June 30, 2012
11:52 شنبه، 10ام تیرماه 1391
کد خبر: 42945

رشد LTE سریع تر از نسلهای قبل خواهد بود؟

سیدعلی خدام­ حسینی – طیف برق : استاندارد LTE را می­توان موفق­ترین استاندارد برقراری ارتباطات باندوسیع همراه (MBB) دانست که با از دور خارج کردن وایمکس به عنوان اصلی­ترین رقیب خود در سال­های اخیر، رشد قابل ملاحظه­ای را از نقطه نظر تعداد کاربران و همچنین اپراتورهایی که این فناوری را به خدمت گرفته یا به دنبال به خدمت گرفتن آن هستند، تجربه نموده است.

تمایزهای LTE نسبت به نسل­های قدیمی
قدرت LTE در پاسخ­گویی به نیاز فزاینده کاربران شبکه­های همراه برای استفاده از خدمات دیتا از یک سو و بکارگیری تکنیک CSFB[1] جهت برقراری ارتباط صوتی و استفاده بهینه از سرمایه­گذاری اپراتورها در نسل­های 2G و 3G؛ موجب شده است که علی­رغم وجود چالش­هایی نظیر عدم اتفاق نظر بر باند فرکانسی واحد در به خدمت گرفتن LTE که زنجیره تأمین تجهیزات این فناوری و رومینگ بین شبکه­های LTE را تحت تأثیر قرار داده است، این فناوری رشد مناسبی را در طی سال­های اخیر تجربه نموده و همچنین پیش­بینی رشد آن برای سال­های آینده نیز فزاینده باشد.
علاوه بر آن کاهش حاشیه سود اپراتورهای تلفن همراه در تأمین ترافیک مورد نیاز مشترکان با توجه به روند کاهش قیمت ارائه ترافیک داده، از دیگر مسائل چالش برانگیز برای اپراتورهای تلفن همراه است که به خصوص در سال­های آتی اهمیت بیشتری خواهد یافت. یکی از راهکارهای موثر مقابله با این چالش، استفاده از LTE می­باشد که می­تواند با کاهش هزینه به ازای هر گیگابایت (GB) تبادل ترافیک دیتا، بازده اقتصادی ارائه خدمات دیتای اپراتورها را افزایش دهد.

کدام پیش­بینی به واقعیت نزدیک­تر است؟
پایش رشد تعداد مشترکان LTE در جهان نیز نشان­دهنده سرعت بسیار بالای نفوذ این فناوری می­باشد، به طوری که تعداد مشترکان این فناوری (که خیل گسترده­ای از آن­ها در امریکای شمالی قرار دارند)، از حدود 500 هزار در ابتدای سال 2011 به بیش از 12 میلیون در انتهای این سال افزایش یافته است.
در این راستا، پیش­بینی­های متفاوتی از سوی موسسات تحقیقاتی مختلف در مورد مشترکان این فناوری ارائه شده است؛ که البته به دلیل سال­های کوتاه تجاری­سازی این فناوری و مشخص نبودن همه چالش­های مرتبط با آن، می­باید منتظر تجدید نظرهای جدی در این پیش­بینی­ها باشیم.
یکی از این مطالعات که می­توان آن را بیش از اندازه خوشبینانه دانست، پیش­بینی Strategy Analytic است که رشد این فناوری را نسبت به سایر استانداردهای 3GPP مانند GSM و WCDMA بسیار سریع­تر پیش­بینی کرده است.


 


global_subscription
مقایسه روند رشد فناوری­های موبایل از منظر تعداد اشتراک


بر اساس این پیش­بینی، تعداد مشترکان LTE در سال 2016 حدود 650 میلیون خواهد رسید. این در حالی است که موسسه Infonetics در 15 ژوئن سالجاری، تعداد مشترکان این فناوری در سال 2016 را تنها 450 میلیون پیش­بینی کرده است. تفاوت معنادار میان این دو مطالعه موید این مطلب است که نمی­توان بطور دقیق، تخمین مناسبی از میزان رشد تعداد مشترکان LTE در سالهای آتی را بدست آورد.
البته، بدیهی است که در سال­های آتی، تعداد اپراتورهایی که این فناوری را به خدمت گرفته یا در اندیشه به خدمت گرفتن این فناوری هستند؛ روند جهشی­تر را دنبال خواهد کرد. با اینحال، روند فروش تجهیزات شبکه­های دسترسی رادیویی (RAN) فناوری LTE بسیار امیدوارکننده بوده و در سه ماهه اول 2012، نزدیک به یک میلیارد دلار رسیده است که در نتیجه، رشد 160 درصدی فروش این تجهیزات طی یکسال گذشته به ثمر نشسته است.


lte_ran
میزان فروش تجهزات رادیویی LTE تا سه ماهه اول 2012


مشکلات توسعه همچنان باقی­ است
با اینحال، نباید فراموش کرد که هنوز چالش­هایی از قبیل طیف فرکانسی (که در ابتدا بدان اشاره شد) و حتی عدم بازگشت سرمایه بخش وسیعی از اپراتورهای نسل سوم از نقاط بحث برانگیز در توسعه این فناوری در سال­های آتی خواهند بود. هنوز شبکه­های نسل سوم مانند نسل دوم و شبکه GSM فراگیر نشده است و در پایان سال 2011، تنها 26 درصد مشترکان موبایل به شبکه 3G متصل شده­اند.
از سوی دیگر سیگنالینگ کنونی این فناوری (که مبتنی بر پروتکل Diameter است) نیز با مشکلاتی مواجه است و گفته می­شود که برخی قطعی­های ارائه خدمات LTE برای هشت میلیون مشترک ایالات متحده، نشان­دهنده مشکلات باقی مانده در استفاده از این نحوه سیگنالینگ می­باشد.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.