اپراتورها

August 22, 2012
17:32 چهارشنبه، 1ام شهریورماه 1391
کد خبر: 44045

ادامه نارضایتی کاربران از عملکرد ضعیف رایتل

مرجان محمدی – جهان صنعت : در حالی که مسوولان اپراتور سوم (رایتل) مدعی هستند که تا پایان شهریورماه به تعهدات خود عمل می‌کنند اما به نظر می‌رسد این گفته مسوولان نیز تنها وعده‌ای است تا بتوانند اعتراض و نارضایتی برخی از مشترکان خود را تا حدودی تسکین دهند، از سویی دیگر چندی پیش رضا تقی‌پور درباره اجرای مراحل اپراتور سوم تلفن‌همراه اظهار کرد: با توجه به محدودیت‌های موجود رایتل از تعهدات خود از لحاظ زمانی عقب مانده است، عقب‌ماندگی که ممکن است منجر به باز شدن پای مسوولان رایتل به مجلس شود چراکه نمایندگان مجلس خواستار توضیحات شفافی در خصوص این عقب‌ماندگی و سرعت کند این اپراتور نسل سوم تلفن‌همراه هستند و در صورتی که تا پایان شهریورماه رایتلی‌ها نتوانند عقب‌ماندگی خود را جبران کنند قطعا باید در انتظار روزهای سخت برای این اپرتور نوپا بود‌.

تعهدات در پروانه
از مهرماه ۸۷ یعنی زمانی که فعالیت رسمی برای برگزاری مزایده اپراتور سوم شروع شد تا امروز؛ یعنی مردادماه ۹۱ نزدیک به ۴۷ ماه می‌گذرد‌.
همچنین از زمان رسمی عرضه سیم‌کارت‌های نسل سوم که البته بارها و بارها و توسط مقامات دولتی تغییر پیدا کرد و به تعویق افتاد تا آبان‌ماه سال ۹۰ که اولین سیم‌کارت‌های آن نیز عرضه شد نیز ماه‌ها می‌گذرد‌. اپراتور سوم قرار بود ظرف ۱۵ سال حداقل ۱۷ میلیون مشترک جذب کند، هر چند آمار رسمی از میزان واگذاری‌های این اپراتور تا به امروز اعلام نشده است اما برخی منابع از عرضه ۲۰ هزار سیم‌کارت خبر می‌دهند‌. اعطای پروانه ایجاد و بهره‌برداری از شبکه همگانی تلفن‌همراه نسل سوم به شرکت ارتباطات تامین شمس نوین (تامین تله‌کام) با ترک تشریفات مزایده، موضوع مصوبه هیات وزیران در تاریخ 25/5/88 صورت گرفته است، البته این اتفاق بعد از مشکلاتی که اتصالات پیش روی این شرکت قرار داد، رخ داد‌. سرانجام اردیبهشت‌ماه ۸۹ پروانه به تامین تله‌کام رسید و قرار شد که این شرکت تا بهمن‌ماه همین سال سیم‌کارت‌های خود را روانه بازار کند‌. زمان عرضه بارها و بارها به تعویق افتاد تا نهایت مهرماه سال ۹۰ از برند و لوگوی این اپراتور رونمایی و یکی دو ماه بعد هم عرضه سیم‌کارت رایتل در تهران آغاز شد‌.
بعد از تهران ثبت‌نام و عرضه در کرج و بعد هم در مشهد و شیراز به تازگی آغاز شده است، البته گفته می‌شود که هم‌اکنون عرضه این سیم‌کارت‌ها به روز شده است اما برخی از متقاضیان در تماس با دنیای اقتصاد در مورد عرضه به روز سیم‌کارت انتقادات و مشکلاتی را مطرح می‌کنند‌.
در پیوست شماره ۴ پروانه این اپراتور درباره تعهدات پوششی شهرها آمده است که در پایان سال اول قراردادی هشت شهر اول پرجمعیت کشور با فناوری GSM و پنج شهر اول پرجمعیت با فناوری UMTS و در پایان سال دوم مراکز استان‌ها و شهرهای بالای ۲۵۰ هزار نفر با فناوری GSM و شهرهای بالای ۶۰۰ هزار نفر با فناوری UMTS باید تحت پوشش این اپراتور قرار گیرند اما همان‌طور که در بالا نیز گفته شد این اپراتور از برنامه خود عقب بوده و با توجه به صحبت‌های مطرح شده به نظر می‌رسد برنامه زمان‌بندی جدیدی به وزارت ارتباطات ارایه شده است‌.

سکوت معنادار
از سوی دیگر با وجود تاخیرهای رایتل و محاسبه جریمه‌های آن از سوی رگولاتوری گفته می‌شود که سازمان تنظیم مقررات هنوز هم این اپراتور را ملزم به پرداخت جریمه ناشی از تاخیر نکرده است و حتی درآمد تضمین ‌شده سال نخست خود از این اپراتور را نیز مطالبه نکرده و رایتل تنها باید برای راه‌اندازی شبکه خود تامین سرمایه می‌کرد‌. همواره دلایل متعددی در مورد تاخیرهای این اپراتور مطرح می‌شود؛ گاهی مشکلات زیرساختی، گاهی مشکلات تحریمی، گاهی مشکلات شهری در بخش نصب تجهیزات و گاهی هم تامین منابع مالی‌ اما این‌بار در گفت‌وگویی خبر از سنگ‌اندازی‌هایی در روند اجرایی این اپراتور به میان آمده است‌.
حمید فرنگ، مدیرعامل اپراتور سوم چندی پیش در گفت‌وگویی در پاسخ به این سوال که خیلی‌ها معتقدند همان اتفاقی که برای تالیا در چند سال پیش افتاد امروز در رایتل در حال وقوع است و عامل اصلی آن نیز سنگ‌اندازی اپراتورهای فعلی برای به پایان رسیدن دوره انحصار است، آیا این موضوع صحت دارد، گفت: این موضوع طبیعی است‌، خصلت تجارت به این شکل است و ما خیلی دوست نداریم به این موضوعات وارد شویم‌. وی بیان کرد: البته تاکید می‌کنم که مدیران ارشد اپراتورهای دیگر اصلا در این فضاها نیستند و من ارتباط خوبی هم با آقای صدوقی، مدیرعامل همراه اول و هم آقای دزفولی، مدیرعامل ایرانسل دارم و این ارتباط قبل از حضور در رایتل بوده است‌ اما در لایه‌های پایین‌تر که وارد می‌شوید، این سنگ‌اندازی‌ها وجود دارد‌. وی در خصوص اینکه مدیران رایتل نگران اتمام دوره انحصار نیستند، افزود: ما نه تنها نگران این موضوع نیستیم بلکه خوشحال می‌شویم سایر اپراتورها نیز برای ارایه خدمات نسل سوم گام بردارند‌.

اشتباه بزرگ
در هر صورت به نظر می‌رسد مسوولان رایتل روزهای سخت و پرتنشی را در حال سپری کردن هستند چراکه با توجه به عقب‌ماندگی از زمان‌بندی خود نمی‌توانند پاسخگوی متقاضیان خود باشند چراکه با پیگیری‌های نگارنده مشخص شد ارتباط تصویری رایتل با گوشی آیفون (گوشی که در تمام تبلیغات این اپراتور دیده می‌شود) برقرار نمی‌شود و این مساله به گفته مسوولان اپراتور سوم نه تنها نقص آیفون نیست (چراکه جهانیان در حال کارکردن با این گوشی هستند) بلکه نقص در شبکه رایتل است، نقصی که هیچ‌گونه اطلاع‌رسانی شفاف نیز در خصوص آن به کاربران و مخاطبان ارایه نمی‌شود.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.