تجارت الکترونیک

August 11, 2012
17:59 شنبه، 21ام مردادماه 1391
کد خبر: 43837

جواز ۳۵فروشگاه اینترنتی صادر می‌شود

اتحادیه فناوران رایانه تهران درحالی آماده صدور جواز برای 35 فروشگاه اینترنتی است که مرکز توسعه تجارت الکترونیکی کشور از لغو ممنوعیت فعالیت این فروشگاه ها در اماکن مسکونی خبر داد.

به گزارش عصرارتباط، اتحادیه فناوران رایانه تهران به عنوان مرجع صدور جواز کسب برای فروشگاه‌های اینترنتی، هفته گذشته اعلام کرد علاوه بر سه پروانه کسبی که ماه گذشته برای فروشگاه‌های اینترنتی صادر شد، هم‌اکنون مجوز فعالیت 35 فروشگاه دیگردر آخرین مراحل صدور به سر می‌برد.


تلاش‌های این اتحادیه برای قانونمندکردن فعالیت فروشگاه‌های مجازی درحالی دنبال می‌شود که مرکز اصناف و بازرگانان چندی پیش از اصلاح آئین‌نامه اجرایی صدور پروانه کسب فروشگاه‌های اینترنتی و ممنوعیت فعالیت‌ آنها در اماکن مسکونی خبر داده بود که این موضوع واکنش مرکز توسعه تجارت الکترونیکی کشور به عنوان مرجع صدور نماد اعتماد فروشگاه‌های اینترنتی را برانگیخت.


درشرایطی که مرکز اصناف و بازرگانان معتقد است فعالیت فروشگاه‌های مجازی در اماکن مسکونی امکان تخلف و سواستفاده را فراهم می کند اما مدیران مرکز توسعه تجارت الکترونیکی معتقدند با این ممنوعیت و الزامات آن، نه تنها فعالیت تعداد بی‌شماری از این فروشگاه‌ها مختل خواهد شد بلکه فروشگاه‌های تازه تاسیس تلاش می‌کنند از فرایندهای قانونی این مسیر همچون کسب مجوز و ارتباط با نهادهای قانونی در وزارت صنعت، معدن و تجارت فاصله بگیرند.


طبق آمار برگرفته شده از مرکز توسعه تجارت الکترونیکــی و شرکت پست، درحال حاضــر بیــش از 8 هزار فروشگاه اینترنتی در کشور مشغول فعالیت هستند و اتحادیه فناوران رایانه تهران موظف است تا زمانی که یک اتحادیه مجزا برای فروشگاه‌های اینترنتی شکل بگیرد، مرجع صدور پروانه کسب این فروشگاه‌ها باشد.


با رواج بی قانونی در فروشگاه‌ها مخالفیم


رئیس اتحادیه فناوران رایانه تهران که از ابتدا موافقت خود را با تجاری بودن مکان فروشگاه‌های اینترنتی اعلام کرده بود، هفته گذشته از توافق‌های تازه با مرکز توسعه تجارت الکترونیکی خبر داد.


مهدی میرمهدی با اشاره به صدور 35 جواز کسب برای فروشگاه‌های اینترنتی و رویکرد اتحادیه برای قانون‌مند شدن  فعالیت‌ این واحدها  می‌گوید:« تمام مراحل لازم برای صدور جواز این فروشگاه‌ها طی شده و فقط کافی است این متقاضیان مبالغ لازم را به حساب شورای اصناف و وزارت صنعت، معدن و تجارت واریز کنند و ما پیش ‌بینی می کنیم تا پایان مردادماه این جوازها صادر شوند.»


میرمهدی به برگزاری جلسات کارشناسی با نمایندگان مرکز اصناف و بازرگانان و مرکز توسعه تجارت الکترونیکی کشور درخصوص ممنوعیت فعالیت فروشگاه‌ها در اماکن مسکونی اشاره کرده و توضیح می‌دهد: « با وجود اینکه اعتقاد داریم بستر مسکونی، امکان سوءاستفاده برخی متخلفان را فراهم می‌کند اما گفته‌ها و دلایل مرکز توسعه تجارت الکترونیکی مبنی بر تسهیل فرایند صدور مجوز این فروشگاه‌ها را منطقی می‌دانیم و به همین دلیل کماکان پروانه کسب متقاضیان واجد شرایط ولو اینکه در اماکن مسکونی باشند را صادر خواهیم کرد.»


او قانون‌مند شدن و شفاف سازی آمار مربوط به فروشگاه‌های مجازی را یکی از محاسن این موضوع دانسته و ادامه می‌دهد:« گرچه هنوز معتقدیم باید به دلایلی همچون حفظ امنیت تمام فعالیت‌های تجاری در اماکن تجاری صورت گیرد اما باید پذیرفت که با اجرای این ممنوعیت تعداد زیادی از فروشگاه‌های اینترنتی از پوشش قوانین صنفی خارج می‌شوند که این موضوع می‌تواند به رواج بی قانونی در این صنف منجر شود.»


 سهولت پیگیری تخلفات اینترنتی


گفته‌های رئیس اتحادیه فناوران رایانه تهران درحالی است که  معاون توسعه فناوری اطلاعات و تجارت الکترونیکی وزارت صنعت معدن و تجارت معتقد است روند صدور جواز برای فروشگاه‌های مجازی باید سریع‌تر از سوی اتحادیه دنبال شود.


محمدصادق مفتح با بیان اینکه ایجاد سد برای صدور مجوز این فروشگاه‌ها در شرایط فعلی مانع گسترش تجارت الکترونیکی است، درخصوص ابزارهای نظارتی  این وزارتخانه برای جلوگیری تخلفات می گوید:« مسلم است که ابزارهای ما برای توقف فعالیت یک فروشگاه اینترنتی به مراتب قوی‌تر از یک فروشگاه معمولی و نظام دستی است. تمام فروشگاه‌های متخلف با فشار دادن یک کلید در اینترنت پلمپ و از فعالیت ساقط می‌شوند.»


به گفته مفتح، اگر محدودیت یا ضابطه‌ای برای فروشگاه‌های اینترنتی گذاشته شده تنها برای توسعه این صنف است و اصناف و وزارت صنعت معدن و تجارت هم هیچ گاه به دنبال مسدود کردن فروشگاه‌های مجازی نیست.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.