سیستم‌عامل و نرم‌افزار

August 4, 2012
18:57 شنبه، 14ام مردادماه 1391
کد خبر: 43686

چشم انداز روشن بازار تبلت ها تا پایان سال 2012

هدا عربشاهی – همشهری اقتصاد : نتایج تازه ترین پیش بینی هایی که با رصد بازار تبلت ها و ترافیک وب انجام شده از طریق این دستگاهها، به دست آمده و گزارش آنها اواسط ماه ژوئن منتشر شده چشم اندازی روشن از وضعیت این بازار را در سطح جهانی تا پایان سال 2012 به تصویر می کشد. در این گزارش نتایج مطالعات دو موسسه IDC و Chitika در خصوص رشد مطالبات بازار تبلت ها ارائه می شود:


بررسی بازار جهانی رسانه- تبلت و پخش کننده های کتاب الکترونیک


موسسه تحقیقاتی IDC تقاضای بالایی را در نیمه دوم سال 2012 برای بازار رسانه- تبلت ها پیش بینی کرده که منجر به افزایش فروش 107.4 میلیون دستگاه تا پایان سال جاری این بازار در سطح جهانی خواهد شد. این درحالی است که در گزارش گذشته این موسسه که در سه ماهه اول امسال انجام شد رقم 106.1 میلیون دستگاه پیش بینی شده بود.


IDC اواسط ماه ژوئن به روز رسانی جدیدی را از پیش بینی “ردیاب بازار جهانی رسانه- تبلت و پخش کننده کتاب الکترونیک به صورت سه ماه یکبار” (Worldwide Quarterly Media Tablet and eReader Tracker) ارائه کرد که این موسسه تحقیقاتی در گزارش دیگری چشم اندازی به وضعیت این بازار در سال 2013 داشت و در این پیش بینی نشان داد که در سال آینده فروش در بازار رسانه- تبلت ها و پخش کننده های کتاب الکترونیک (e-Reader) بین 137.4 میلیون واحد تا 142.8 میلیون واحد خواهد بود. همچنین برپایه این پیش بینی ها انتظار می رود که تا سال 2016 این تقاضا به 222.1 میلیون واحد برسد.


در این اندازه گیری، مجموع اندازه بازار و سهم فروشندگان براساس تعداد و ارزش دستگاههای فروخته شده مورد ارزیابی قرار گرفته است. IDC در بررسی خود تبلت ها و پخش کننده های کتاب الکترونیک را که دارای سیستم عاملهای آندروئید، بلک بری، iOS (آی- فن و آی- پد)، لینوکس، webOS و ویندوز CE هستند و از اتصالات نسل سوم (3G)، نسل چهارم (4G)، “وای- فای”، “وای- فای/ نسل سوم” و “وای- فای/ نسل چهارم” برخوردارند بررسی کرده است.


در این ارزیابی، اندازه صفحه و وضوح تصویر نمایشگر، گنجایش حافظه داخلی، فروشنده، کانانهای توزیع (فروشگاهها، فروش مستقیم، خرده فروشی، اپراتورهای شبکه های موبایل و سایر کانالهای ارائه دهنده کالا)، نوع مصرف کننده (مصرف تجاری یا خانگی) مد نظر قرار گرفته است.


مناطق جغرافیایی مورد بررسی در این تحقیق، شامل آسیا/ اقیانوسیه (7 کشور به استثنای ژاپن)، کانادا، اروپای مرکزی و اروپای شرقی (6 کشور)، ژاپن، آمریکای لاتین (8 کشور)، خاورمیانه/ آفریقا (6 کشور)، ایالات متحده آمریکا و اروپای غربی (16 کشور) هستند. این پیش بینی ها که هر سه ماه یکبار به روز رسانی می شود اطلاعات تاریخی از سه ماهه نخست سال 2010  را هم به عنوان ضمیمه گزارش ارائه می کند. این پیش بینی ها در سطح جهانی، منطقه ای و کشوری در دسترس قرار دارند.


“تام ماینلی”، مدیر تحقیقاتی بخش “موبایل متصل به دستگاه” در موسسه IDC در خصوص این ارزیابیها اظهار داشت: “تقاضا برای بازار رسانه تبلت ها به قوت خود باقی می ماند و ما یک افزایش قابل توجه را در این مقوله از سوی کاربران شرکتی و حوزه های بازرگانی شاهدیم. باوجود این، انتظار داریم که تا رسیدن دستگاههای قابل اطمینان تر و هجوم ویندوز 8 مایکروسافت به این بازار، روند آهسته ای را در پیش رو داشته باشیم. اما تا پایان سال جاری و با رسیدن دستگاههای سازگار با این سیستم عامل، توجه مصرف کنندگان به این مقوله به سرعت افزایش خواهد یافت.”


علاوه بر این، IDC  پیش بینی افزایش مجموع این نوع از دستگاهها را در سال 2012 و براساس درصد تبلت ها و پخش کننده هایی که در آینده برپایه سیستم عامل iOS و آندروئید به این بازار راه می یابند را هم به روز رسانی کرده است.


نتایج این به روز رسانی حاکی از آن است که iOS تا پایان سال 2012 به افزایش سهم خود از بازار رسانه تبلت ها ادامه می دهد و می تواند 62.5 درصد از این بازار را به نسبت 58.2 درصد سال 2011 در اختیار بگیرد.


این درحالی است که براساس این پیش بینی ها، سهم سیستم عامل آندروئید از این بازار از 38.7 درصد در سال 2011 به 36.5 درصد تنزل می کند و سهم “بلک بری” از 1.7 درصد به 1 درصد کاهش می یابد.


ماینلی در این باره افزود: “پس از عرضه بسیار قوی محصولات جدید در ماه مارس، “آی- پد” اپل نشانه هایی از یک روند نزولی را نشان داد. هرچند نباید از یاد برد که افزودن نمایشگر رتین (Retina Display) و تواناییهای نسل چهارم به محصولات نسل سوم توانست به وضوح، بسیاری از مالکان فعلی تولیدات اپل را برای تعویض دستگاه خود با یک آی- پد جدید ترغیب کند. همچنین به نظر می رسد شایعه تصمیم اپل در خصوص عرضه دو مدل “آی- پد 2s ” به بازار قیمتهای ارزانتر، یعنی بازاری که در آن رسانه تبلت های با قیمت پایین تر از 399 دلار وارد می شوند، نیز توانسته است رسالت خود را در حفظ قلمرو شرکت کوپرتینو به خوبی انجام دهد. در صورتیکه اپل تا اواخر سال جاری با تحقق بخشیدن به این شایعات، یک تبلت 7 اینچی زیر 300 دلار را به بازار ارائه کند انتظار داریم که این شرکت حتی با قدرتی بیشتر از پیش بینی های ما بر این بازار تسلط پیدا کند.”


IDC تاکنون پیش بینی خود را در خصوص جایگاه و موقعیت ویندوز 8 و ویندوز RT در گزارش رسانه تبلت ها ارائه نکرده است. باوجود این، همزمان با آغاز سه ماهه آینده، این موسسه تحقیقاتی تغییراتی را در رده بندی خود اجرا خواهد کرد که براساس این تغییرات، تمام لوح- رایانه ها، صرفنظر از سیستم عامل و یا نوع پردازشگر نیز وارد این گزارش خواهند شد.


مدیر تحقیقاتی بخش “موبایل متصل به دستگاه”  IDC ادامه داد: “درحال حاضر ما به دنبال قوانین جدیدی هستیم که تبلت های برپایه ویندوز را وارد گزارش پیش بینی بازار رسانه- تبلت ها و پخش کننده های کتاب الکترونیک کنیم تا بتوانیم چشم انداز کاملی را از تمام لوح- رایانه ها به صورت جامع ارائه دهیم. عقیده فعلی ما این است که به زودی براساس قیمتی که برای تبلت های ویندوز- پایه پیش بینی شده است این محصولات را به گزارش پیش بینی بازار رسانه- تبلت های خود اضافه کنیم. هرچند بهرحال انتظار نداریم که تبلت های ویندوز- پایه به محض ورود بتوانند سهم بازار را از اپل و آندروئید بگیرند اما در کل موجب رشد این بازار خواهند شد.”


از سویی دیگر پیش بینی های IDC برای بازار تبلت های ارزان (با قیمت کمتر از 399 دلار) نشان می دهد که تا پایان سال 2012 در حدود 28 میلیون از این دستگاهها به فروش برسد که این رقم نسبت به 28.2 میلیون دستگاهی که در سال 2011 عرضه شد از یک کاهش 0.2 میلیونی خبر می دهد.


بررسی بازار تبلت ها براساس ترافیک وب از نگاه موسسه Chitika


از زمانی که اپل اولین مدل “آی- پد” را در سال 2010 وارد بازار کرد این محصول تا به امروز توانسته است نام خود را به عنوان استانداردی در معرفی و طبقه بندی تبلت ها حفظ کند. باوجود این، سازندگان رایانه هرگز دست از تلاش برای بهبود بخشیدن به سهم خود از ترافیک وب از طریق تبلت بر نداشتند. اما تا زمانی که کوشش تولیدکنندگان منجر به عرضه تولیدات رقابتی با وضوح تصویر بالاتر، روشن تر و مجهز به سایر مشخصه های قابل رقابت به محصول اپل نشود، “آی- پد” با هیچ رقیب جدی مواجه نخواهد شد.


هر هفته تعداد جدیدی از تبلت ها به بازار وارد می شوند و با ورود خود، سهمی از ترافیک وب را به خود اختصاص می دهند. از اینرو، موسسه Chitika در گزارشی با عنوان Chitika Insights که در اواسط ماه ژوئن منتشر کرد به بررسی آخرین اطلاعات مربوط به ترافیک وب تبلت ها در هفته 4 تا 10 ژوئن 2012 پرداخت.


این مطالعه با رصد میلیونها ردپا و اثری که از ترافیک وب تبلت ها بر روی شبکه Chitika Ad network برجای مانده است، رده بندی جدیدی از تبلت هایی که بیشترین ترافیک وب را به ثبت رسانده اند ارائه کرد. این اطلاعات در مقیاس تعداد متوسط دستگاه در 100 “آی- پد” در طول هفته مورد تحقیق جمع آوری شد.


برپایه این ارزیابیها، 91.7 درصد از کل ترافیک وب متعلق به دستگاههای “آی- پد” بود. هرچند، این میزان نسبت به 94.64 درصدی که در ماه می به ثبت رسیده بود 3.5 درصد کاهش را نشان می داد.


در میان تبلت های غیر- “آی-پد”، گلکسی تب سامسونگ 1.77 درصد از ترافیک وب تبلت ها معادل 1.94 دستگاه در 100 “آی- پد” را به خود اختصاص داد. سایر تبلت هایی که بیشترین ترافیک را داشتند عبارتند بودند از: “آیکونیکا” محصول “ایسر”، Thrive محصول “توشیبا” و “ترانسفومر پد” محصول “ایسوس”.


جدای از سهم “آی- پد”، نکته ای که در این گزارش بیشترین توجه را به خود جلب می کند این است که سهم ترافیک وب از طریق شبه- تبلت “نوک” محصول شرکت Barnes & Noble از سهم تبلت “کیندل فایر” محصول شرکت آمازون بیشتر بوده است.


“نوک” که به عنوان یک پخش کننده کتاب الکترونیک با قابلیت ها و توانایی های لوح- رایانه شناخته می شود درحال حاضر 0.85 درصد از تمام ترافیک وب تبلت ها را به نام خود ثبت کرده است. این درحالی است که سهم کیندل فایر در هفته 4 تا 10 ژوئن، معادل 0.71 درصد بوده است.


همانند IDC، موسسه Chitika نیز امیدوار است با عرضه محصولات برپایه ویندوز 8 از سه ماهه پایانی سال جاری تحولی در بازار تبلت ها به وجود بیاید و به ویژه، ترافیک وب از طریق این دستگاهها در آینده شاهد نتایج حائز اهمیتی شود.


گزارش Chitika نشان می دهد که در ماه می 2012، “آی- پد” 94.64 درصد از ترافیک وب را به خود اختصاص داده بود و پس از آن تبلت گلکسی سامسونگ 1.22 درصد و تبلت “نوک” 0.53 درصد از سهم این ترافیک را در اختیار داشتند.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.