April 2, 2012
17:43 دوشنبه، 14ام فروردینماه 1391
کد خبر: 40828

آغاز سال نو با 8/2 میلیارد پیامک

م.ر.بهنام رئوف – دنیای اقتصاد : سال نو شروع شد. چند سالی است که شروع سال نو به رقابتی داغ در بین اپراتورهای تلفن همراه تبدیل شده است. رقابتی که در آن اپراتورها سعی می‌کنند میزان ارتباطات کاربران خود را در بازه زمانی 24 تا 48 ساعت اول سال نو به رخ یکدیگر کشیده و در حقیقت سالی پر از رقابت نفس‌گیر را آغاز کنند.


8/2 میلیارد پیامک، 28 میلیارد تومان
مشترکان تلفن همراه در هفته نخست سال نو شمسی بالغ بر 8/2 میلیارد پیام کوتاه تبریک به یکدیگر ارسال کرده‌اند که این آمار افزایش بیش از 70 درصدی ارسال SMS از سوی مشترکان را نشان می‌دهد.
هرچند که با فراگیر شدن استفاده از تلفن همراه و افزایش ضریب نفوذ این کالای ارتباطی در کشور زنگ خطری اجتماعی از سوی روانشناسان و جامعه شناسان به صدا درآمده و همواره از سوی این افراد تاکید شده است که استفاده بیش از حد از این وسیله ارتباطی فاصله عاطفی بین نسل‌ها در جامعه را بالا می‌برد، اما به هر حال خوب یا بد این روزها تلفن همراه و به قولی دید و بازدید‌های پیامکی جای خود را به دید و بازدید‌های فامیلی و کارت پستال‌های زیبا زمان‌های قدیم داده است. هر چند که فراگیری استفاده از تلفن ثابت آغازگر این روند بوده است، اما باز هم در دید و بازدید تلفنی حداقل طرفین اگر چهره یکدیگر را نمی‌دیدند صدای هم را شنیده و از حال و احوال هم باخبر می‌شدند حال اینکه این روزها تنها با یک جمله که گاه جمله‌ای ادبی یا جمله‌ای طنزآمیز است سال جدید را به یکدیگر تبریک گفته و انجام دید و بازدید عید ختم به خیر می‌شود.
استفاده از شبکه‌های ارتباطی برای تبریک سال نو چندسالی است که میان ایرانیان به عادت تبدیل شده و در این بین شاید بهره‌گیری از SMS و ارسال آن از آخرین ساعات سالی که در حال اتمام است تا نخستین ساعات سال جدیدی که در پیش رو است بیشترین کاربرد را برای مشترکان تلفن همراه به همراه دارد.
در سال 91 نیز اگرچه در نخستین ساعت تحویل سال نو شبکه‌های موبایل و تلفن ثابت به دلیل افزایش بارترافیکی مانند سال‌های گذشته دچار اختلال شده بود، اما مشترکان تلفن همراه در 5 روز نخست سال نو موفق شدند بیش از 8/2 میلیارد پیامک را از طریق این شبکه‌ها مبادله کنند. اگر میزان ارسال این تعداد از پیامک را به طور متوسط در بین دو زبان فارسی و انگلیسی متصور شویم و باز هم تعرفه‌ای میانگین 10 تومان را برای هر پیامک در نظر بگیریم، آغاز سال 91 برای اپراتورهای تلفن همراه کشور در مجموع 28 میلیارد تومان درآمد داشته است.

افزایش 74 درصدی ارسال پیامک در سال نو
سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی از افزایش 74 درصدی ارسال پیامک در پنج روز نخست سال 91 در مقایسه با نوروز سال 1390 خبر داده و اعلام کرده است که در این بازه زمانی بالغ بر 2 میلیارد و 834 میلیون و 528 هزار و 748 پیامک از سوی مشترکان اپراتورهای تلفن همراه ارسال شده که این رقم در مقایسه با پنج روز نخست سال گذشته بالغ بر 74 درصد رشد را نشان می‌دهد و نسبت به مدت مشابه در سال 1389 حاکی از رشد 192 درصدی است.
این آمار نشان می‌دهد که در 5 روز نخست فروردین‌ماه امسال به طور میانگین روزانه بیش از 566 میلیون و 905 هزار و 749 پیامک در میان مشترکان اپراتورهای تلفن همراه مبادله شده است.

یک میلیارد و 230 میلیون پیامک سهم ایرانسلی‌ها
مشترکان اپراتور دوم تلفن همراه که در بازه زمانی 29 اسفند 90 و اول فروردین 91 بیش از 630 میلیون و 232 هزار و 374 پیام کوتاه تبریک سال نو ارسال کرده‌اند، موفق شدند این آمار را در بازه زمانی 5 روزه یعنی از 29 اسفند 90 تا 4 فروردین 91 به یک میلیارد و 230 میلیون و 288 هزار و 200 پیامک با ضریب موفقیت 98 درصد برسانند.
آمار تفکیکی پیامک‌های ارسالی از سوی مشترکان ایرانسل حاکی از آن است که این مشترکان تنها در بازه زمانی یک ساعته و ساعت 9 تا 10 صبح روز اول فروردین، 29 میلیون و 543 هزار و 452 پیام کوتاه ارسال کرده‌اند و تبادل 372 میلیون و 113 هزار و 22 پیام کوتاه در بازه زمانی 24 ساعته ساعت 10 صبح روز 29 اسفند تا 10 صبح روز اول فروردین با ضریب موفقیت 4/96 درصد بوده است.

یک میلیارد و 600 میلیون پیامک سهم همراه اولی‌ها
اما براساس آمار ارائه شده از سوی روابط عمومی همراه اول، مشترکان همراه اول در 48 ساعت (روزهای 29 اسفند سال 90 و یکم فروردین ماه سال‌جاری) با ارسال یک میلیارد و 25 میلیون و 238 هزار و 883 پیامک، سال جدید را تبریک گفتند و این در حالی است که در نوروز 90 و در همین بازه زمانی حدود 630 میلیون پیامک از سوی مشترکان این اپراتور رد و بدل شده بود.
بیشترین ارسال پیامک همراه اولی‌ها در بازه زمانی 24 ساعته از ساعت 14 روز دوشنبه 29 اسفند ماه تا ساعت 14 روز سه‌شنبه یکم فروردین ماه بوده که در این بازه زمانی بیش از 657 میلیون پیامک ارسال شده است. پیک ارسال پیامک در شبکه همراه اول نیز ساعت 21 تا 22 روز دوشنبه 29 اسفندماه بوده که در این یک ساعت مشترکان 47 میلیون پیامک ارسال کرده‌اند.
همچنین در 5 روز تعطیلات نوروزی در شبکه همراه اول بیش از یک میلیارد و 600 میلیون پیامک ارسال شده که بیشترین تعداد آن مربوط به روز دوشنبه 29 اسفندماه 90 بوده که در این روز 526 میلیون و 581 هزار و 370 پیامک از سوی مشترکان ارسال شده است.

اختلالات اندک
همزمان با افزایش مسافرت‌های نوروزی از یک سو و آغاز دید و بازدیدهای پیامکی و تلفنی کاربران تلفن همراه از سوی دیگر بار ترافیکی بر شبکه‌های تلفن همراه افزایش می‌یابد. این‌بار ترافیکی اما در مناطقی که با افزایش تعداد گردشگر روبه‌رو می‌شوند افزایش می‌یابد. هرچند که اپراتورهای تلفن همراه در طی چند سال گذشته همواره تلاش کرده‌اند که از میزان اختلالات این‌چنینی بکاهند که عموما هم موفق بوده‌اند؛ اما به هر حال شاید از دید بحث روانی و تمایل کاربران برای ایجاد ارتباط آن هم در همان لحظه باعث شده تا این اختلالات به نوعی بیشتر به چشم آید. اما از سوی دیگر ارسال پیامک نیز با اختلالاتی همراه بوده است؛ به طوری که در برخی از موارد ارسال یک پیامک چندین بار صورت می‌گرفت.
بر اساس اعلام اپراتور اول، همراه اول در ایام نوروز در دو مسیر اصلی که داری بیشترین رفت و آمد و مسافرپذیری است، افزایش ظرفیت ایجاد کرده است. بر این اساس یکی از این مسیرها از تهران شروع شده و استان‌هایی مثل گیلان، مازندران، گلستان و خراسان را تحت پوشش قرار داده و مسیر بعدی از تهران شروع شده و استان‌هایی از جمله اصفهان و فارس را تحت پوشش خود قرار می‌دهد و این مسیر تا خوزستان ادامه دارد.

محبوبیت جهانی پیامک
در ایام منتهی به تعطیلات کریسمس در سطح جهان نیز حدود 55 میلیارد پیامک ارسال شده است که بررسی‌ها نشان می‌دهد که ترافیک ارسال پیامک در سطح جهان حدود 30 درصد افزایش یافته است.
براساس برآوردهای انجام شده از مجموع حدود 55 میلیارد پیامک ارسالی در سطح جهان در کریسمس تنها 6 میلیارد پیامک مربوط به آمریکای شمالی بوده و جالب آنکه در کشور فیلیپین با 66 میلیون جمعیت بیش از سه میلیارد پیامک در آستانه تعطیلات کریسمس رد و بدل شده است.
براساس گزارش موسسه تحقیقاتی ABI، میزان درآمد جهانی پیامک در سال 2013 به بیش از 177 میلیارد دلار می‌رسد که این میزان درآمد حدود 83 درصد درآمد 212 میلیارد دلاری پیش‌بینی شده برای پنج سال آینده است.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.