August 16, 2012
16:41 پنجشنبه، 26ام مردادماه 1391
کد خبر: 43929

ترکیه جای خالی ایران را در آیکن پر کرد

یک شرکت ترکی های در غیاب ایران در پروسه ثبت دامنه های سطح بالا به دلیل تحریم نسبت به ارایه درخواست 8 دامنه سطح بالای مورد نظر ایرانی ها اقدام کرده است.

به گزارش عصر ارتباط، ترکیه در مجموع پیشنهاد ثبت 10 دامنه سطح بالا را ارایه داده است که از میان آنها تنها دو دامنه IST و ISTANBUL متعلق به شهرداری استانبول است و 8 دامنه دیگر ایرانی هستند.


دامنه‌های سطح بالای ISLAM، SHIA، Persiangulf،ا Halal، Nowruz، PARS، TCI و همراه 8 دامنه‌ای هستند که یک شرکت آی‌تی در ترکیه نسبت به ارایه پیشنهاد ثبت آنها اقدام کرده و دامنه بازار را نیز یک شرکت چینی به آیکن پیشنهاد داده است.


گرچه این شرکت ترک‌تبار نسبت به ثبت درخواست دامنه PARS اقدام کرده است اما این یکی از دامنه‌های چالش‌برانگیز میان ایران و فرانسه است که فرانسوی‌ها به دلیل ثبت دامنه PARIS و احتمال بروز خطا با دامنه PARS درحال رایزنی برای عدم ثبت دامنه PARS هستند.


سعید مهدیون رئیس کمیته دامنه‌های سطح بالای کشور با استقبال از ثبت این دامنه‌ها از سوی یک شرکت در ترکیه گفت: «هیچ یک از شرکت‌های ایرانی به دلیل اعمال تحریم‌های بین‌المللی بر کشور امکان ارایه پیشنهاد و درخواست دامنه‌های سطح بالا را نداشتند.»


او درباره اعتراض یا حمایت ایران از ثبت دامنه‌ای افزود: «کمیته تخصصی در اتحادیه بین‌المللی مخابرات (ITU) در این باره وجود دارد که نسبت به انتشار تمامی دامنه‌های پیشنهادی اقدام کرده است.»


به گفته وی، کمیته دامنه‌های سطح بالای کشور نیز به دنبال انتشار فهرست پیشنهادی، تمامی این نام‌های دامنه را برای تمامی دستگاه‌های کشور ارسال کرده تا چنانچه اظهار نظری درباره آن دارند، اعلام کنند.


مهدیون افزود: «در این کمیته تخصصی درباره هر نام دامنه‌ای که به جمع‌بندی نهایی برسیم وارد عمل خواهیم شد و در ITU در آیکن در مورد آن بحث خواهیم کرد.»


او گفت: «هنوز برای رایزنی درباره هیچ نامه دامنه‌ای به طور مشخص به جمع‌بندی نرسیدیم و باید نظرات شخصی و حقوقی افراد را در این زمینه جمع‌آوری کنیم تا درباره آن به جمع‌بندی نهایی برسیم.»


در سومین دوره فراخوان آیکن در تاریخ اینترنت برای پذیرش درخواست ثبت دامنه‌های سطح بالا 1930 پیشنهاد به آیکن داده شده که از میان آنها 66 نام دامنه متعلق به نقاط جغرافیایی است. همچنین درخواست‌های ارایه شده از 60 کشور و نقطه جغرافیایی ارسال شده‌اند که از میان آنها 911 نام دامنه از سوی کشورهای آمریکای شمالی، 675 نام دامنه از سوی کشورهای آسیا-اقیانوسیه، 24 دامنه از سوی کشورهای آمریکای لاتین و کارائیب و 17 دامنه از کشورهای آفریقا پیشنهاد شده‌اند.


رود بکستروم رئیس آیکن گفته است که اکنون زمینه جدیدی از نوآوری فراهم شده است که به معنی ایجاد مشاغل جدید، ابزارهای بازاریابی جدید، تجارت‌های جدید و راه‌های جدید برقراری ارتباط جوامع و به اشتراک‌گذاری اطلاعات است.


از مجموع کشورهای منطقه خاورمیانه ۶۲ درخواست به آیکن ارسال شده است که از این تعداد۳۶ درخواست مربوط به امارات، ده درخواست مربوط به ترکیه، پنج درخواست مربوط به بحرین، پنج درخواست مربوط به عربستان، سه درخواست مربوط به بحرین، دو درخواست کویت و یک درخواست مربوط به عراق است. تعداد کل درخواست‌های مبتنی بر اسکریپت عربی/فارسی ۱۵ مورد بوده است اما در این لیست هیچ نامی از ایران وجود ندارد.


آیکن پس از 9 سال وقفه، از 22 دی ماه سال 90 اقدام به پذیرش درخواست ثبت دامنه‌های سطح بالا کرده و در حالی که قرار بود 23 فروردین‌ماه مهلت ثبت به پایان برسد، به دلیل نفوذ به سیستم و افشای برخی اطلاعات کاربران، سیستم ثبت درخواست فعالیت خود را متوقف کرد.


19 ماه مارس آیکان گزارشی درباره اشکالات فنی این سیستم از سوی یکی از کاربران خود دریافت کرد که موجب شد حل آنها، دسترسی به سیستم مورد نظر را قطع کند.


موسسه نام‌ها و اعداد تخصیص‌یافته اینترنتی اعلام کرد سیستم ثبت دامنه‌های سطح بالا را به منظور حفاظت از اطلاعات متقاضیان خاموش کرده است چرا که بروز یک اشکال فنی در سیستم سبب شد تعدادی از کاربران امکان مشاهده نام فایل‌ها و اسامی کاربران این سیستم را داشته باشند.


طبق اطلاعیه آیکان، اختلالی در مدیریت فایل‌های پیوست‌شده به وجود آمد که بر اساس آن در برخی مواقع، برخی کاربران امکان دسترسی و مشاهده فایل اسامی و نام‌های کاربردی متقاضیان ثبت درخواست دامنه‌های سطح بالا را داشتند.


پس از تاخیرهای پیش آمده در طول دوره ثبت درخواست‌ها، آیکن حدود 2 سال زمان برای ارزیابی این درخواست‌ها تخمین زده است. البته ممکن است ارزیابی‌ها را دسته‌بندی کنند که در این صورت آن دسته از پسوندهایی که در سری اول قرار می‌گیرند زودتر از سایرین تعیین تکلیف می‌شوند.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.