June 26, 2012
17:49 سه شنبه، 6ام تیرماه 1391
کد خبر: 42867

نقش کیف پول موبایل در المپیک 2012 لندن

همشهری اقتصاد – هرچند دو مفهوم کیف پول موبایل (m-Wallet) و پرداخت موبایل (m-Payment) در وهله اول در سطح سرویسهای نرم افزاری که حاصل تعامل اپراتورهای موبایل و موسسات مالی اعتباری و بانکها قابل بررسی هستند اما این سرویسها نیاز به سخت افزارهایی دارند که دستیابی به آنها نیاز به مشارکت اپراتوارهای شبکه های موبایل و سازندگان تلفنهای همراه دارد. به طوریکه می توان گفت در توسعه این سرویسها اپراتورهای موبایل پل ارتباطی میان بانکها و سازندگان سخت افزارها هستند.

تبلت مجهز به ماژول پرداخت موبایل
DLI، سازنده دستگاههای POS موبایل و تبلتها و رایانه های داخل وسایل نقلیه، اواخر ماه گذشته از ساخت تبلت جدیدی با عنوان DLI 9000 Rugged Mobile Tablet خبر داد که مجهز به “ماژول پرداخت موبایل 5- در- 1” است. این ماژول که در پشت تبلت قرار گرفته است شامل یک نوار مغناطیسی، پین پد بدهی (debit pin pad)، پرداخت بدون تماس و اسنکر بارکد است.
تبلت DLI 9000 Rugged Mobile Tablet که راه حلی مناسب برای جذب مشتریان و فروشندگان است برپایه استاندارد ساختار رایانه های شخصی قرار گرفته است و به کاربر اجازه می دهد که از کاربردهای سامانه های POS استفاده کند. این سکو برپایه دو سیستم عامل ویندوز 7 و آندروئید 4.0 عمل می کند و به ارتباطات رادیویی مختلفی شامل اتصال “وای- فای”، بلوتوث، امکانات “جی. پی. اس” و “اتصال Gobi™ 3000 تلفن همراه مستقل” مجهز است. USB 2.0، فرکانس رادیویی و HDMI پورتهایی هستند که در این تبلت دیده می شوند. این تبلت که می تواند به روشی انعطاف پذیر، قابل اعتماد و راحت در توسعه پرداخت بدون تماس موبایل کمک کند از پایان سه ماهه دوم سال 2012 برای فروش به خریداران و فروشندگان عرضه خواهد شد.

اولین تلفن همراه M-payment در ترکیه
 “ترکسل”، بزرگترین اپراتور شبکه های موبایل در ترکیه از ماه می 2012 به مشترکان خود این امکان را داد که از طریق دستگاههای POS بانکی کالا و خدمات را برپایه فناوری NFC شرکت چینی ZTE و با استفاده از سرویس M-payment پرداخت کنند.
شرکت ZTE به سفارش اپراتور موبایل “ترکسل” یک مدل تلفن همراه با عنوان Turkcell T11 که همچنین با عنوان Zte Racer II شناخته می شود را تولید کرد. این تلفن همراه که مجهز به سیمکارت NFC است به مشترکان ترکسل اجازه می دهد که خریدهای خود را با سامانه های POS بانکها پرداخت کنند و تنها با نزدیک کردن تلفن همراه به سامانه های عوارض جاده ها عوارض خروج راههای برون مرزی را بپردازند. ترکیه درحال حاضر مجهز به بیش از 60 هزار سامانه پرداخت بدون تماس و رهبر جهانی نوآوری تجاری در بخش موبایل است.
“کان یولوم”، معاون رئیس بخش تلفنهای همراه ZTE در این خصوص توضیح داد: “تلفن همراه  ترکسل تی.11 قادر است نقش یک میانجی بسیار دوستانه را برپایه تعاملات کاربردی بسیار عالی به مشترکان ارائه کند و کاربران می توانند با این تلفن همراه از روشهای نوآورانه ای در پرداخت کالا و خدمات استفاده کنند.”
این تلفن همراه هوشمند با نمایشگر 2.8 اینچی، برپایه سیستم عامل آندروئید 2.3 و یک تراشه ARM با بسامد بالاتر از 600 مگاهرتز عمل می کند. “ترکسل تی. 11” دارای یک رم 256، رام 512 و 200 مگابایت حافظه داخلی با قابلیت افزایش تا 4 گیگابایت با کارت حافظه “میکرو اس. دی” است. ویژگی بارز این دستگاه، قابلیت چندعملکردی بودن آن است. برای مثال، در زمانی که کاربر درحال تماس تلفنی است می تواند همزمان از نقشه های “جی. پی. اس” و عملکرد تشخیص نوشتن و تصحیح کلمات استفاده کند.

پرداخت موبایل بدون نیاز به حساب بانکی و تلفن همراه هوشمند در تونگا
شرکت Digicel Pacific Limited ، اپراتور شبکه موبایل در منطقه اقیانوسیه و زیرمجموعه ای از شرکت چندملیتی Digicel Group سرویس کیف پول موبایل VeriFone را به همراه یک سیستم پرداخت مبتنی بر NFC توسعه داده است که به مشتریان اجازه می دهد از طریق آخرین دستاوردهای فناورانه به راحتی عملیات تراکنش پول موبایل (Mobile Money) را انجام دهند.
این سرویس که در مجمع الجزایر تونگا واقع در اقیانوس آرام جنوبی راه اندازی شده است بدون نیاز به حساب بانکی، کارت اعتباری یا یک تلفن همراه هوشمند به مشتریان خدمات بانکی ارائه می دهد.
این راه حل نوآورانه پرداخت، از برچسبهای NFC “دیجیسل” استفاده می کند. این برچسبها (tags ) به شماره تلفن همراه و “سیستمهای برداشت- پرداخت بدون تماس” شرکت VeriFone و شریک تجاری “دیجیسل” مرتبط می شوند و می توانند کالا و خدمات 50 بازرگان را در “نوکو- آلوفا”، پایتخت این کشور از طریق شماره تلفن همراه پرداخت کنند. این سرویس به زودی در سراسر جزایر اقیانوس آرام گسترده خواهد شد.
بسیاری از شهروندان تونگا دارای حساب بانک نیستند و ضریب نفوذ کارت اعتباری در این مجمع الجزایر بسیار پایین است. علاوه بر این، تلفن همراه مجهز به فناوری NFC کالای لوکسی به شمار می رود که تنها تعداد بسیار کمی از مردم از آن برخوردارند.
بنابراین، کیف پول موبایل “دیجیسل” با هدف توسعه استفاده از “تراکنش بین المللی پول” به کاربران اجازه می دهد که مستقیماً پول را به صورت آنلاین و با وارد کردن شماره تلفن همراه خود انتقال دهند.
“سونیا فیلی”، وزیر دارایی تونگا با ابزار امیدواری از اینکه “سرویس پول موبایل دیجیسل” بتواند به افزایش گنجایش مالی در این منطقه کمک کند اظهار داشت: “بسیاری از شهروندان تونگا به دلیل نداشتن حساب بانکی، تراکنش پول را از طریق وابستگان خود در نیوزلند و استرالیا انجام می دهند. شبکه پرداخت الکترونیک دیجیسل یک سیستم مالی یکپارچه را به وجود آورده است که به مشتریان این امکان را می دهد که انتقال وجوه خود را از طریق فروشندگان محلی انجام دهند.”
سرویس VeriFone mWallet یک راه حل کیف پول موبایل کامل است که ویژه رفع احتیاجات اپراتورهای موبایل در بازار نوظهور منطقه اقیانوس آرام جنوبی طراحی شده است و از طریق سیستمهای برداشت- پرداخت بدون تماس و بیومتریک عمل می کند.
نسل آینده راه حل پرداختهای NFC ثمره شراکت میان “دیجیسل”، “ویرفن” و شرکت مالی اعتباری نیوزلندی KlickEx خواهد بود. شرکت Digicel Group Limited درحال حاضر 11.5 میلیون مشتری در 31 بازار حوزه دریای کارائیب، آمریکای مرکزی و اقیانوس آرام دارد.
رونمایی از اولین کیف پول موبایل چند سکویی در گردهمایی FinovateSpring 2012
DeviceFidelity شرکت آمریکایی ارائه دهنده فناوری پرداخت بدون تماس موبایل در گردهمایی FinovateSpring که 9 می 2012 در شهر سانفرانسیسکو برگزار شد از سکوی کیف پول موبایل برچسب سفید (Moneto) رونمایی کرد.
Moneto یک راه حل کیف پول موبایل برچسب سفید است که می تواند روی دستگاههای تمام سازمانها نصب شود و به مشتریان اجازه دهد که با دستگاه تلفن همراه خود خریدهای روزانه خود را از فروشگاههایی که مجهز به سامانه NFC هستند پرداخت کنند.
همزمان با رشد کیف پول موبایل چند عملکردی، Moneto راه حلی است که می تواند به دستگاههای موبایلی چون “آی- فن” و تلفنهای همراه هوشمند آندروئیدی که مجهز به فناوری NFC هستند این امکان را بدهد که بدون نیاز به حمل کارت اعتباری یا پول نقد خرید کنند.

راه اندازی اولین کیف پول موبایل در کانادا
پرداخت موبایل در کانادا از نیمه ماه می 2012 با راه اندازی اولین “کیف پول موبایل” یک گام به سوی واقعیت نزدیکتر شد. هدف اصلی این سرویس جدید که حاصل همکاری “بانک تجارت امپایر کانادا” (CIBC ) به عنوان یکی از بانکهای مهم این کشور و Rogers Communications به عنوان بزرگترین ارائه دهنده شبکه ارتباطات بی سیم و همراه است قرار دادن “کارت اعتباری”( credit card ) ، “کارت پیش پرداخت شده” (prepaid cards) و “کارت بدهی” (debit card) درون تلفن همراه هوشمند است.
“دیوید ویلیامسون”، مدیر بانکداری خرده فروشی CIBC  درباره اولین کیف پول موبایل کانادا که از پایان سال جاری در دسترس قرار خواهد گرفت اظهار داشت: “تردیدی نیست که این کیف پول موبایل روش پرداخت خریدها را به ویژه در بخش خرده فروشی متحول خواهد کرد.”
“راجرز” تا پایان ماه مارس 9.3 میلیون مشترک بی سیم را به ثبت رساند و CIBC نیز پنجمین بانک بزرگ کانادا است. درحال حاضر اپراتور “راجرز” به این بانک یک نرخ ثابت را پرداخت می کند و در ازای آن، بانک یک اعتبار افزوده را به سیمکارتهای این اپراتور وارد می کند.
“راب بروس”، رئیس بخش ارتباطات راجرز در این خصوص توضیح داد که 60 درصد از مشتریان سیمکارتهای اعتباری این شرکت دارای یک تلفن همراه هوشمند هستند که از این تعداد، 300 هزار کاربر از امکانات NFC فعال برخوردارند.
دارندگان تراشه های NFC می توانند از طریق دستگاههای تراشه خوان ویژه این فناوری از فروشگاههای زنجیره ای، پمپ بنزینها و کافی شاپها خرید کنند.
برمبنای تحقیقات موسسه “گارتنر”، ارزش جهانی تراکنشهای پرداخت از راه موبایل برپایه تراشه های NFC تا سال 2013 به 13 میلیارد دلار خواهد رسید که این رقم تا پایان سال 2011 برابر با 7 میلیارد دلار بود.

تلفن همراه پرداخت موبایل در المپیک و پارالمپیک 2012 لندن
شرکتهای سامسونگ و ویزا اواخر ماه می اعلام کردند که نسخه ای از تلفن همراه هوشمند “گلکسی S III”، در مدت المپیک 2012 لندن تلفن همراه ویژه بازیها خواهد بود.
این نسخه محدود از “گلکسی S III” مجهز به Visa payWave، برنامه جانبی ویژه پرداخت موبایل محصول شرکت “ویزا” است که برای ورزشکاران و تیمهایی که سامسونگ و ویزا اسپانسر آنها را عهده دار هستند در دسترس قرار دارد و به آنها اجازه می دهد که از هزاران مرکز خرید لندن تنها از طریق امواج تلفن همراه هوشمند خود خرید کنند.
تلفن همراه هوشمند Olympic Games سامسونگ در المپیک لندن مجهز به توانایی پرداخت “ارتباطات حوزه نزدیک” (NFC) است.
“دی. جی لی”، معاون مدیر اجرایی و ریاست فروش و بازرگانی در بخش تجارت ارتباطات موبایل سامسونگ در این خصوص اظهار داشت: “سرویسهای پرداخت موبایل که برپایه فناوری NFC قرار دارند درحال گسترده شدن در اقصی نقاط هستند. “گلکسی S III” سامسونگ برپایه تواناییهای ذهنی و احتیاجات انسانی ما به وجود آمده است و دستگاهی مناسب برای برنامه جانبی پرداخت موبایل ویزا در بازیهای المپیک لندن به شمار می رود.”
در زمان برگزاری رقابتهای المپیک لندن، بیش از 140 هزار سامانه بدون تماس در سراسر انگلیس فعال می شوند. از زمانی که تماشاچیان و ورزشکاران وارد فرودگاه لندن می شوند می توانند استفاده از پرداخت بدون تماس را به جای پول نقد تجربه کنند.
برنامه جانبی Visa payWave ویژه موبایل به کاربران اجازه می دهد که به راحتی گزینه “ویزا” را در دستگاه موبایل خود انتخاب کنند، سپس دستگاه موبایل را در مقابل سامانه پرداخت بدون تماس نگه دارند و پول خریدهای خود (حتی کرایه تاکسی) را پرداخت کنند. خریدهای بالای 20 پوند نیاز به رمز عبور دارند. این برنامه جانبی همچنین به مشتریان این امکان را می دهد که لیست آخرین گردشهای مالی خود را مشاهده کنند.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.