May 2, 2012
15:53 چهارشنبه، 13ام اردیبهشتماه 1391
کد خبر: 41618

گزارشی از همایش LTE خاورمیانه

دومین همایش سالانه LTE منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا  صبح امروز یکشنبه در دبی آغاز به کار کرد.

به گزارش طیف رهمایش امسال در دو روز از سوی موسسه اینفورما با هدف به اشتراک گذاشتن نقطه نظرات بازیگران فعال منطقه و نیز برخی از صاحبنظران بین المللی  در خصوص چالشها و فرصتهای پیش روی شبکه نسل جدید موبایل LTE تنظیم گردیده است. در این همایش تقریبا تمامی اپراتورهای منطقه که شبکه LTE را به صورت آزمایشی و یا تجاری راه‌اندازی کرده‌اند و یا طرح ریزی آن را به انجام رسانده‌اند حضور یافته و به بیان تجربیات و دید‌گاه های خود پرداختند چون همیشه اپراتورهای رقیب کشور میزبان اتصالات و du حضوری بسیار پر رنگی دارند.
به گزارش نماینده گروه طیف در این همایش، برخلاف روال رایج اغلب همایش‌های تخصصی، این همایش با گفتگوی رو در رو و بسیار جذاب Matthew Reed تحلیل گر اصلی اینفورما با مدیران فنی اپراتورهای STC عربستان و گروه زین  و معاون ارشد اتصالات دبی آغاز گردید در این گفتگو ها که با موضوع بررسی بازخورد اولین تجربه راه‌اندازی شبکه LTE در منطقه انجام گرفت متیو تحلیل گر اینفورما با فراخوان جداگانه هر یک از این افراد به طرح سوالاتی در محورهایی چون آینده‌ بازار LTE منطقه، مشکلات فنی، سرویسهای ارزش افزوده، اقدامات استراتژی پرداخت.
نماینده STC عربستان با بیان این نکته که شبکه LTE این اپراتور در نوامبر 2011 کار خودش را آغاز کرده مدعی شد که اولین راه‌اندازی LTE از سوی آنها صورت گرفته است جالب آنکه علیرغم بی اهمیت بودن این موضوع این ادعا از سوی دیگر اپراتورهای حاضر در کنفرانس از جمله رقیب عربستانی آن یعنی اپراتور موبایلی نیز مطرح می‌گردید. نماینده STC بیان داشت که شبکه آنها برای پوشش 70% شهرهای اصلی عربستان در باند 3.2 گیگاهرتز طراحی شده است. در این گفتگوها  بیان شد که اپراتورهای LTE با سه چالش عمده مواجه هستند. مهمترین این چالشها انتخاب باند فرکانسی مناسب است. باند فرکانسی که بتواند مزایایی چون کاهش هزینه ها، افزایش پوشش و کیفیت خدمات(بالطبع تامین درآمد لازم)، پشتیبانی تجهیزات سمت مشتری و… را برای اپراتور به ارمغان بیاورد. دیگر  چالشی که اپراتورها را از نسل سوم نیز همراهی کرده است مشکل ارتباطات Backhaul است که انتخاب فناوری مناسب برای آن، بکارگیری و راه‌اندازی آن، هزینه های سنگین، بکارگیری تکنیک‌های Data‌offloading… از جمله محورهای مورد بحث در این حوزه بود. موضوع ارائه خدمات مکالمه موسوم به VoLTE از دیگر چالشهای مطرح در این گفتگوها بود تضمین کیفیت ارتباطات صوتی، چگونگی برقراری ارتباطات صوتی از دیگر شبکه های غیر IP، برقراری رومینگ و… از جمله دغدغه های اپراتورها در این خصوص بود. به گزارش گروه طیف، یکی از نکات جالب توجه در گفتگوهای این سه اپراتور عرب عدم دغدغه آنها از استقبال بازارهای هدفشان از این فناوری بود به عبارتی دیگر آنچه که مشخص بود عمکرد گذشته ایشان در خصوص خدمات شبکه نسل سوم، مشترکانشان را برای بهره‌مندی از قابلیتهای ذاتی فناوریLTE آماده ساخته است البته ایشان در تلاشند که با محتواها  و سرویسهای خلاقانه جدید در سه حوزه اصلی خدمات اینترنتی، ارتباطات تصویری و بازی، پتانسیل این فناوری را به مشتریانشان بچشانند اما از دغدغه هایی که سالها پیش در خصوص بکارگیری فناوری 3G و چگونگی استقبال بازار و افزایش تجربه کاربران مطرح بود حالا اثری نیست!
این همایش با بررسی موضوعات مختلف فنی، تجاری و رگولاتوری پیرامون فناوری LTE ادامه داشت و مدیران  و کارشناسانی از اپراتورهای تالیا، مبین نت و رایتل و نماینده کانون تفکر مخابرات ایران ـ طیف ـ نیز حضور داشتند.



بیشتر بدانید: https://teyf.ir/index.php?option=com_content&view=article&id=2699:-lte-&catid=192:1390-07-03-04-02-43&Itemid=478#ixzz1ti6qCWPJ

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.