمعه، 5ام اسفندماه 1390
کد خبر: 40274

مدیرعامل رایتل: ۸ شهراصلی تا پایان شهریور/3G آخرین فناوری تجاری شده موبایل است/همه جا 3G می دهیم/برای ۱۴۰شهر و ۳ سال تجهیزات داریم/سقف نداریم

مدیر عامل اپراتور سوم تلفن همراه (رایتل) گفت: برنامه این اپراتور تحت پوشش قرار دادن هشت شهر اصلی کشور تا پایان شهریور ماه سال 1391 است.


به گزارش ایرنا ‘ حمید فرنگ’ روز جمعه در گفت وگو با خبرنگاران ایرنا و فارس افزود: بر اساس برنامه ، بعد از عرضه سیم کارت در شهرهای کرج و تهران، نخست شهرهای مشهد ، قم و اهواز تحت پوشش شبکه رایتل قرار می گیرند و در گام بعدی شهرهای شیراز ، تبریز و اصفهان به شبکه رایتل خواهند پیوست.


وی تاکید کرد که رایتل برای اجرای برنامه های خود نیازمند همکاری تمام دستگاهها و نهادهای مربوط بخصوص شهرداری های این شش شهر بزرگ کشور است .


فناوری شبکه رایتل ، آخرین فناوری تجاری شده تلفن همراه در دنیا است


مدیر عامل رایتل گفت: فناوری شبکه رایتل ، فناوری نسل 5/3 تلفن همراه است که تقریبا آخرین فناوری تجاری شده تلفن همراه در دنیا است.


فرنگ تصریح کرد: فناوری که در دنیا تجاری شده و در سطح عمومی استفاده می شود همین فناوری نسل 5/3 است که ما در رایتل استفاده می کنیم.


وی افزود: اگر فناوری LTE را بعنوان نسل چهار تلفن همراه قبول کنیم (که خیلی ها این را قبول ندارند )، این فناوری نیز در اپراتورهای محدودی در دنیا تجاری شده است که شاید 18 اپراتور بیشتر نباشد .


وی ادامه داد :این فناوری را با هزینه خیلی کم می توانیم به LTE تبدیل کنیم ، همین الان شبکه ما آمادگی ارتقا به LTE را بدون تغییر دکل و آنتن دارد ، اما استانداردهای این فناوری هنوز نهایی نشده است ، از طرفی عرضه فناوری نسل چهارم موبایل توجیه فنی ندارد .


شبکه رایتل هر جا توسعه پیدا کند نسل سه خواهد بود


فرنگ با اشاره به اینکه بر اساس پروانه در سال اول راه اندازی شبکه ، رایتل باید هشت شهر اصلی ( در پنج شهر خدمات نسل سوم تلفن همراه و در هشت شهر خدمات پایه ) را تحت پوشش خدمات خود قرار دهد ،افزود: شبکه رایتل در کل نسل سه است ، حتی انجایی که پروانه گفته می توانید خدمات نسل 2 ارایه بدهید، برنامه ما این است که خدمات نسل سه تلفن همراه را عرضه کنیم .


برای 140 شهر تجهیزات سفارش داده ایم


مدیرعامل رایتل با اشاره به سفارش تجهیزات برای 140 شهر ، گفت: اپراتور سوم مانند هر سرمایه گذار دیگری بدنبال درآمد است و به همین دلیل به دنبال توسعه شبکه رایتل هستیم.


فرنگ افزود: شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی مانند هر سرمایه گذار دیگر ،برای هر ریال سرمایه گذاری خود ،هزینه- فایده را نگاه می کند و هر روز که توسعه این شبکه عقب بیفتد و بازار موبایل اشباع شود ، ضرر می کنیم .


تجهیزات سه سال اول را تامین کرده ایم


فرنگ تحریم ها را محدود کننده خواند و گفت: مشکلاتی در زمینه تامین تجهیزات داریم،اما خوشبختانه مقدار زیادی از تجهیزات را برای سه سال اول تامین کرده ایم.


وی با اشاره به خرید تجهیزات از شرکت های خارجی ‘هوواوی’ و ‘زد تی ای’ و سایر وندورها(عرضه کننده ها) اظهار داشت:از تولیدات داخلی نیز استفاده می کنیم و با چندین تولیدکننده داخلی نیز در حال مذاکره هستیم .


پوشش 98 درصدی شبکه رایتل برای فضای باز


فرنگ در مورد پوشش شبکه رایتل در تهران گفت : به لحاظ پوشش در حال حاضر ، پوشش فضای باز بالای 98 درصد ، پوشش فضای باز زیر سقف مانند ماشین 90 درصد ، پوشش فضای بسته نزدیک پنجره 70 درصد است و پوشش داخل منزل تقریبا 25 درصد است .


وی افزود: طبیعی است که شبکه نیاز به بهینه سازی دارد ، یکی از دلایلی که سیم کارتها با شیب ملایم توزیع می شود، نیز همین است که پس از راه اندازی باید به مرور بهینه سازی شود.


وی افزود: در منطقه مرکزی کرج نیز بالای 90 درصد پوشش داریم .


مدیر عامل رایتل گفت: پیش از پایان سال جاری نقشه پوشش شبکه را روی سایت خواهیم گذاشت .


طراحی شبکه رایتل برای سال اول بر مبنای 500 هزار مشترک است


فرنگ گفت: طراحی شبکه رایتل برای سال اول بر مبنای 500 هزار مشترک است، اما اینطور نیست که نتوانیم برای یک میلیون مشترک سرویس بدهیم ، اما کیفیت خدمات پایین می آید که با سیاست های اپراتور سوم سازگار نیست .


وی افزود: شبکه ای که همین الان راه اندازی کرده ایم، پاسخگوی 200 هزار مشترک بطور همزمان است و شبکه 500 هزار نفری رایتل تا دو ماه دیگر آماده می شود .


وی با تاکید بر این نکته که ظرفیت شبکه با توزیع سیم کارت فرق دارد ، افزود: برنامه ما برای توزیع سیم کارت در تهران تا پایان سال جاری ، 14 هزار سیمکارت است ،این برنامه توزیع رایتل است و برنامه توزیع به معنی ظرفیت شبکه نیست ،برنامه توزیع تابع سیاست بازاریابی و فروش است که باتوانمندی شبکه متفاوت است.


فرنگ گفت: در جریان پیش ثبت مرحله اول سیم کارت های رایتل در تهران که طی دو روز 18 تا 20 بهمن ماه صورت گرفت ، در مجموع 14 هزار مشترک ثبت نام کردند که 11 هزار نفر متقاضی سیم کارت های دایمی و سه هزار نفر متقاضی سیم کارت های اعتباری رایتل بودند .


وی افزود: برنامه شرکت رایتل نیز این بود که در مرحله اول بیش از 10 هزار سیم کارت توزیع نکند به همین دلیل بعد از دو روز سایت را بستیم .


اولویت بازاریابی رایتل ، توزیع سیم کارت های دایمی در مرحله اول است


مدیرعامل اپراتور سوم در مورد دلیل عرضه نکردن سیم کارت های اعتباری رایتل در تهران گفت: دلیل این کار فقط سیاست های بازاریابی شرکت است ، بر اساس طرح بازاریابی و فروش شرکت ، اولویت با توزیع سیم کارت های دایمی است .


فرنگ افزود: در مرحله ثبت نام به ظرفیت توزیع سیم کارت ها نیز توجه شد ، در حال حاضر سیستم توزیع ما سیستم پست است و باید ظرفیت توزیع پست و شرکت را در نظر می گرفتیم ، بنابراین با ظرفیت پایین ، اولویت شرکت توزیع سیم کارتهای دایمی است .


وی تاکید کرد که در مورد عرضه نکردن سیم کارتهای اعتباری بحث اولویت مطرح است نه توانمندی و اولویت سیاست بازایابی ما این است که در فاز اول سیم کارت دایمی توزیع کنیم و اعتباری توزیع نکنیم که این امر متداولی در میان اپراتورها است.


وی افزود: با شیب ملایم سیم کارتها را توزیع می کنیم و اکثر اپراتورهای بین المللی فرایند توزیع شان ملایم است .


به گفته ی فرنگ در کرج نیز 14 هزار نفر برای خرید سیم کارت های رایتل ثبت نام کرده اند که حدود هفت هزار درخواست سیمکارت دایمی و هفت هزار نفر درخواست سیم کارت اعتباری کرده اند و نزدیک به 400 نفر برای سیم کارت های دیتا ثبت نام کرده اند .


برنامه رایتل توزیع 14 هزار سیم کارت تهران تا 15 فروردین ماه است


مدیر عامل رایتل با اشاره به شروع واگذاری سیم کارتهای رایتل از 29 بهمن ماه در تهران، اظهار داشت: کسانی که ثبت نام کرده اند ، به تدریج برای پرداخت وجه و تکمیل پرونده دعوت می شوند .


وی افزود: برنامه رایتل توزیع سیم کارت 14 هزار مشترک ثبت نام شده تا 15 فروردین ماه سال 1391 است که امیدواریم این امر مطابق برنامه انجام شود و تعطیلات ایام عید نوروز خللی در آن ایجاد نکند.


وی افزود:بر اساس تعهدات اپراتور سوم بعد از اخذ وجه باید ظرف سه روز کاری سیم کارت فعال تحول مشترکان شود که الان این زمان کمتر از سه روز است .


مناقشه رایتل و رگولاتوری بر سر تاخیر در عرضه سیم کارت ها


فرنگ در مورد تاخیر رایتل در عرضه ی سیم کارتها و بهره برداری از شبکه گفت: این موضوع از مسایل مورد مناقشه بین سازمان تنظیم مقررات ( رگولاتوری ) و رایتل است ،یکی از اختلافات ما با رگولاتوری در زمینه تفسیر پروانه در مورد ابتدای کار اپراتور سوم است .


وی افزود: در حال حاضر با رگولاتوری در حال مذاکره هستیم ، اگر آنچه آنها می گویند ، درست باشد ، رایتل تاخیر دارد ولی اگر آنچه ما می گوییم درست باشد ، از پروانه عقب نیستیم .


فرنگ در پاسخ به این پرسش که از نظر شما زمان آغاز به کار رایتل بر اساس پروانه چه موقع است ؟ گفت: داریم با رگولاتوری مذاکره می کنیم ،هنوز نتیجه مذاکرات مشخص نیست بعد از رسیدن به نتیجه به رسانه ها اعلام خواهدشد .


وی افزود: آخرین مهلت تعیین شده برای آغاز به کار اپراتور سوم بر اساس پروانه یک موضوعی است که تفسیرهای مختلف حقوقی از آن وجود دارد ، ولی آنچه قطعی است این است که ما به تعهدات پروانه پایبند هستیم و نتیجه مذاکرات را هر چه باشد ،خواهیم پذیرفت.


وی در مورد جریمه رایتل به دلیل تاخیر در راه اندازی گفت: بسیاری از موضوعات مانند جریمه تاخیر ، زمان آغاز دوره انحصار 2ساله ی ارایه خدمات نسل سه توسط رایتل ، پایان مهلت رایتل برای پوشش هشت شهر اصلی کشور ، منوط به مذاکرات رایتل با رگولاتوری و حل اختلاف بر سر آخرین فرصت راه اندازی شبکه رایتل است .


وی تاکید کرد که رقم هایی که برخی رسانه ها در مورد جریمه منتشر شده غیر واقعی است .


وی افزود: اگر اول خرداد را قبول کنیم تا اول خرداد 1391 باید هشت شهر را تحت پوشش قرار بدهیم ، اما برنامه ما پوشش هشت شهر اصلی شهر تا پایان شهریورماه 1391 است .


رگولاتوری اهل مماشات با اپراتور نیست


مدیرعامل رایتل در مورد رابطه رگولاتوری با رایتل گفت: این فرض که رگولاتوری با رایتل مماشات می کند ، از اصل ایراد دارد، چرا که رگولاتوری نهاد دولتی است و سازمان های نظارتی بر عملکرد آن نظارت می کنند .


وی افزود: رایتل با رگولاتوری تعامل دارد و این تعامل و همکاری در چارچوب رعایت حقوق قانونی است .


رایتل سهم دولت را پرداخت کرده است


وی افزود: براساس پروانه اپراتور سوم باید هر سال 6/23 درصد درآمد خود را به دولت بپردازد ، حتی اگر درآمد نداشته باشد مبلغی به عنوان کف پرداخت به دولت تعیین شده که ما این مبلغ را برای سال اول به دولت خواهیم پرداخت .


اینترنت پرسرعت و سیار از جاذبه های سیم کارت های رایتل است


وی افزود: یکی از جاذبه های سیم کارت های رایتل ، اینترنت پر سرعت آن است که قابلیت جابجایی دارد و با تجربه کاربران ایرانی که از اینترنت وایمکس یا ADSL استفاده کرده اند ، متفاوت است .


وی در مورد محدودیت سرعت اینترنت و تاثیر آن بر رضایت کاربران سیم کارت های رایتل گفت: اینترنت رایتل برای کاربران عادی 128 کیلو بیت بر ثانیه است ولی 128 کیلو بیت رایتل پرتابل است و یک سرعت واقعی است و موجب رضایت مشتریان خواهد بود .


مدیرعامل رایتل ادامه داد : در طرحهای رایتل ، عرضه اینترنت یک ، 2 و سه مگابیت بر ثانیه برای کاربران غیر خانگی نیز وجود دارد .


وی افزود: اگر تامین کنندگان اینترنت ، سرویس 128 کیلو بیت بر ثانیه واقعی را به مردم بدهند ، وضعیت بهتر خواهد بود .


اگر محدودیت فضای شهری نباشد توسعه شبکه به سرعت انجام می شود


فرنگ در مورد چالش های پیش روی رایتل گفت: مهمترین نکته در توسعه اپراتور همکاری مدیران شهری و فضای شهری با اپراتور است، شهرداری این اواخر خیلی کمک کرد ، اما مهمترین مشکل ما تامین فضاهای شهری است ، اگر جا برای نصب آنتن و دکل داشته باشیم و محدودیت فضای شهری نباشد، توسعه شبکه سریع انجام می شود.


تعرفه ها تشویقی تا سه ماهه اول سال آینده ادامه خواهد داشت


وی با اشاره به اینکه تعرفه های قطعی رایتل در کمیسیون تنظیم مقررات ( رگولاتوری) درحال نهایی شدن است، افزود: الان تعرفه تشویقی اعمال می شود و تا سه ماهه اول سال آینده نیز ادامه خواهد داشت .


وی در مورد تعرفه های پیشنهادی رایتل و میزان رقابتی بودن این تعرفه ها با قیمت های دو اپراتور دیگر تلفن همراه ، گفت: تقریبا تعرفه های رایتل حدوسط دو اپراتور دیگر است.


رایتل در حال مذاکره با سرمایه گذاران خارجی


مدیرعامل رایتل درباره استفاده از منابع خارجی برای توسعه اپراتور سوم گفت: در حال مذاکره با سرمایه گذاران خارجی هستیم ،اینطور نبوده است که بخاطر فضای سیاسی کشور سرمایه گذاران خارجی علاقمند به حضور در طرح های ایران نباشند .


وی افزود: هم اکنون در حال مذاکره با اپراتورهای مطرح دنیا در زمینه سرمایه گذاری در رایتل هستیم .


تامین فضای شهری سخت تر از خرید تجهیزات بود


مدیرعامل رایتل در این مورد که سرمایه و شریک خارجی چقدر از مشکلات اپراتور سوم را می توانست حل کند، گفت: رایتل مشکل سرمایه ندارد و در دانش اپراتوری هم از مشاور خارجی استفاده می کنیم .


فرنگ اظهار داشت: آنقدر که در زمینه تامین فضای شهری مشکل داشتیم ، در خصوص تامین تجهیزات مشکل نداشتیم.


وی در خصوص تخصص و تجربه کاری در زمینه راه اندازی نسل سوم تلفن همراه در کشور گفت: بدنه اپراتور رایتل بدنه با تجربه مخابراتی کشور است که تجربه راه اندازی و توسعه دو اپراتور دیگر را دارند.


وی افزود: هر چند از شریک خارجی در اپراتور سوم استفاده نشد ، اما مشاور خارجی داریم که از بهترین اپراتورهای اروپایی هستند.


مدیرعامل رایتل در پایان این گفت و گو یادآور شد که پروانه اپراتور سوم 15 ساله است ، اما در آن سقفی برای تعداد مشترک تعیین نشده است.

 

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.