باندپهن سیار

March 22, 2012
11:24 پنجشنبه، 3ام فروردینماه 1391
کد خبر: 40697

بررسی نقش شرکت‌های PAP در ارائه خدمات نوین تلویزیونی

سید علی خدام‌حسینی – طیف : ارائه خدمات IPTV از طریق زیرساخت دسترسی باندوسیع، یکی از روندهایی است که در سال‌های اخیر توسط اکثر ارائه‌دهندگان دسترسی باندوسیع به مشترکان، در کنار ارائه خدمات دسترسی به اینترنت دنبال می‌شود. در این مقاله، از طریق بررسی مزایای اقتصادی ارائه خدمات IPTV در کنار مدل‌های متفاوتی که برای همکاری بازیگران مختلف ارائه آن می‌توان متصور بود، فرصت‌های ارائه‌دهندگان خدمات باندوسیع را در مورد ارائه خدمات نسل جدید تلویزیونی، بررسی نموده و بر اساس تجربه‌های جهانی ارائه این دست از خدمات، فرصت و لزوم ورود شرکت‌های «نِدا» به عنوان ارائه‌دهندگان این خدمت در کشور، مورد بررسی قرار می‌گیرد.

ارائه خدمات نوین تلویزیونی، فرصتی برای درآمدزایی
بر اساس پیش‌بینی موسسه اینفورما، درآمد حاصل از ارائه خدمات IPTV روندی رو به رشد را خواهد پیمود، به طوری که درآمد 6.2میلیارد دلاری ارائه این خدمات در سال 2011 به بیش از 11.9میلیارد دلار در سال 2016 خواهد رسید. این درآمد رو به افزایش، طیف وسیعی از بازیگران فعال در عرصه ارائه خدمات IPTV را منتفع می‌نماید که در این میان سهم قابل توجهی متوجه بازیگران مخابراتی این زنجیره ارزش است.

زنجیره ارزش IPTV و نقش بازیگران مختلف آن
زنجیره ارزش ارائه خدمات IPTV در حالت کلی خود معمولا شامل 3 حلقه است که بازیگران هرکدام از این حلقه‌ها، با توجه به محدوده نفوذ خود در حوزه مخابراتی، نقش‌های متفاوتی را در این زنجیره ارزش به عهده بگیرند.
حلقه اول این زنجیره، ارائه محتوا است. وظیفه تولید، خرید، جمع‌آوری و مدیریت مسائل حقوقی محتوا که در انتها به مشترک ارائه می‌گردد، بر عهده بازیگران این حلقه از زنجیره قرار دارد. حلقه دوم این زنجیره ارزش، ارائه خدمات است. بازیگر یا بازیگران این حلقه که معمولا توانایی ارائه خدمات باندوسیع به مشترکان را نیز دارند، با استفاده از قابلیت‌هایی که همین توانایی در آن‌ها ایجاد نموده است، مسئولیت طراحی، نصب و راه‌اندازی تجهیزات ارائه IPTV، برقراری ارتباط با مشترکان و تبلیغات را برعهده دارند. حلقه نهایی ارائه این خدمات نیز تأمین شبکه مخابراتی است. بازیگران این حلقه نیز- که معمولا اپراتورهای غالب کشورها هستند- وظیفه ارائه زیرساخت به ارائه‌دهنده خدمات با یک کیفیت از پیش تعیین شده را بر عهده دارند.

ضرورت حضور شرکت‌های PAP در ارائه خدمات IPTV
از یک دیدگاه می‌توان ورود به حوزه ارائه IPTV را یک فرصت برای PAPها دانست تا با ارائه این خدمات سهم خود را از بازار ارتباطات کشور افزایش دهند. اما در واقع، استفاده نکردن از این فرصت موجب به وجود آمدن تهدیدهایی برای این بازیگران خواهد شد. یکی از این تهدیدها ورود بازیگران جدید ارائه اینترنت باندوسیع، مانند اپراتورهای جدید باندوسیع (ADSL و WiMAX) و اپراتور نسل سوم تلفن همراه است. کاهش میانگین درآمد به ازای هر کاربر، تهدید دیگری است که متوجه شرکت‌های ارائه خدمات باندوسیع است.

جمع‌بندی
ارائه خدمات IPTV می‌تواند موجب بهبود گستره‌ای از شاخص‌های فرهنگی، اقتصادی و فنی کشور گردد که نتیجه به وجود آمدن فضای مناسب برای فعالیت بازیگران داخلی است. از دیگر مزایای مهم ارائه این دست خدمات از سوی کشورها و فراگیری آن‌ها در سطح جامعه، ارتقاء شاخص‌های دسترسی به باندوسیع است که موجب حرکت کشور به سمت توسعه‌یافتگی هرچه بیشتر می‌گردد. در این راستا، یکی از بهترین راهکارها برای افزایش نفوذ این دست خدمات بین اقشار مختلف جامعه، استفاده از پتانسیل شرکت‌های PAP به عنوان ارائه‌دهندگان این خدمات است که علاوه بر مزایای فوق، موجب ورود سرمایه‌های بخش خصوصی به بازار خدمات ارزش‌افزوده و در نتیجه، رونق هرچه بیشتر این حوزه می‌گردد.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.