April 11, 2012
10:33 چهارشنبه، 23ام فروردینماه 1391
کد خبر: 41063

پیشبینی گارتنر از رشد کند سرمایه‌گذاری جهانی در صنعت IT

بحران‌های مالی و اقتصادی این روزها اغلب کشورهای بزرگ جهان را درگیر کرده است و به این ترتیب صنایع و بخش‌های مختلف را هم تحت تاثیر قرار داده است. در این میان به گفته بسیاری از کارشناسان صنعت تکنولوژی و بخش‌های IT کمترین آسیب را دیده‌اند که به عقیده آنها دلیل این موضوع به روز بودن این صنعت و رشد پویای آن است.
 
به گزارش دنیای اقتصاد با این همه اما گویا آمار چندان امیدوار کننده نیستند و این بحران‌های مالی تاثیری هر چند کم را بر صنعت IT جهان هم گذاشته‌اند. با این اوصاف است که موسسات تحقیقاتی بزرگی مانند گارتنر پیش بینی خود را از میزان سرمایه گذاری در این صنعت کاهش داده است. به این ترتیب کارشناسان گارتنر حالا انتظار دارند میزان سرمایه‌گذاری و خرید در بخش‌های مرتبط با صنعت IT در سطح جهان در سال 2012 کاهش چشمگیری پیدا خواهد کرد.
به این ترتیب این موسسه اعلام کرده است که میزان سرمایه گذاری جهانی در صنعت IT در سال 2012 به 7/3 تریلیارد دلار می‌رسد که این رقم در مقایسه با سال 2011 تنها 5/2 درصد رشد خواهد داشت. این در حالی است که مدتی پیش کارشناسان گارتنر اعلام کرده بودند رشد سرمایه گذاری جهانی در این صنعت در سال 2012 به 7/3 درصد نسبت به سال میلادی گذشته می‌رسد.
«ریچارد گوردون» یکی از تحلیلگران موسسه گارتنر در این مورد می‌گوید: «صرفنظر از نگرانی‌هایی که درباره بحران‌های اقتصادی در سطح جهانی وجود دارد، نشانه‌های کمرنگی از بهبود اوضاع در سال 2012 دیده می‌شود. این موضوع باعث شده است که دیدگاه‌های آینده به صنایع مختلف کمی خوشبینانه‌تر شود.»
کارشناسان این موسسه اعلام کرده‌اند که سرمایه گذاری دولت‌ها در صنعت IT در سال‌های 2012 و 2013 تا حد زیادی وابسته به قراردادها و به صورت پیمانکاری است. در واقع سرمایه‌گذاری دولت‌ها در بخش‌های IT همچنان تحت تاثیر نگاه‌های سخت‌گیرانه به خصوص در منطقه یورو قرار دارد. حتی بر اساس پیش‌بینی‌های انجام شده انتظار می‌رود میزان سرمایه‌گذاری دولت آمریکا در بخش IT در سال 2012 نسبت به سال گذشته ثابت بماند.
در بازارهای تجاری متوسط و کوچک که حدود یک چهارم بازار تجاری IT جهان را در اختیار دارند، میزان سرمایه گذاری در سال 2012 به 874 میلیارد دلار خواهد رسید و انتظار می‌رود این رقم تا سال 2016 به یک تریلیارد دلار هم برسد. در این میان، اما کارشناسان معتقدند بازارهای متوسط رشد بیشتری را نسبت به بازارهای تجاری دیگر برای خودشان به ثبت خواهند رساند.
طبق اعلام گارتنربازار جهانی تجهیزات مخابراتی یکی از این بازارهای تجاری متوسط است که انتظار می‌رود میزان سرمایه‌گذاری جهانی در آن در سال 2012 به 472 میلیارد دلار برسد که این رقم در مقایسه با سرمایه‌گذاری این بخش در سال 2011 رشد 9/6 درصدی خواهد داشت.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.