تجارت الکترونیک

July 10, 2012
10:42 سه شنبه، 20ام تیرماه 1391
کد خبر: 43152

افزایش درآمد فعالان تکنولوژی

گویا این روزها اوضاع برای کارمندان بخش‌های مختلف مرتبط با حوزه IT و تکنولوژی خوب و امیدوار کننده است. آنها در نیمه سال با افزایش نسبی درآمدشان مواجه شده‌اند. در واقع شرکت‌های فعال در این حوزه در نیمه سال 2012 با افزایش نسبی درآمد کارمندان و افزایش تعداد استخدام‌هایشان شرایط کاری بهتری را برای این کارمندان ایجاد کرده‌اند.



به گزارش دنیای اقتصاد به عقیده کارشناسان، این شرکت‌ها با انتقال بیشتر کارها و عملیات به داخل خود شرکت اشتغالزایی کرده و البته حقوق کارمندانشان را همزمان با افزایش حجم کاری آنها، افزایش داده‌اند.
جدیدترین تحقیقات انجام شده توسط موسسه Janco Associates در این مورد نشان می‌دهد که وضعیت درآمد و اشتغال کارمندان بخش‌های تکنولوژی در سال 2008 در بهترین شرایط خود در سال‌های اخیر بوده و حالا این وضعیت در نیمه سال 2012 به آن شرایط ایده‌آل نزدیک شده است. در حالی که به دنبال بحران‌های اقتصادی و مالی سال‌های اخیر، روند اخراج کارمندان و تعدیل نیروهای انسانی در شرکت‌های تکنولوژی به روندی رایج تبدیل شده بود، حالا این روند به شدت کند شده و حتی انتظار می‌رود که در آینده نزدیک کاملا از بین برود. از طرفی با افزایش حجم کاری کارمندان و انتقال امور مختلف به درون ساختار شرکت‌ها، کارمندان می‌توانند به دریافت پاداش‌هایی علاوه بر حقوق و درآمد ماهانه‌شان هم امیدوار باشند. البته در این میان کارشناسان
Janco Associates معتقدند که شرکت‌های تکنولوژی در ایالات متحده آمریکا و کشورهای حوزه یورو به ترتیب به دلیل انتخابات ریاست جمهوری و بحران‌های مالی چندان نمی‌توانند برای استخدام و پرداخت حقوق به کارمندانشان دست و دلبازی به خرج بدهند. بر اساس این گزارش، شرکت‌های تکنولوژی و فعال در حوزه IT در ماه‌های اخیر سعی کرده‌اند بخش‌های پشتیبانی و عملیات مربوط به
دیتا سنترهای خودشان را به داخل شرکت و تحت کنترل خودشان درآورند تا در نهایت این کار به بهبود ارائه خدماتشان و کاهش هزینه‌های اضافی منجر شود. این کار دست کم موجب استخدام مدیران بیشتری برای بخش‌های دیتا سنتر می‌شود. از طرفی تقاضای زیادی از سوی فارغ‌التحصیلان رشته‌های مدیریتی مرتبط برای کار به عنوان یک مدیر اجرایی در شرکت‌های IT و تکنولوژی وجود دارد و این تقاضا هر روز در حال افزایش است. با این حال اما همچنان این شرکت‌ها تمایل بیشتری به استخدام نیروها به صورت پاره وقت برای کارهای پروژه‌ای دارند و برای این کارها حقوق خوبی هم می‌پردازند. این موضوع اما کارجویان علاقه‌مند به انجام کارهای تمام وقت، حرفه‌ای و جدی را راضی نمی‌کند. یکی از کارشناسان این موسسه تحقیقاتی در این مورد می‌گوید: «با این همه اما شواهد نشان می‌دهند که شرکت‌های تکنولوژی و IT در ماه‌های آینده میزان استخدام بیشتری خواهند داشت، چون حجم کاری آنها با نزدیک شدن به روزهای پایانی سال هم افزایش پیدا می‌کند.»
بر اساس این گزارش متوسط حقوق دریافتی تمام کارمندان بخش‌های مختلف IT همراه با پاداش از سال 2011 تا حالا چیزی بین 77229 دلار تا 78759 دلار بوده است. مدیران IT در شرکت‌های بزرگ‌تر در حال حاضر متوسط درآمدی در حدود 140515 دلار دارند که این رقم از متوسط درآمد 140879 دلار در اواخر سال 2011 کاهش نسبتا کمی داشته است. مدیران IT در شرکت‌های متوسط، اما در حال حاضر متوسط درآمدی برابر 124967 دلار دارند، در حالی که این رقم در اواخر سال 2011 برابر 124363 دلار بوده است.
در میان کارمندان شرکت‌های تکنولوژی و بخش‌های IT در سال 2011 تنها 5 درصد از آنها به خاطر عملکرد شخصی‌شان پاداش دریافت کرده‌اند و 4 درصد هم به خاطر بهبود عملکرد خود شرکت پاداش گرفته‌اند. به عقیده کارشناسان، پرداخت پاداش به کارمندان می‌تواند نشان خوبی باشد برای اینکه شرکت‌ها برای بهبود درآمدزایی‌شان تلاش می‌کنند. این تحقیق نشان می‌دهد که در حال حاضر 92 درصد از کارمندان بخش‌های IT و شرکت‌های تکنولوژی بیمه سلامت دارند، در حالی که این میزان در سال 2011 برابر 86 درصد و در سال 2008 برابر 95 درصد بوده است. در حال حاضر تعداد سفرهای کاری این کارمندان با افزایش 2 درصدی نسبت به سال گذشته میلادی به 51 درصد رسیده است. در میان این کارمندان تنها 14 درصد اجازه خرید سهام شرکت را دارند که این میزان نسبت به سال 2011 کاهش 4 درصدی و نسبت به سال 2006 کاهش 31 درصدی داشته است.
بر اساس این گزارش، مدیران بخش‌های عملیات کامپیوتری در حال حاضر به طور متوسط درآمدی بین 176659 دلار تا 179742 دلار در سال دارند که این میزان نزدیک به 2 درصد افزایش یافته است. مدیران بخش‌های کنترل کیفیت در شرکت‌های تکنولوژی هم با افزایش 6 درصدی نسبت به سال میلادی گذشته به طور متوسط درآمدی بین 75817 تا 80186 دلار دارند. مسوولان بخش‌های بایگانی دیجیتال هم در حال حاضر با افزایش 3 درصدی نسبت به سال گذشته به طور متوسط درآمدی بین 46010 دلار تا 47096 دلار دارند. مدیران بخش برنامه‌‌ریزی IT در این شرکت‌ها هم به طور متوسط درآمد بین 98529 دلار تا 100714 دلار دارند که این میزان در مقایسه با سال گذشته افزایش 2 درصدی داشته است. مدیران بخش توسعه برنامه‌های کاربردی و اپلیکیشن‌ها هم به صورت متوسط درآمد 72437 دلاری دارند که این میزان نسبت به سال گذشته افزایش نزدیک به 4 درصدی داشته است. مدیران بخش‌های مختلف تجارت الکترونیک هم با افزایش 2/5 درصدی نسبت به سال گذشته در حال حاضر درآمدی به صورت متوسط بین 61553 دلار تا 60120 دلار دارند.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.