July 17, 2012
10:49 سه شنبه، 27ام تیرماه 1391
کد خبر: 43318

تازه‌ترین گفت‌وگو با استیو بالمر: دلم برای بیل گیتس تنگ شده!

ترجمه : ندا لهردی – دنیای اقتصاد : در هفته‌های اخیر غول نرم‌افزاری دنیا به خاطر معرفی یک محصول سخت‌افزاری رقابتی و جالب حسابی مورد توجه قرار گرفته است. تبلت سرفیس این شرکت که در آخرین کنفرانس آن معرفی و رونمایی شد، نشان داد که یک شرکت نرم‌افزاری بزرگ می‌تواند در زمینه سخت‌افزار هم موفق باشد.


 


سرفیس هم مانند اغلب محصولات دیگر مایکروسافت با صدای بلند و رسای استیو بالمر مدیرعامل این شرکت معرفی شد. او این روزها مرد شماره یک مایکروسافت به حساب می‌آید. درست به همین دلیل هم مجله معتبر فوربس به‌تازگی با او درباره موضوعاتی مانند ویندوز 8، بیل گیتس، استیو جابز و دلایل رکود نسبی مایکروسافت در یک دهه اخیر مصاحبه‌ای انجام داده است که آن را در اینجا می‌خوانید:
فکر معرفی یک تبلت می‌تواند تحول بزرگی در تاریخ مایکروسافت باشد؟
تاسیس مایکروسافت در سال 1975 خودش تحول بزرگی در تجارت تکنولوژی بوده است. این شرکت درست زمانی تاسیس شد که بسیاری متوجه شده بودند که نرم‌افزار می‌تواند یک تجارت واقعی و اساسی باشد. این همان کاری بود که بیل گیتس و پل آلن با هم انجام دادند، یک کار مهم و کاملا بی‌عیب و نقص. بعد از تاسیس مایکروسافت شرکت‌های بزرگ دیگری به تدریج ظهور کردند. یادم می‌آید وقتی به پدر و مادرم گفتم که می‌خواهم ترک تحصیل کنم و به یک شرکت تولیدکننده نرم‌افزار برای کامپیوترهای شخصی بپیوندم، پدرم گفت نرم‌افزار چیست و مادر گفت چرا باید کسی یک کامپیوتر بخواهد. من همان موقع متوجه شدم که این تجارت می‌تواند موفق باشد، چون مفهومی جدید را وارد زندگی مردم می‌کند.
درباره تاریخ مایکروسافت صحبت می‌کنید؟
این تاریخ صنعت تکنولوژی است. مانند معرفی کامپیوتر شرکت IBM در سال 1981 که برای اولین بار میکروپردازنده‌ها را به عنوان موتور پردازش کامپیوترها معرفی کرد. زمانی که اغلب افراد سخت تلاش می‌کردند تا کار با سیستم‌عامل DOS را یاد بگیرند، معرفی ویندوز 95 هم تحول بزرگی در تاریخ صنعت کامپیوترهای شخصی ایجاد کرد. باورش کمی سخت است، اما این اتفاق‌ها تنها متعلق به دو دهه پیش است. به این ترتیب بود که صنعت کامپیوتر به سرعت رشد کرد.
نظرتان درباره ویندوز 8 چیست؟
ویندوز 8 هم تحول بزرگ دیگری در صنعت تکنولوژی است. ما با ویندوز 8 یک افق جدید را در تکنولوژی ایجاد کرده‌ایم. حالا عصر دستگاه‌های قابل حمل دیجیتال و هوشمند است و با این اوصاف عصر رابطه‌ای کاربری طبیعی و راحت است. سیستم‌های رایانش ابری، روند پردازش‌های کامپیوتری را هماهنگ‌تر، شفاف‌تر و دسترسی به آنها را راحت‌تر می‌کنند. به نظر من این سیستم‌عامل جدید به تمام این دلایل محصول قدرتمند و محبوبی خواهد شد.
به سال 1975 و زمان تاسیس مایکروسافت برگردیم. در آن زمان دیدگاه بیل گیتس این بود که روی هر میز کار یک کامپیوتر هم وجود داشته باشد. اگر قرار بود این دیدگاه را امروز هم دنبال کنید، ماموریت شما چه بود؟
ما در آن زمان وظیفه داشتیم برای مردم و کارآفرینان امکان استفاده از قدرت‌های بالقوه خودشان را فراهم بیاوریم. ما دستگاه‌های کامپیوتری را به عنوان ابزارهایی تصور می‌کنیم که کاربران را سرگرم می‌کنند و به آنها امکان انجام کارهای شگفت‌انگیز را می‌دهند. ماموریت امروز ما این است که روی هر میز، در هر جیب، در هر ساعت مچی، در هر دیتا سنتر و در هر چیزی یک کامپیوتر وجود داشته باشد. این ابزار در واقع نوعی انتخاب، خلاقیت، قدرت و دسترسی شخصی است. بچه‌های من در آینده هرگز نخواهند فهمید که ما به سختی با استفاده از کامپیوتر به اطلاعات دسترسی پیدا می‌کردیم، آنها به راحتی می‌توانند بفهمند که در دنیا چه می‌گذرد. تا آن زمان همه چیز هر روز ساده و ساده‌تر می‌شود.
در اوایل دهه 2000 ارزش بازار مایکروسافت به بیش از 500 میلیارد دلار رسید و این موضوع انتظارات افراد از این شرکت را بالا برد، اما به عقیده بسیاری از کارشناسان دهه گذشته یک دهه از دست رفته برای مایکروسافت بوده است.
این دهه برای من دهه از دست رفته نبوده است! این چیزی است که نگاه کاربران ما هم هست. در حال حاضر 3/1 میلیارد نفر از کامپیوترهای شخصی استفاده می‌کنند، این در حالی است که در دهه 90 ما حتی مطمئن نبودیم که در یک سال 100 میلیون کامپیوتر شخصی هم به فروش برسد. حالا اما پیش‌بینی می‌شود تنها امسال 375 میلیون دستگاه کامپیوتر شخصی به فروش برسد. حالا فکر می‌کنید دهه گذشته برای ما از دست رفته است؟ بازار سهام همیشه نوسانات خودش را داشته است، اما فکر می‌کنم با محصولات هیجان‌انگیزی مانند ویندوز 8، آفیس 15 و تبلت سرفیس کاربران می‌توانند روزهای خوبی را در آینده داشته باشند.
ماندگاری مایکروسافت همیشه جالب و افسانه‌ای بوده است، اما اغلب اوقات مایکروسافت در دو نسخه اول محصولاتش کمی دچار لغزش می‌شود و در نسخه سوم به ثبات می‌رسد.
نمی‌دانم این تعریف بود یا نه، اما اغلب شرکت‌های بزرگ نه ابتکار و نه منابعی دارند تا بتوانند تاثیر شگفت‌انگیزی در بازار بگذارند. ما با کنسول ایکس باکس توانستیم تاثیر بزرگی در بازار بگذاریم و من از این موضوع خوشحالم. موتور جست‌وجوی بینگ چنین محصولی بود. اگرچه بینگ بازگشت سرمایه چندانی برای ما نداشت، اما توانست فضای رقابتی ایجاد کرده و با قابلیت‌های جالبش برای همکاری ما با فیس‌بوک و شبکه‌های اجتماعی هم مفید باشد. ویندوز 8 هم تاثیر خوبی در بازار خواهد گذاشت. ما درباره نسخه اول محصولاتمان تجدیدنظرهایی کرده‌ایم.
ماه گذشته تبلت سرفیس را معرفی کردید و به‌تازگی از خرید شرکت Perceptive Pixel و همکاری با آنها برای ساخت یک نمایشگر 82 اینچی خبر دادید. آیا مایکروسافت دارد به یک شرکت سخت‌افزاری تبدیل می‌شود؟ آیا واقعا در حال وارد شدن به تجارت سخت‌افزار هستید یا تلاش می‌کنید شرکای سخت‌افزاریتان را برای بهتر کار کردن تشویق می‌کنید؟
مایکروسافت مدت‌ها است که قابلیت طراحی، توزیع و ارائه خدمات سخت‌افزاری را دارد. اگر به دیتاسنترهای ابری نگاه کنید، می‌بینید که تنها گوگل زیرساخت ابری بزرگ‌تر از ما را هدایت می‌کند. مردم مایکروسافت را به عنوان یک شرکت نرم‌افزاری می‌شناسند، با این حال ما همه چیز را از دستگاه‌هایی مانند ایکس باکس و سرفیس گرفته تا دیتاسنترهای ابری تولید می‌کنیم.
شما دوازده سال است که مدیرعامل مایکروسافت هستید. این دوران چطور بوده و شما چه تغییراتی در این مدت کرده‌اید؟
اگر بخواهیم دقیق‌تر بگوییم، می‌شود دوازده سال و نیم. این دوران سخت بوده است، مانند بزرگ کردن بچه‌ها. ما باید تلاش می‌کردیم در همه جا حضور داشته باشیم تا کاربرانمان را از دست ندهیم. خود مایکروسافت و میزان نفوذش در بازار و در میان کاربران هم تغییر کرده است. درآمد ما در این مدت سه برابر شده است. محصولاتی مانند ایکس باکس و بینگ اصلا در سال 2000 وجود نداشتند و ما اسکایپ را هم در آن زمان نداشتیم. با این همه هنوز مردم فکر می‌کنند مایکروسافت یک شرکت مصرفی است، در حالی که ما تلاش می‌کنیم تا خودمان را به عنوان یک شرکت سرمایه‌گذاری و کارآفرین ثابت کنیم. اصلا تمام دنیا هم در این دوازده سال تغییر کرده است. من هم به عنوان یک مدیر در این مدت تغییر و رشد کرده‌ام.
در دو دهه 1980 و 1990 شما و بیل گیتس یکی از خلاقانه‌ترین همکاری‌ها را در صنعت آمریکا ایجاد کردید. آیا برای بیل گیتس دلتنگ نشده‌اید؟ چند وقت یک بار با او صحبت می‌کنید؟
بله دلم برای بیل گیتس تنگ شده است، اما او رفته است. حالا چهار سال از زمانی که او به صورت تمام وقت در مایکروسافت بود، می‌گذرد و شش سال است که اعلام کرده حضور فعال در مایکروسافت ندارد. دلم برای او تنگ شده است. او تنها یک یا دو روز در ماه به مایکروسافت می‌آید و درباره طرح‌ها، ایده‌ها و برنامه‌ها با ما صحبت می‌کند، اما او همیشه آنلاین است و گاهی با هم درباره مسائل مایکروسافت چت می‌کنیم.
آیا برای استیو جابز هم دلتنگ می‌شوید؟
من هرگز از نزدیک با استیو جابز کار نکرده‌ام.
منظورم این است که آیا برای او به عنوان یکی از بزرگان عرصه تکنولوژی دلتنگ می‌شوید؟
نه. استیو جابز کارهای مهم و بزرگی انجام داده است که او را به شخصیتی محبوب در میان مردم تبدیل کرده، اما نمی‌دانم این محبوبیت تا چه زمانی همچنان وجود داشته باشد.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.