August 22, 2012
10:59 چهارشنبه، 1ام شهریورماه 1391
کد خبر: 44042

IMها جایگزین SMS می‌شوند

سرویس پیام کوتاه یا SMS هنوز سرویس کلیدی اپراتورهای تلفن همراه دنیا برای انتقال پیام محسوب می‌شود و موتور محرک ترافیک شبکه‌های آنها را تشکیل می‌دهد اما پیام‌رسان‌های فوری (Instant Messaging) به تدریج جای آنها را خواهند گرفت.

به گزارش عصر ارتباط، پیام کوتاه به دلیل استقبال گسترده از آن و هزینه پایین آن حداقل تا سال 2016 همچنان یکی از منابع اصلی درآمدی اپراتورها محسوب می‌شود.


اپراتورهای تلفن همراه ایران نیز رقم چشمگیری را در ارسال پیام کوتاه ثبت کرده‌اند بطوریکه مجموع پیام‌های کوتاه تبادل شده در در شبکه روزانه نزدیک به یک میلیارد پیامک می‌رسد. در این میان ایرانسل روزانه 750 میلیون پیامک در شبکه خود تبادل می‌کند و سهم همراه اول نیز 450 میلیون است. درحالی که اپراتورهای تلفن همراه کشور هیچ رقم مشخصی از درآمدهای خود از محل این سرویس اعلام نکرده‌اند اما بیزینس مانیتور رقم 80 درصدی از درآمدهای دیتای اپراتورهای را به این سرویس اختصاص داده است.


درحالی که هر پیام کوتاه ارسالی در شبکه تلفن همراه کشور را به طور متوسط 10 تومان درنظر بگیریم، درآمد حاصل از آن به 12 میلیارد تومان خواهد رسید و از سوی دیگر پیش‌بینی می‌شود درآمد حاصل از پیام کوتاه در دنیا تا سال 2016 در مجموع به 127 میلیارد دلار برسد که 5/16 درصد بیش از درآمد 1/109 میلیارد دلاری اپراتورها از محل این سرویس در سال 2011 خواهد بود.


ایران یکی از کشورهای با ضریب بالای استفاده از سرویس پیام کوتاه در منطقه خاورمیانه محسوب می‌شود و در دنیا نیز چین، هند و فیلیپین سردمداران ارسال پیام کوتاه هستند اما در مجموع ترافیک پیام کوتاه ارسالی در سال 2011 به 9/5 تریلیون رسید و پیش‌بینی می‌شود این میزان مجموعا در سال 2016 به 4/9 تریلیون برسد.


پیام کوتاه همچنان سرویس مسلط بازار برای تولید درآمد اپراتورهای تلفن همراه محسوب می‌شود و علیرغم رشد نرخ ضریب نفوذ تلفن همراه و کاربرد روزافزون برنامه‌های کاربردی ارسال پیام‌های فوری در سال‌های 2010 و 2011 اما رشد پیام کوتاه همچنان وجود خواهد داشت و در زمان پیش‌بینی شده بیشترین نرخ رشد را نیز خواهد داشت.


هرچند گزارش‌ها حاکی از آن است که از برنامه‌های کاربردی عرضه شده استقبال زیادی شده و ترافیک بالایی از پیام‌های متنی را نیز به خود اختصاص داده و در این میان به ویژه در کشورهای کره جنوبی و هلند جایگزین ترافیک پیام کوتاه شده‌اند، اما در همین حال اطلاعاتی نیز وجود دارد که از رشد ترافیک و درآمد اپراتورها از محل سرویس پیام کوتاه در بازارهای توسعه یافته و درحال توسعه حکایت می‌کند.


برای مثال در سال 2010 از 226 اپراتور بررسی شده توسط اینفورما، 221 اپراتور افزایش سالیانه در ترافیک پیام کوتاه خود را تجربه کردند که شامل اپراتورهای بازارهای توسعه یافته از جمله اپراتورهای فرانسوی شامل Bouygues Telecom با 3/121 درصد رشد، SFR با 4/55 درصد رشد، orange با 7/53 درصد رشد و اپراتورهای Rogers Wireless و Bell Mobility کانادا به ترتیب با رشد 4/54 و 1/40 درصدی و اپراتور 3دانمارک با 1/43 درصد رشد می‌شود.


اجرای استراتژی‌هایی شامل برنامه‌های همگرا موجب شده تا کندی رشد این سرویس برای اپراتورهای تلفن همراه در بازارهای اشباع شده، دو تا سه سال به تاخیر بیفتد اما در نهایت کاهش ترافیک پیام کوتاه و درآمدهای آن نیز اجتناب‌ناپذیر است.


علیرغم پیش‌بینی‌ها برای کاهش ترافیک پیام کوتاه در دنیا اما یک شکل متحد جهانی برای کاهش ترافیک و درآمدهای پیام کوتاه در جهان وجود ندارد و فاکتورهایی همچون استراتژی‌های قیمت‌گذاری اپراتورها و ضریب نفوذ گوشی‌های هوشمند و باند پهن موبایل در یک بازار در میزان سرعت و میزان توسعه این جایگزینی اثرگذار است.


زنجیره خدمات ارزش افزوده پیام کوتاه تلفن همراه همچنان سرویس‌های منحصربه فردی را در اختیار مشترکان قرار می‌دهد که برنامه‌های پیام‌دهی مبتنی بر IP هنوز امکان جایگزین شدن با آنها را ندارند.


پیام کوتاه سرویسی با بیشترین ضریب نفود در جهان است که در تمامی گوشی‌های با قیمت پایین و امکانات کم تا گوشی‌های هوشمند وجود دارد اما برنامه‌های کاربردی ارسال پیام تنها در گوشی‌های هوشمند امکان اجرا دارند.


از سوی دیگر، پیام کوتاه را می‌توان به مشترکان میان شبکه‌های مختلف یک کشور یا به صورت بین‌المللی به دلیل امضای توافقنامه اینترکانکشن میان اپراتورها ارسال کرد.


پیام کوتاه یک سرویس قابل اعتماد برای برقراری ارتباطات است چراکه اپراتورها سرمایه‌گذاری پایدار و منحصربه فردی برای زیرساخت این سرویس کرده‌اند تا از ارائه سرویس با بالاترین زمان سرویس‌دهی اطمینان داشته باشند.


در همین حال پیام کوتاه گران‌تر از برنامه‌های کاربردی رایگان است که عرضه شده‌اند. هرچند که اپراتورها طرح‌هایی را ارائه می‌کنند که شامل باندل تعداد زیادی پیام کوتاه یا به صورت نامحدود است و فرض بر این است که آنهایی که مشترک این طرح‌های تعرفه‌ای می‌شوند، بخش اعظمی از این سرویس را استفاده می‌کنند و در نتیجه هزینه نهایی آنها نیز به صفر نزدیک است.


استفاده از این برنامه‌های کاربردی در میان کاربران تلفن همراه ایران نیز رواج یافته است و اپراتورها نگران کاهش درآمد خود از محل این سرویس هستند اما طبق پیش‌بینی اینفورما هنوز بازار ایران با رشد استفاده از پیام کوتاه مواجه است و در دو سال گذشته میزان تبادل پیام کوتاه در شبکه‌های تلفن همراه کشور تقریبا دو برابر شده است.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.