March 21, 2012
17:25 چهارشنبه، 2ام فروردینماه 1391
کد خبر: 40693

876 میلیارد تومان حداقل هزینه سالانه پیامک ایرانی‌ها

جام جم آنلاین: تاسیسات فنی پیامک در ایران با تاخیر فراوان در اواخر سال ۱۳۸۱ شمسی و اوایل سال ۲۰۰۳ میلادی در شرکت مخابرات ایران راه‌اندازی شد، اما استفاده از آن بلافاصله با شتابی فزاینده گسترش پیدا کرد. به حدی که تنها ظرف ۶ روز از راه‌اندازی، از ۲۹ اسفند ۸۴ تا ششم فروردین ۸۵، ۱۷۵ میلیون اس‌ام‌اس با هزینه تقریبی دو میلیارد تومان به نواحی مختلف کشور ارسال شد.


نظر شما چیست؟ 1 ـ روزانه 200میلیون پیامک در کشور ارسال می‌شود.2 ـ سال 365 روز دارد.3 ـ بر فرض متوسط هزینه هر پیامک 12 تومان (ایرانسل و همراه اول).‌ 4ـ 73 میلیارد پیامک در سال ارسال می‌شود. 5 ـ 876 میلیارد تومان حداقل هزینه پیامک سالانه ایرانی‌هاست.


سال پنجم دبستان، یکی از روزها سرکلاس، مدیر و ناظم همراه یک غریبه وارد کلاس شدند و بعد از سلام و احوالپرسی شروع کردند به آموزش. موضوع آموزش استفاده درست از تلفن همگانی بود.


آن سال‌ها محله ما چند تلفن همگانی داشت و این شاخصه آنقدر مهم بود که مغازه‌های اطراف را با آن کیوسک زردرنگ آدرس می‌دادند که البته خیلی وقت‌ها گوشی نداشت چون گوشی آن را به سرقت می‌بردند، شیشه‌ها را شکسته و تشتک نوشابه جای سکه توی دستگاه فرو می‌کردند. خلاصه این‌که فرهنگ استفاده درست از آن وجود نداشت و تلفن‌دار بودن یک مزیت لوکس برای افراد بود.


برای دید و بازدید عید در محله ما که پایین شهر بود، اصلا مرسوم نبود به کسی زنگ بزنند که ببینند منزل هست یا نه، چون آن روزها داشتن تلفن داخل منزل کمیاب بود.


پس همه با اهل و عیال به سوی منزل میزبان راه می‌افتادند و گاهی هم که مخاطب خانه نبود، مهمان به روش سنتی برای عرض ارادت کاغذی روی در منزل میزبان می‌چسباند؛ «آمدیم تشریف نداشتید.»


حدود یک دهه از آن روزها گذشت تا تلفن منازل، عمومی و فراگیر شود و از آن تاریخ هم حدود یک دهه دیگر گذشت تا طفلی متولد شود به نام تلفن همراه که البته منحنی رشدش چندین برابر تلفن ثابت بود.


از 19مرداد 74 تا امروز نزدیک به 16سال می‌گذرد و این عدد برابر است با سن واگذاری سیمکارت در ایران.


اگر روی میز یا داخل جیب‌تان را نگاه کنید به احتمال قریب به یقین یک دستگاه گوشی تلفن همراه خواهید یافت که خواسته و ناخواسته به محور و درگاه دریافت اطلاعات ما تبدیل شده است. فرقی هم نمی‌کند شما شهری باشید یا روستایی.


چرا که تقریبا همه کسانی که حداقل نیازی به این وسیله دارند، از آن بهره‌مند شده‌اند. البته این بهره‌مندی تا نقطه ایده‌آل فاصله معنی‌داری هم دارد.


با این حال از جنبه اقتصادی این صنعت در ایران کار خود را شکست‌خورده آغاز کرد. چرا که از سال 72 تا 74 ثبت‌نام و تبلیغ این وسیله تنها توانست کمتر از 10 هزار مشتری جذب کند که آن هم عموما نهادها و ارگان‌های دولتی بود.


با این حال آن کالای لوکس اواخر دهه 70 و اوایل دهه 80 اکنون به اسباب بازی دانش‌آموزان و بازار ثبت‌نام یکساله سیمکارت به بازار بدون صف و با قیمت یک‌هزارم قبل تبدیل شده است.


پیامک رقیب جدی مکالمه و نگاه سرمایه‌گذاری روی خرید سیمکارت یک سرمایه‌گذاری شکست ‌خورده و بامزه محسوب می‌شود.


ساعت تماس‌ها و منطقه تحت پوشش که ابتدا 8 صبح تا 8 شب و در مقطعی تا چند کیلومتری تهران بود، این روزها به خاطره تبدیل شده است و دید مردم به تلفن همراه نیز از پایه و اساس تغییر کرده است.


تولد پیامک


انتقال پیام متنی یا همان اس‌ام‌اس (پیام کوتاه) ابتدا در سال ۱۹۹۰ در اروپا متولد شد و 3 دسامبر ۱۹۹۲ زمانی بود که نخستین پیام کوتاه از طریق یک تلفن همراه یک کیلوگرمی ارسال شد و دست آخر در سال ۱۹۹۸ با تکمیل فناوری‌های جانبی به بلوغ و محبوبیت عمومی رسید.


تا چند سال بعد از واگذاری تلفن همراه در ایران سرویس پیام کوتاه روی آن ارائه نشد تا از حدود سال 83 این سرویس برای خطوط همراه واگذارشده فعال شد.


تاسیسات فنی پیامک در ایران با تاخیر فراوان در اواخر سال ۱۳۸۱ شمسی و اوایل سال ۲۰۰۳ میلادی در شرکت مخابرات ایران راه‌اندازی شد، اما استفاده از آن بلافاصله با شتابی فزاینده گسترش پیدا کرد.


به حدی که تنها ظرف ۶ روز از راه‌اندازی، از ۲۹ اسفند ۸۴ تا ششم فروردین ۸۵، ۱۷۵ میلیون اس‌ام‌اس با هزینه تقریبی دو میلیارد تومان به نواحی مختلف کشور ارسال شد.


آنچه بر اولین پیامک‌ها گذشت…


حدود سال 86 بود که برای نخستین‌بار اولین آمار تجمیعی از این حوزه منتشر شد و البته این وقتی بود که داد افراد درآمده بود، چرا که پیامک‌ها اصولا به مقصد رسیدنشان مثل ایستادن در صف نانوایی بود که هر لحظه امکان داشت چیزی به دست شما نرسد!


معاون نظارت و مدیریت شبکه ارتباطات سیار در آن زمان با مرور خلاصه آن آمارها، با بیان این‌که از ابتدای سال 82 که اولین مرکز پیامک (SMS center) در ایران راه‌اندازی شد و مشترکان همراه اول تا سال86 تعداد 22 میلیارد و 331میلیون و 890 هزار و 709 پیامک ارسال کرده‌اند، بیان کرد: از این تعداد بین 5 تا 15 درصد کل پیامک‌ها به مقصد نرسیده است.


به گفته این مقام مسوول، آمار پیامک‌های ارسالی ناموفق با توجه به زمان در طول سال متغیر بوده است.


اما باز هم نکته قابل توجه اخذ هزینه پیامک‌های ارسال‌نشده از مشترکان بود که با ورود سیمکارت‌های اعتباری و مشخص شدن این کسر از اعتبار صدای مردم درآمده بود، چون پیش از آن به‌خاطر مشخص نبودن این عدد در قبض ماهانه موضوع محسوس نبود.


محمدحسین فلاح در این باره گفته بود: از نظر فنی‌، نگهداری پیامک‌هایی که به دلایل مختلف از جمله در دسترس نبودن مشترک، ترافیک بالای شبکه یا خاموش بودن تلفن ‌همراه به مقصد نمی‌رسد، برای شبکه هزینه‌بر است و نمی‌توان آنها را محاسبه نکرد.


با این حال اگر از 22 میلیارد و 331 میلیون و 890 هزار و 709 پیامک ارسالی بین پنج تا 15 درصد به مقصد نرسیده باشد، یعنی متوسط 10 درصد آنها ارسال‌ شده و دریافت نشده‌اند و می‌توان نتیجه گرفت که دو میلیارد و 233 میلیون و 189 هزار و 70 پیامک هرگز به مقصد نرسیده که مبلغ پرداختی برای این پیامک‌ها توسط مشترکان 31میلیارد و 264 میلیون و 464 هزار و 992 تومان است؛ این رقم را در حقیقت مشترکان بابت سرویسی پرداخت کرده‌اند که به آنها ارائه نشده است.


مطرح‌شدن این رقم در آن زمان باعث شد تا سازمان بازرسی کل کشور اعتراض خود را نسبت به تعرفه گران پیام کوتاه اعلام کند، اما ظاهرا چون این اعتراض خارج وقت اداری ارسال شده بود، اهمیتی هم به آن داده نشد!


رکوردهای سال 86


در نخستین روز سال 86، مشترکان اپراتور اول که آن زمان دولتی بود و اپراتور دوم ـ ایرانسل ـ که پنج ماه از شروع کارش می‌گذشت و تالیا که در مجموع حدود 17.5 میلیون مشترک را شامل می‌شدند، بیش از 136 میلیون پیام کوتاه ارسال کردند.


در نخستین روز از سال 86، 15میلیون و 600 هزار مشترک موبایل دولتی، 118 میلیون پیام کوتاه ارسال کردند.


متوسط قیمت ارسال هر پیامک در آن زمان 14 تومان بود که ارسال این 118 میلیون پیامک آن هم تنها در نخستین روز از سال 86 درآمدی معادل یک میلیارد و 654 میلیون و 800 هزار تومان برای شرکت ارتباطات سیار به ارمغان آورد.


مشترکان اپراتور دوم تلفن همراه (ایرانسل) نیز که حدود 850 هزار نفر را شامل می‌شدند در این روز، حدود 10 میلیون پیام کوتاه ارسال کردند.


این در حالی بود که ارسال پیام کوتاه توسط مشترکان ایرانسل تا 5 فروردین رایگان بوده است.


650 هزار مشترک اولین شبکه تلفن همراه اعتباری کشور ـ تالیا ـ نیز در نخستین روز سال 86 بیش از 7 میلیون و 448 هزار پیام کوتاه ارسال کردند.


با این تفاسیر تا ششم فروردین 86 روزانه به‌طور متوسط 55 تا 60 میلیون پیام کوتاه توسط 16 میلیون مشترک موبایل دولتی ارسال شده است.


بد نیست بدانید رکورد قبلی در بخش ارسال پیامک به عید قربان سال 85 بازمی‌گشت با حدود نصف این عدد.


اما سایر رکوردهای پیامکی سال 86 چگونه بود؟


بر اساس اعلام شرکت ارتباطات سیار، سال 86 این رکوردها به ثبت رسید:


* حدود 90 میلیون پیامک در شب و روز عید سعید فطر


* حدود 146 میلیون پیامک همزمان با شب و روز عید قربان و شب یلدا


* حدود 147 میلیون پیامک تلفن همراه به مناسبت عید سعید غدیرخم.


این اعداد در زمانی بود که همراه اول 25 میلیون مشترک داشت و ایرانسل عملا حضوری در بازار ارتباطات نداشت.


ادامه رکوردها؛ سال 87


در 24 ساعت اول نوروز 87 نیز 215 میلیون پیامک رکورد بعدی این رسانه نوین بود.


آمار تجمیعی و تفکیکی آن نیز به این صورت بوده است که:


در 5 روز اول سال 87 تعداد 565 میلیون پیامک ارسال شد.


از ساعت 20 روز 28 اسفند تا ساعت 20 روز 29 اسفند 73 میلیون پیامک.


از ساعت 20 روز 29 اسفندماه تا همین ساعت در تاریخ یکم فروردین ماه 215 میلیون پیامک ارسال شده است؛ به این ترتیب در روز دوم فروردین 87 تعداد 112 میلیون، روز سوم 82 میلیون و در روز چهارم تعداد 83 میلیون پیامک ارسال شده است.


در بازه زمانی 48 ساعته بین ساعات 19 روز چهارشنبه 29 اسفند 86 تا ساعت 19 روز جمعه دوم فروردین سال جدید 74 میلیون و 373 هزار و 555 پیامک موفق در شبکه ایرانسل تبادل شد.


سال میلیاردی 88


به گفته وحید صدوقی، شمار پیامک ارسال‌شده در سال 88 افزون بر 25 میلیارد پیامک بوده که این رقم نسبت به سال قبل از آن 20 درصد افزایش داشته است.


این تعداد در ازای هزینه متوسط پیامک بین 9 تا 25 تومان برای همراه اولی‌ها که متوسط آن را می‌توان 15 تومان گرفت، برابر می‌شود با 375 میلیارد تومان ناقابل و اگر همین مقدار را برای اپراتور دوم که در آن زمان به حدود پوشش کامل نزدیک شده بود، به‌صورت 80 درصدی در نظر بگیریم، می‌توان گفت 300 میلیارد تومان نیز اپراتور دوم از محل پیامک سال 88 درآمد داشته که در نهایت عدد 675 میلیارد تومانی، سرجمع درآمد مخابراتی‌ها از محل پیامک در آن سال بوده است.


مشترکان ایرانسل در 24 ساعت ابتدای سال 88 بالغ بر 160 میلیون پیامک ارسال کرده بودند که طبق اعلام مسوولان این اپراتور نزدیک به 96 درصد پیامک‌های ارسالی با موفقیت در شبکه مبادله شده بود.


درآمد این میزان پیامک برای ایرانسل با تعرفه متفاوت از 5 تومان تا 26 تومان برای پیامک‌ها به طور متوسط 10 تومان، برابر می‌شود با یک میلیارد و 600 میلیون تومان فقط برای 24 ساعت.


انتخابات پیامکی 88


با این حال سال 88 یک سال متفاوت در عمر پیامک نیز بود. در این سال پیامک تجربه ای متفاوت داشت. یک تجربه سیاسی با حضور در جایگاه بزرگان قدرت! تحرکات سیاسی ـ پیامکی در انتخابات ریاست جمهوری 88 روزانه 2 میلیارد تومان سود نصیب مخابراتی‌ها کرد.


چند ماه قبل از انتخابات دور دهم ریاست جمهوری با شروع زمزمه حضور برخی افراد به نوعی آغاز یک حرکت عمومی برای ساخت و شکل‌گیری پیامک‌های انتخاباتی بود.


این پدیده به دلیل وجود بیش از 45 میلیون مشترک تلفن همراه در کشور برای تمام کاندیداها و ستادهای تبلیغاتی آنها به عنوان فرصتی وسوسه‌انگیز مطرح بود تا بتوانند از این فرصت به نحو مطلوب حداکثر استفاده را داشته باشند.


این حرکت با نزدیک شدن به ایام انتخابات دور دهم ریاست جمهوری سرعت بیشتری گرفت و توانست علاوه بر ستادهای رسمی، ستادهای غیررسمی را نیز برای حمایت یا مخالفت با یکی از کاندیداها تشکیل دهد.


با این حال، این حرکت با وجود داشتن مزایای بسیار، بیشتر به عنوان ابزاری برای سرگرمی نه‌چندان موجه انتخاباتی مورد استفاده قرار گرفت و بسیاری از آن برای ترویج توهین یا تمجید از کاندیدایی استفاده کردند تا آنجا که به گفته مدیر یکی از شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات پیام کوتاه، به دنبال این ماجراها این رسانه آنچنان که باید، نتوانست مورد استفاده همگانی قرار گیرد و در پی آن درآمد شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات به رقم پیش‌بینی شده نرسید.


آمارهای همراه اول نشان می‌دهد که انتخابات حدود 30 درصد به آمار کلی ارسال پیام کوتاه افزود. آمارهای ایرانسل نیز رشد 20 درصد را نشان می‌دهد.


از نظر عددی نیز همراه اول آن روزها روزانه حدود 90 میلیون و ایرانسل حدود 70 میلیون پیام کوتاه را میزبانی کردند.


حال با در نظر گرفتن تعرفه هشت و 22 تومانی برای پیامک‌های فارسی و لاتین همراه اول و تعرفه متفاوت از چهار تا 16 تومان ایرانسل می‌توان به رقم حدود دو میلیارد تومان درآمد در روز دست یافت که این رقم با احتساب ترافیک 80 درصدی پیامک‌های فارسی و 20 درصدی پیامک‌های لاتین شبکه همراه اول است.


سال 89


به گفته رییس سازمان تنظیم مقررات در پنج روز اول سال 89 و روز آخر سال قبل حدود یک میلیارد و 100میلیون پیامک ارسال شده است.


براساس اعلام مسوولان همراه اول در یک ساعت قبل و یک ساعت بعد از تحویل سال (یعنی در دو ساعت) حدود 22 میلیون پیامک ارسال شده است. ضمن این‌که 215 میلیون پیام کوتاه نیز توسط مشترکان شبکه ایرانسل در 24 ساعت اول سال 89 ارسال شد.


مشترکان اپراتور اول تلفن همراه که بیش از 37میلیون نفر در کشور هستند، طی 36 ساعت آغاز سال 1389 بالغ بر 315 میلیون پیام کوتاه را با موفقیت ارسال کردند که این آمار رشدی 10 درصدی نسبت به مدت مشابه در سال گذشته نشان می‌‌دهد.


از ساعت 12 روز 29 اسفند 88 تا ساعت 24 اول فروردین 89 بالغ بر 315 میلیون پیام کوتاه توسط مشترکان همراه اول با موفقیت ارسال شده است. این در حالی است که در 36 ساعت آغاز سال 88 میزان ارسال پیامک‌های موفق مشترکان همراه اول 287 میلیون پیامک اعلام شده بود.


اولین آمار از ایرانسل


ایرانسل که به دلایل مختلف آمار پیامک‌های ارسالی در شبکه خود را بروز نمی‌دهد، در این سال اقدام به ارائه این اطلاعات کرد.


مدیر روابط عمومی ایرانسل از ارسال 215 میلیون پیام کوتاه توسط مشترکان این شبکه در 24 ساعت اول سال 89 خبر داد و گفت: 97 درصد پیامک‌های ارسالی به طور موفق در این شبکه تبادل شده و به مقصد رسیده‌اند.


کریم بیگی با اشاره به حجم بالای ارسال پیام کوتاه در این ایام گفت: از ساعت 8 تا 9 شب 29 اسفند 88 یعنی لحظه ابتدای سال جدید 11 میلیون و 753 هزار پیام کوتاه موفق در شبکه ایرانسل مبادله شد.


وی میانگین ضریب موفق تبادل پیام کوتاه را در این شبکه 96.7 درصد اعلام کرد و گفت: مشترکان ایرانسل در پنج روز اول سال 89 یعنی از 29 اسفندماه تا پنجم فروردین مجموعا 526 میلیون و 253 هزار و 819 پیام کوتاه ارسال کردند.


سال 90؛ سال درآمدی هیجان‌انگیز


مشترکان دو اپراتور تلفن همراه که بیش از 50 میلیون نفر تخمین زده می‌شوند در 48 ساعت آغاز سال 90 بیش از یک میلیارد و 66 میلیون و 500 هزار پیامک تبریک نوروز ارسال کردند که با محاسبه تقریبی نرخ پیامک، این اپراتورها در این بازه زمانی حدود 16 میلیارد تومان درآمد کسب کردند.


براساس این گزارش، مشترکان اپراتور ایرانسل در 48 ساعت اول سال 90 بیش از 433 میلیون و 583 هزار پیامک تبریک و مشترکان همراه اول نیز در این بازه زمانی 633 میلیون پیام کوتاه ارسال کردند که این مقادیر نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد قابل توجهی داشته است.


مشترکان شبکه موبایل ایرانسل در بازه زمانی 39ساعته از نیمه شب 29 اسفند تا ساعت 15 اول فروردین مجموعا 353 میلیون و 999 هزار و 851 پیام کوتاه ارسال کردند که حدود 6‌/‌98 درصد از این پیامک‌ها با موفقیت مبادله شدند.


در همین حال مشترکان ایرانسل در بازه زمانی 24 ساعته از ساعت 14 روز 29 اسفند تا ساعت 14 اول فروردین مجموعا 273 میلیون و 513 هزار و 61 پیام کوتاه ارسال کردند.


این آمار طی 48 ساعت 29 اسفند و اول فروردین نیز 433 میلیون و 583 هزار و 626 پیامک اعلام شده است.


بر همین اساس، مشترکان ایرانسل در مدت 72 ساعت نیز 571 میلیون و 518 هزار و 245 پیامک ارسال کردند. آمار تفکیکی پیامک‌های این اپراتور نیز عبارت است از:


در 29 اسفند سال 89، 207 میلیون و 611 هزار و 255 پیامک.


در اول فروردین 90 حدود 225 میلیون و 972 هزار و 371 پیامک.


در دوم فروردین 137 میلیون و 934 هزار و 619 پیامک.


مشترکان ایرانسلی در 24 ساعت اول سال 86 حدود 10میلیون، 87 حدود 74 میلیون، 89 بیش از 215 میلیون پیام کوتاه و در 24 ساعت ابتدای سال 88 بالغ بر 160 میلیون پیامک ارسال کرده بودند.


سال 90 همراه اولی‌ها با 633 میلیون پیامک شروع شد:


مشترکان همراه اول که طبق اعلام رسمی این شرکت حدود 32 میلیون نفر بودند، طی 48 ساعت 29 اسفند تا اول فروردین در مجموع 633 میلیون پیامک ارسال کرده‌اند که 5/92 درصد پیامک‌ها با موفقیت ارسال شده است.


همچنین مشترکان همراه اول در بازه زمانی 36 ساعته از ساعت 10 صبح 29 اسفند 89 تا ساعت 22 اول فروردین 90 حدود 565 میلیون پیامک ارسال کرده‌اند که این میزان در بازه مشابه سال گذشته حدود 315 میلیون پیامک اعلام شده بود و همراه اولی‌ها در 36 ساعت آغاز سال 88 نیز 287 میلیون پیامک ارسال کرده بودند.


طبق اعلام همراه اول، اوج ارسال پیامک سال نو از ساعت 10 تا 11 شب 29 اسفند 89 بوده که طی این یک ساعت 26 میلیون پیامک در شبکه همراه اول جابه‌جا شده است. همچنین همراه اول برای آمادگی آغاز سال نو، ظرفیت مراکز پیامک خود را از 11 هزار به 40 هزار پیامک در ثانیه افزایش داده است.


این اپراتور 43.5 میلیون سیمکارت دائمی و اعتباری در کشور واگذار کرده که همزمان با تحویل سال نو 32 میلیون سیمکارت در شبکه فعال بوده است.


ریزدرآمدها از محل پیامک چقدر بوده است؟


هزینه ارسال هر پیامک لاتین از شبکه همراه اول با سیمکارت‌های دائمی این اپراتور حدود 22 تومان و پیامک فارسی 9 تومان است.


همچنین هزینه ارسال پیامک از شبکه سیمکارت‌های اعتباری همراه اول برای حروف لاتین 26 تومان و برای حروف فارسی حدود 10 تومان است.


در همین حال نرخ پیامک ارسالی از شبکه ایرانسل برای حروف لاتین 16 تومان و برای فارسی 10تومان اعلام شده است.


با احتساب این تعرفه‌ها و محاسبه تقریبی درآمد اپراتورهای تلفن همراه طی 48 ساعت آغاز سال جدید و با فرض این‌که 50 درصد پیامک‌های ارسال شده به صورت فارسی و 50 درصد به صورت لاتین باشد مشخص می‌شود که اپراتور همراه اول حدود دو میلیارد و 844 میلیون تومان از محل SMS سیمکارت‌های اعتباری و شش میلیارد و 952 میلیون تومان از محل SMS سیمکارت‌های دائمی درآمدزایی داشته که رقمی حدود 10 میلیارد تومان می‌شود.


همچنین مشترکان اپراتور ایرانسل نیز با فرض این‌که نیمی از پیام‌ها را به صورت فارسی و نیمی دیگر را به صورت لاتین ارسال کرده‌اند حدود 6 میلیارد تومان برای این اپراتور طی 48 ساعت درآمدزایی داشته‌اند.


بر این اساس مشترکان ایرانسل با ارسال پیامک با حروف لاتین حدود سه میلیارد و 456 میلیون تومان و با ارسال پیامک با حروف فارسی حدود دو میلیارد و 160 میلیون تومان برای اپراتور خود ایجاد درآمد کرده‌اند.


داستان پیامک در کشور ما بسیار طولانی‌تر از یک گزارش است. یعنی از مشکلات امنیتی و سیاسی و اجتماعی گرفته تا راهکارهای تبلیغاتی و هزار کار دیگر که روی آن شده و می‌شود.


فروش اطلاعات و شماره تلفن‌های مردم جهت تبلیغات هم که برای خود داستانی شده است.


پیامک‌های تبلیغاتی آنقدر زیاد شده که هر روز از اول صبح گرفته تا نیمه‌های شب از هر راهی که فکر کنید برای شما پیامک می‌زنند. فرقی هم نمی‌کند ارسال‌کننده کارش چیست.


حالا بگذریم از این سایت‌های خبری که با سیلی از پیامک‌ها دمار از روزگار کسی که شماره‌اش را پیدا کنند درمی‌آورند.


اما خب! نهایتش چیز خیلی بدی هم نیست، بالاخره به کاری هم می‌آید‌، حداقل به سردی روابط این روزگار و مردم این شهر می‌خورد.


دور و نزدیک دنیا همراه با پیامک


کاربران تلفن همراه چین در کل سال 2008 حدود 700 میلیارد پیام کوتاه ارسال کردند.


براساس گزارش خبرگزاری دولتی شین ‌هوا، مقامات شرکت‌های چاینا تلکام و چاینا یونیکام پیش‌بینی کرده بودند شمار پیام‌هایی که کاربران تلفن همراه این کشور در طول تعطیلات سال نوی چینی (اواخر اسفند) ارسال کنند نسبت به 17 میلیارد پیام کوتاه ارسال شده در سال گذشته افزایش یابد.


اپراتورهای مخابراتی این کشور اعلام کرده بودند با استفاده از الگوهای داده که ارتباط میان پیام کوتاه و رشد شمار مشترکان تلفن همراه را نشان می‌دهد این آمار را محاسبه کرده‌اند. طبق آمار این شرکت‌ها، شمار افراد دارای تلفن همراه در سال گذشته میلادی 17 درصد رشد کرده و به 641 میلیون نفر رسیده بود.


درآمد بهتر است یا ثروت؟


ارسال نشدن یا تکرار ارسال و دریافت پیامک به دلایلی از جمله اشکال موقت در یک آنتن بی‌تی‌اس یا اشکال در تنظیمات گوشی تلفن همراه فرد ربط داده می‌شود. اما حکایت اختلال به هر دلیل که باشد از مادر و فرزندی که منتظر پیام یکدیگر هستند یا دوستانی که برای قراری با این وسیله هماهنگی انجام می دهند دردی دوا نخواهد کرد.


متاسفانه برای این اختلال‌ها هیچگاه توضیح قانع‌کننده‌ای داده نشده است و اگر توسط مدیران دولتی و خصوصی تکذیب نشوند نهایتا به بررسی‌های فنی حواله داده می‌شوند، اما کمتر زمانی از درآمد 100 میلیارد تومانی 2 اپراتور موبایل از محل درآمد پیام کوتاه آن هم تنها در 15 روز نوروز سخن گفته می‌شود.


ارسال نشدن پیام کوتاه درست وقتی که باید پاسخگوی نیاز ارتباطی باشد یک استرس و به هم‌ریختگی ایجاد می‌کند. این مشکل وقتی یک پیام کوتاه چندین باره ارسال و دریافت می‌شود گاه می‌تواند ضرری بیش از اینها داشته باشد.


ارسال نشدن پیام کوتاه در حالی است که قطعا می‌دانیم طرف گیرنده در شرایط عادی و در جایی قرار دارد که می‌تواند پیامک دریافت کند و ارسال و دریافت چندین باره آن نیز در همین شرایط جدای از هزینه‌ای است که معلوم نیست از جیب ما به جیب چه کسانی می‌رود.


گاهی این سرویس ـ‌که ساده‌ترین امکان یک تلفن همراه از نسل منسوخ‌شده فعلی است ـ به ابزاری کارآمد برای برهم ریختن زندگی روزمره تبدیل می‌شود.


ناگفته پیداست که فاصله ما تا دنیای اطرافمان به رسانه‌های رسمی و غیررسمی وابسته است و در نتیجه کیفیت زندگی ما نیز بر همین اساس تنظیم می‌شود.


یعنی اگر رسانه‌های اطرافمان دچار گونه‌ای ناهماهنگی باشند کم و بیش شیرازه افکارمان در هم پیچیده و روزگارمان به دلایلی که هیچ نقشی در آنها نداریم به هم می‌ریزد.


از قدیم هم ارتباطات کلامی و دو طرفه مسوول مستقیم کیفیت‌گذاری زندگی انسان‌ها بوده و حال با پیشرفت فناوری‌های ارتباطی و تبدیل تلفن‌های قدیمی به تلفن‌های همراه و تبدیل چاق سلامتی‌های رایگان سر کوچه به ارسال و دریافت هزینه‌دار پیامکی، حداقل توقع ما به عنوان یک شهروند که مبلغ ودیعه و حق ثبت و اشتراک و هزار مبلغ دیگر را بدون سوال پرداخت کرده‌ایم داشتن یک سرویس ساده و قابل اعتماد است.


اما سوال اینجاست که چرا دستگاه‌های نظارتی برای تضییع حق مردم در این موارد کاری نمی‌کنند؟ چرا دستگاه‌هایی که خود را ناظر این سیستم‌ها معرفی می‌کنند، منتظر ارائه شکایت کتبی یک شهروند برای ارسال نشدن پیام کوتاه هستند تا در یک بروکراسی اداری آن را بررسی کنند؟


پیامک در جهان


در ایام منتهی به تعطیلات کریسمس در سطح جهان حدود 55 میلیارد پیامک ارسال شده است. بررسی‌های موسسه Acision حاکی است ترافیک پیامک در سطح جهان حدود 30 درصد افزایش یافته است.


برآوردهای این موسسه حاکی است تنها در ایام منتهی به تعطیلات کریسمس در سطح جهان حدود 55 میلیارد پیامک ارسال شده است.


 از این رقم تنها 6میلیارد پیامک مربوط به آمریکای شمالی بوده و جالب آن که در کشور فیلیپین با 66 میلیون جمعیت بیش از سه میلیارد پیامک در آستانه تعطیلات کریسمس سال 2009 رد و بدل شده است.


در سال 2000 میزان ارسال پیامک در میان آمریکایی‌ها از مرز 15میلیون پیامک بالاتر نمی‌رفت، اما در مدت هفت سال این آمار رشد حیرت‌انگیزی پیدا کرد و در سال 2007 به بیش از 346 میلیارد پیامک رسید.


این آمار همچنان در حال رشد است چراکه طبق آمار یکی از اپراتورهای تلفن همراه آمریکا، مشترکان این اپراتور در 3 ماهه اول سال 2008 بیش از 58 میلیارد پیامک ارسال کرده‌اند.


نکته قابل توجه این آمارها درآمدهای سرسام‌آوری است که از طریق ارسال پیامک برای اپراتورها ایجاد می‌شود.


براساس گزارش موسسه تحقیقاتی ABI میزان درآمد جهانی پیامک در سال 2013 به بیش از 177 میلیارد دلار می‌رسد که این میزان درآمد حدود 83 درصد درآمد 212 میلیارد دلاری پیش‌بینی شده برای پنج سال آینده است.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.