اپراتورها

July 23, 2012
15:43 دوشنبه، 2ام مردادماه 1391
کد خبر: 43462

جایگاه نوکیا در آینده موبایل; نظرات مدیرعامل وبلاگ فناوری VentureBeat در مورد نوکیا

مَت مارشال، موسس و مدیرعامل وبلاگ برتر فناوری ونچربیت، طی مصاحبه‌ای با وبلاگ جهانی نوکیا نظرات خود را در مورد نوکیا، آینده موبایل و جایگاه نوکیا در آن اعلام کرد:


Matt Marshall


طبق گفته‌های قبلی شما «موفق‌ترین بازیکنان کسانی هستند که تنها بر یک چیز متمرکز می‌شوند: اینکه چگونه محصولات، خدمات و گوشی‌هایی تولید کنند که تا جایی که امکان دارد هم از نظر بصری و هم تجربی لذت‌بخش و قانع‌کننده باشند.» نوکیا از این لحاظ چگونه پیش می‌رود؟
 نوکیا شروع خوبی از این نظر داشته است و با موفقیت بر پایه ریشه‌های خود ادامه می‌دهد و محصولات شگفت‌انگیزی تولید می‌کند. Lumia 900 نیز همان سنت قدیمی نوکیا را پیش گرفته است؛ یعنی از همان بدنه یک‌تکه پلی‌کربناتی استفاده کرده که برای اولین با در Nokia N9 نمایش داد. گذشته از این، کاملا واضح است که نوکیا با هماهنگ‌سازی یکپارچه با برنامه‌های کاربردی، سرویس‌های خدمات مکانی و نقشه، آگاهی از محیط در جهت تجربه کلی مشتری گام برداشته تا با پلت‌فرم‌های دیگر رقابت کند.


Nokia Lumia 900


در هر پلت‌فرم تمرکز زیادی بر تعداد برنامه‌های موجود است. اگر ممکن است نظرات خود را در این مورد اظهار بفرمایید:
جذب گوشی‌های هوشمند توسط بسیاری از کاربران به خاطر تنوع برنامه‌هایی است که دانلود می‌کنند. اما  تا زمانی که تقاضای مشتری به حدنصاب نرسد، برنامه‌نویسان نمی‌توانند برای پلت‌فرمی برنامه طراحی کنند. نکته‌ای که وجود دارد این است که تعداد برنامه‌ها باید به اندازه کافی باشد. در چنین صورتی، دیگر صرفا اعداد مهم نیستند. ممکن است تعداد برنامه‌ها 20 هزار تا باشد یا 40 هزار تا، تعداد مهم نیست. در آخر، وقتی برنامه‌ها به‌اندازه بود، چیزی که مهم است تجربه برنامه‌هاست.
در کل گام بعدی برای برنامه‌ها چیست؟ چگونه باید تجربه کاربری را بهبود بخشید؟
برنامه‌ها هر روز پرسرعت‌تر، قدرتمندتر و کاربری آنها ساده‌تر می‌شود. یکی از تمایلاتی که ما به آن توجه می‌کنیم این است که همه دستگاه‌های الکترونیک به هر شیوه‌ای سعی دارند مجهز به برنامه‌های کاربردی شوند. فقط کامپیوترها، تلفن‌ها و تبلت‌ها نیستند؛ تلویزیون‌ها، سیستم‌های صوتی، کارت‌های اعتباری و حتی خودروها تبدیل به پلت‌فرم‌هایی برای اجرای برنامه‌های شخص ثالث توسط برنامه‌نویسان می‌شوند. گام منطقی بعدی این است که همه این دستگاه‌ها با هم مرتبط شده و یکپارچه بمانند. چالش برنامه‌نویسان این است که بر روی این پلت‌فرم‌ها کار کنند تا برنامه‌های آنها به اندازه کافی ساده و جذاب  باشند و به راحتی مورد استفاده کاربران قرار گیرند.


Nokia Lumia 800


توصیه شما به برنامه‌نویسی که می‌خواهد تازه شروع به برنامه‌نویسی برای ویندوزفون و نوکیا لومیا کند چیست؟
به برنامه‌نویسان توصیه می‌کنم که هر چه سریع‌تر آن را امتحان کرده و برنامه‌نویسی برای این پلت‌فرم را آغاز کنند. پلت‌فرم ویندوزفون در لومیا بررسی‌های تحسین‌برانگیزی در سراسر دنیا از آن خود کرده و به نظر می‌رسد بتواند به زودی موفق شود. هم اکنون برنامه‌نویسانی که برای ویندوزفون برنامه می‌نویسند این امتیاز را دارند تا قلمروی خود را مشخص کنند و جزیی از اولین‌ها باشند.
در حال حاضر تغییر دورنما برای برنامه‌نویسان را چگونه می‌بینید؟
این روزها برای برنامه‌نویسان می‌تواند روزهای سخت و پیچیده‌ای باشد. هر کس می‌خواهد به نوعی در عرصه موبایل حضور داشته باشد، اما اینکه منابع شما بر کدام پلت‌فرم‌ها متمرکز شوند، می‌تواند تصمیم‌گیری چالش‌برانگیزی باشند. مشتری‌ها هنوز خواستار تجربه برنامه‌های بومی هستند؛ یعنی برنامه‌نویسان باید در این مورد تصمیم بگیرند. اپل، گوگل، مایکروسافت و حتی آمازون در این جنگ از بازیکنان اصلی هستند و معلوم نیست برنامه‌نویسانِ کدام پلت‌فرم بیشتر مورد استقبال قرار گیرند.
نوکیا سخت در تلاش است تا متمایز باشد و از طریق برنامه‌ها و سرویس‌هایی نظیر Nokia Drive، Nokia City Lens و Nokia Transit تجربه کاربری را بهبود ببخشد. نظر شما در مورد این اقدامات ابتکاری چیست و فکر می‌کنید نوکیا در گام بعدی بر چه چیزی باید متمرکز شود؟
این اقدامات ابتکاری گام‌های مهمی برای بهبود تجربه کاربری هستند. مردم به گوشی‌هایشان وابسته هستند تا حدی که به آنها بگوید چه بخورند، کجا بروند و چطور به مقصد برسند. اگر برنامه‌نویسان بتوانند این اطلاعات را به شیوه‌ای زیبا و سرگرم‌کننده به دست آورند، مردم بیشتر با گوشی‌هایشان سر و کار خواهند داشت. رسانه و محتوای دیجیتال جنبه مهمی از تجربه گوشی هوشمند هستند که ممکن است تمرکز بیشتری را طلب کنند. گوشی‌های امروز، گوشی‌های سرگرمی هستند. پس اگر برنامه‌نویسان بتوانند این سرگرمی را به شیوه‌ای یکپارچه توزیع کنند، مشتریان شادتری خواهند داشت.
فکر می‌کنید در 12 تا 18 ماه آینده چه تمایلات یا پیشرفت‌های بزرگی صنعت موبایل را تعریف می‌کنند؟
فکر می‌کنم یک گرایش می‌تواند بیشتر هوشمند شدن دستگاه‌ها و قابلیت ارتباط با یکدیگر باشد. همه فناوری‌هایی که ما در زندگی روزمره استفاده می‌کنیم، در نهایت باید با هم یکپارچه شوند. ما در حال حاضر در صنعت موبایل بر گوشی‌های موبایل‌ها و تبلت‌ها فکر می‌کنیم، اما ممکن است از این هم فراتر رود. کارت‌ اعتباری، ساعت مچی، خودرو و بسیاری از وسایل دیگر که در اطرافمان هستند، همه بیشتر و بیشتر پیچیده شوند، اما هنوز برای رشد و نوآوری جای بسیاری هست.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.