تجارت الکترونیک

July 4, 2012
19:54 چهارشنبه، 14ام تیرماه 1391
کد خبر: 43027

ضرورت نظارت بر فروشگاههای اینترنتی برای توسعه تجارت الکترونیکی در کشور

رئیس موسسه مطالعات صادرات و بازاریابی خاورمیانه، ساماندهی و نظارت بر فروشگاههای اینترنتی را از شاخصهای ضروری توسعه تجارت الکترونیکی در کشور عنوان کرد و گفت: نظام دریافت و پرداخت الکترونیکی برای ارائه کالا باید در محیطی امن و به صورت صحیح صورت گیرد.
علی صنایعی در گفتگو با مهر یکی از مهم ترین شاخص ها در توسعه تجارت الکترونیکی را اعتماد الکترونیکی عنوان کرد و گفت: برای توسعه تجارت الکترونیکی در کشور تنها پیاده سازی زیرساخت فنی کافی نبوده و باید ضمن تامین امنیت لازم در چرخه ارتباطات بانکداری، امنیت تبادل اطلاعات در شبکه های ارتباطاتی و اطلاعاتی فراهم شود و با توجه به آن اعتماد الکترونیکی نیز در کنار تامین جوانب دیگر افزایش یابد.


وی با بیان اینکه آماده سازی ارتباط با شبکه های جهانی به طرز صحیح و رفع موانع برای انجام تراکنش های بین المللی موجبات تجارت الکترونیکی جهانی را فراهم می سازد، در مورد راهکارهایی برای حل موانع تجارت الکترونیکی در کشور اظهار داشت: در این زمینه ساماندهی و نظارت بر فروشگاههای اینترنتی مورد نیاز است؛ اما باید در کنار آن توسعه مبانی ارتباطاتی و ارائه کالا در چرخه تجارت الکترونیکی ملی به درستی شکل گیرد تا نظام دریافت و پرداخت الکترونیکی و اینترنتی در محیطی امن و به صورت صحیح صورت پذیرد.


مولف نخستین کتاب تجارت الکترونیکی در ایران با تاکید براینکه نظام دریافت و پرداخت الکترونیکی امن باید شکل عملیاتی و فراگیر به خود گیرد تا از طریق آن مردم از تمامی فروشگاههای معتبر داخلی بتوانند به صورت الکترونیکی و اینترنتی خرید کنند، ادامه داد: به این شکل واسطه گری کاهش یافته ، فساد مالی از میان برداشته می شود، اعتماد الکترونیکی افزایش می یابد و رونق فروشگاهی در چرخه تجارت الکترونیکی را شاهد خواهیم بود.


دکتر صنایعی افزود: در واقع باید تجارت در کشور به صورت فراگیر به شکل الکترونیکی به عنوان یک تاکید ملی صورت گیرد تا همانند کاربری کارت های بانکی در انجام عملیات پرداخت قبوض و موارد دیگر برای همگان امری بدیهی و اجرایی شود.


رئیس دانشگاه مجازی اصفهان معضلات مدیریتی را نیز از جمله موانع توسعه تجارت الکترونیکی در کشور برشمرد و تاکید کرد: بخشی از مشکلات مدیریتی به بهره مندی مدیران از آگاهی و آموزش های صحیح و کاربردی در خصوص تجارت الکترونیکی و یا به عبارت بهتر فناوری های نوین باز می گردد که در این زمینه نیز لازم است به تربیت صحیح نیروی انسانی و از سوی دیگر آموزش و فرهنگ سازی بیشتر توجه شود.


به گفته رئیس موسسه مطالعات صادرات و بازاریابی خاورمیانه آموزش ها باید کاربردی باشد تا مدیران با آنچه آموزش می بینند فراتر از ارتقاء جایگاه شغلی و مدیریتی خود رفتار کنند و این مسئله موجبات توسعه زیرمجموعه هر مدیر را فراهم سازد. البته در شاخه کلان و در سطح متولیان امر توسعه تجارت الکترونیکی در کشور، شناخت کاملی از موضوع وجود دارد اما همانند بحث قوانین سایبری و قانون کپی رایت، توجه به موضوع قانون تجارت الکترونیکی و ذیل آن توسعه مبانی نظری و عملی آن، نگاه اجرایی و عینی از سوی مدیران به صورت جدی مشاهده نمی شود و باید مثل توجه به استقرار شبکه ملی اطلاعات به عنوان یک نیاز زیرساختی در سطح ملی، به مبانی توسعه تجارت الکترونیکی از نگاه مدیریتی نیز توجه شود.


دکتر صنایعی فناوری های نوین و به ویژه تجارت الکترونیکی را رونق بخش تجارت و اقتصاد یک کشور عنوان کرد و گفت: این شاخص، آمادگی الکترونیکی یک کشور را افزایش می دهد و هرچه این مسئله توسعه یابد موجبات رشد اقتصاد کشور را در سطح جهانی فراهم می آورد.


وی تصریح کرد: استفاده از بستر الکترونیک برای تجارت و اقتصاد، زمینه های توسعه یافته ای را برای کارآفرینی و توجه به تولید ملی فراهم می آورد و هرچه برای تجهیز این مهم سرمایه گذاری شود بازگشت بیشتری خواهد داشت که این سرمایه گذاری باید هم از طریق اختصاص بودجه مناسب و هم از طریق سرمایه گذاری معنوی در توجه به قوانین و مقررات و آموزش نیروی انسانی صورت گیرد.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.