September 1, 2012
16:52 شنبه، 11ام شهریورماه 1391
کد خبر: 44208

چند راهکار برای پاکسازی گوشی

عکس‌ و فیلم‌، شماره‌ تلفن، انواع پیامک‌، ای‌میل‌ و سایر اطلاعاتی که در گوشی‌های تلفن همراه وجود دارند، همواره کاربران تلفن همراه را از دزدیده‌شدن گوشی و لورفتن این اطلاعات به وحشت می‌اندازند.


به گزارش ایسنا عده بسیاری سعی می‌کنند با پاک‌کردن اطلاعات گوشی‌های خود خطر لو رفتن اطلاعات را برطرف کنند، اما آیا پاک‌کردن اطلاعات برای جلوگیری از مخاطرات احتمالی کافی است؟!


این روزها با پیشرفت تکنولوژی و ورود دائمی گوشی‌های جدید و پیشرفته‌‌تر به بازار بسیاری از کاربران تلفن‌های همراه که مایل هستند به روز‌ترین گوشی‌ها را داشته باشند، اقدام به تعویض مکرر گوشی‌های خود می‌کنند.


علاوه بر این با توجه به این‌که تقریبا تمام مردم با گوشی‌های تلفن همراه سروکار دارند، این وسیله می‌تواند هدیه‌ای مناسب باشد و بدین ترتیب ممکن است به دلایلی چون فروش، تعویض و یا هدیه‌دادن و … گوشی‌های موبایل چندین‌بار دست به دست میان افراد بچرخند. حال تکلیف اطلاعات موجود در این گوشی‌ها چه خواهد بود و آیا تنها با پاک‌کردن این اطلاعات، صاحبان آنها می‌توانند از امنیت اطلاعات شخصی خود مطمئن شوند؟؟!


کارشناسان دراین باره می‌گویند: اگر شما داده‌های موجود بر روی این دستگاه‌ها را به خوبی پاک نکنید ممکن است قربانی حملات سرقت هویت شوید، چرا که پاک‌کردن فایل‌ها با ابزار‌های معمول سیستمی این تهدید را برطرف نمی‌کند و لازم است پاکسازی گوشی‌های تلفن همراه به مراتب عمیق‌تر و با دقت‌تر صورت بگیرد.


اما این‌که چگونه می‌توان این اطلاعات را پاک کرد، موضوعی است که بسته به سیستم عامل تلفن شما شیوه‌ای متغیر دارد.


برای نسخه‌های پیش از اندروید 4.0، کلید Menu را از اسکرین Home فشار داده و Settings/Privacy/Factory data reset را انتخاب کنید. با این کار هشداری به شما نمایش داده خواهد شد. در این هشدار برروی Reset phone کلیک کنید. همچنین اگر کارت SD در تلفن خود دارید (و نمی­خواهید از داده‌های آن در تلفن بعدی خود استفاده کنید)، اطمینان حاصل کنید که گزینه Erase SD card را نیز انتخاب کرده باشید.


اما برای اندروید 4.0 یا نسخه‌های پس از آن، به بخش Settings رفته و به دنبال Backup and reset بگردید. آن را انتخاب کرده و سپس در صفحه بعدی، بر روی Factory data reset کلیک کنید. در این مرحله با یک پنجره هشدار با فهرستی از حساب­های کاربری که در حال حاضر داخل آنها هستید مواجه می­گردید.


برای سیستم‌های iOS به بخش Settings/General/Reset رفته و Erase all Content and Settings را انتخاب کنید. (این کار مخصوص iOS نسخه 5 است. ممکن است این پروسه برای سایر نسخه های این سیستم عامل تا حدی متفاوت باشد.)


اما در Windows Phone 7 به اسکرین Home رفته و برروی Application Menu Key کلیک کنید. سپس Settings/ System/About/ را انتخاب کرده و بر روی دکمه Reset your phone ضربه بزنید.


همچنین در سیستم بلک بری به بخش تنظیمات Options/Security options/General settings رفته و بر روی منو ضربه بزنید. سپس گزینه Wipe Handheld را انتخاب کنید.


پاکسازی درایو سخت کامپیوتر


حذف کردن فایل­ها و برنامه‌ها و سپس پاک کردن تمامی داده‌ها از سطل آشغال (Recycle Bin) برای کسی که قصد دارد کامپیوتر خود را دور بیندازد، کار تقریبا بیهوده‌ای است. می­توان گفت که هرکسی می­تواند به سادگی و با استفاده از ابزارهای معمول در دسترس، داده‌هایی را که به این روش پاک شده‌اند بازیابی کند. حتی اگر شما درایو سخت خود را فرمت مجدد کنید، باز هم اگر کسی بخواهد می­تواند داده‌های پاک شده آن را مجددا بازیابی کند.


این موضوع می­تواند یک مساله جدی باشد. در سال 2003، دو دانشجوی تحصیلات تکمیلی در آزمایشگاه علوم کامپیوتر دانشگاه ام آی تی، 158 درایو سخت استفاده شده را از eBay و سایر منابع خریداری کردند. در این میان فقط داده‌های 12 درایو به خوبی پاک شده بودند. اگرچه نزدیک به 60 درصد از این درایوهای سخت مجددا فرمت شده بودند و برروی حدود 45 درصد از آن‌ها هیچ فایلی موجود نبود (این درایوها حتی نمی­‌توانستند برروی یک کامپیوتر نصب گردند).


اما این دانشجویان توانستند با استفاده از یک سری ابزارهای خاص، داده‌های آنها را بازیابی کنند. آنها بیش از 5000 شماره کارت اعتباری، رکوردهای مالی شخصی و شرکتی، رکوردهای پزشکی و ای‌میل­‌های شخصی را کشف کردند.


اما شما برای حفظ امنیت داده‌های خود چه کاری می­توانید انجام دهید؟ از یک برنامه پاکسازی دیسک (به خصوص برنامه‌ای که مورد تایید استانداردها باشد) استفاده کنید. این برنامه‌ها کل درایو سخت شما را چندین بار با داده‌های مختلف بازنویسی می­‌کنند و این اطمینان را ایجاد می­کنند که داده‌های اصلی به هیچ عنوان قابل بازیابی نیستند.


بر اساس اطلاعات این گزارش که از سایت مرکز ماهر برگرفته شده است، در صورت استفاده از این برنامه‌ها صبور باشید، چراکه ممکن است پاکسازی کل درایو سخت شما چندین ساعت به طول بینجامد. در صورتی­که از Mac استفاده می­‌کنید، می­توانید از Disk Utility که برروی سیستم­های اپل جاسازی شده است، استفاده کنید (این ابزار را می­‌توانید در فولدر Applications/Utility بیابید).


همچنین می­توانید از برنامه‌های متفرقه نیز برای این کار استفاده کنید. این برنامه‌ها محتویات یک فایل را چندین بار بازنویسی می­‌کنند و درایو سخت محلی، درایوهای سخت شبکه و درایوهای CD را کاملا پاکسازی می­کنند. اکنون می­توانید با آسودگی خاطر، دستگاه خود را به فروش رسانده، هدیه داده و یا دور بیندازید.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.