September 4, 2012
13:36 سه شنبه، 14ام شهریورماه 1391
کد خبر: 44270

نامه شدید اللحن رئیس فدراسیون فوتبال به صداوسیما بر سر آگهی دروغین: همراه اول حامی اول کدام ورزش است؟

کامران حسین پور – روزنامه گل : رییس فدراسیون فوتبال در این نامه، پخش این تیزر اپراتور اول تلفن همراه کشور را غیر قانونی خواند و از بدهی چند میلیاردی آن به فوتبال ایران پرده برداشت.

پس از بی نتیجه رها شدن دعوای حق پخش تلویزیونی و سهم خواهی عجیب وزارت ورزش بابت تبلیغات محیطی ورزشگاه آزادی(!) روز گذشته شنیدیم فدراسیون فوتبال با ارسال نامه ای جدید به سازمان صداوسیما ( حدود دو هفته پیش ) از مدیران رسانه ملی درخواست کرده دیگر تبلیغات کذایی شرکت همراه اول را با شعار«همراه اول حامی اول ورزش کشور» پخش نکند و این تیزر را از جدول پخش آگهی های شبکه سه به خصوص پیش از پخش زنده مسابقات فوتبال حذف کند.
طبق اخبار موثق، این شرکت مخابراتی نه تنها در فصل جاری لیگ برتر به طریقی پولی را به فوتبال و باشگاه های حاضر در لیگ دوازدهم پرداخت نکرده بلکه قسمت اعظمی از بدهی فصل گذشته خود به مجری تبلیغات محیطی لیگ و جام حذفی را هم پرداخت نکرده و از انجام تعهد آن شانه خالی می کند.

همراه اول با کدام مجوز حامی اول است؟
در حالی که شرکت همراه اول تلفن مشترکین بدهکار خود را در فاصله کمتر از بیست و چهار ساعت قطع می کند و تمام دریافتی هایش از مردم نقدی است خیلی عجیب است که بدهی چند میلیاردی اش به فوتبال را نمی دهد و ادعای حامی اول را هم مطرح می کند. این در حالی است که داشتن این عنوان (حامی اول) منوط به کسب نامه یا مجوز رسمی بر اساس قراردادی با وزارت ورزش و فدراسیون های اصلی است که بازی هایشان پخش مستقیم می شود.
اما شاید بپرسید لابد این اپراتور متمول تلفن همراه خاورمیانه، هوای سایر رشته ها را داشته و امسال میل ندارد پولش را برای حمایت از فوتبال خرج کند، اما با تحقیق متوجه می شویم فدراسیون مانند والیبال، کشتی، بستکبال و یکی، دو فدراسیون دیگر که مسابقات باشگاهی رشته های شان پخش مستقیم می شود هم دل پر خونی از همراه اول دارند. جالب اینجاست که فدراسیون های مذکور از سال گذشته همچنان از همراه اول طلبکارند و در سال جدید هم هیچ قراردادی با این اپراتور تلفن سیار امضا نکرده اند. در کنار تمام این موارد وزارت ورزش هم برابر این کار خلاف شرکت همراه اول سکوت کرده و به جای احقاق حق قانونی خود به دنبال گرفتن سهمی از تبلیغات محیطی فوتبال است که نوعی زیاده خواهی محسوب می شود.

قیمت عنوان «حامی اول» چقدر است؟
کارشناسان تبیلغاتی برآورد میکنند از آنجایی که سازمان لیگ سال گذشته و در زمان ریاست عزیز ا… محمدی اسم و عنوان تجاری لیگ یازدهم را به قیمت دو میلیارد و هفتصد و پنجاه میلیون تومان به «ایرانسل» فروخته است، قیمت واگذاری عنوان «حامی اول کل ورزش کشور» حداقل ده میلیارد تومان باشد. این نرخ بر اساس تورم طبیعی اقتصاد کشور، تعیین رقم جداگانه برای تیم های ملی و ارزش فراگیر بودن عنوان تخمین زده شده است. به نظر می رسد پس از خرید عنوان «حامی کاروان المپیکی ورزش ایران» توسط ایرانسل که حدودا 5/1 میلیارد تومان برای این شرکت هزینه در برداشت، حالا همراه اول می خواهد مفت و مجانی از رقیبش عقب نماند و بدون پرداخت پول، از این ترفند تبلیغاتی بهره ببرد که با رو شدن دست آنها طی روزهای آینده بازتاب منفی خواهد داشت.

حکایت «جیب خالی و پز عالی» …
نکته حایز اهمیت اینکه صدا و سیما که حاضر نیست رقم واقعی «حق پخش» را به فوتبال بدهد در این زمنه هم ضربه مالی دیگری به فدراسیون زده و بدون اخذ هیچ مجوزی از نهادهای مسوول ورزش، این عنوان را برای همراه اول تبلیغ می کند و پول شیرین تیزرهایش را به جیب می زند.
در واقع می شود پیش بینی کرد همراه اولی ها وقتی دیدند تلویزیون بدون اخذ هیچ نامه و مجوزی و تنها به خاطر پول تیزر این اجازه را می دهد که عنوان « حامی اول ورزش کشور» به آنها اطلاق  شود دیگر نیازی به مراجعه به مراجع ذی صلاح و فدراسیون ها ندیده و ضمن ترک حمایت سال گذشته از رشته های ورزشی، این شعار را در صدر تبلیغات تلویزیونی خود قرار داده اند. طبق شنیده های غیر رسمی، صداو سیمایی ها هم در مذاکرات شفاهی با مدیران فدراسیون فوتبال اعلام کرده اند ما چون حق پخش بازی ها را خریده ایم عنوان حامی را هم خودمان می فروشیم (!)

راهی جز شکایت کفاشیان باقی نمانده
علی کفاشیان که در دوه جدید مدیریت اش به واسطه قطع بودجه دولتی و کارشکنی مخالفانش بدجوری در مخمصه مالی قرار گرفته، غیر از نگارش و ارسال نامه اعتراض آمیز به صداوسیما قصد دارد به زودی برای گرفتن حق طبیعی فدراسیون اش شکایتی را تنظیم و به مراجع قضایی تسلیم کند.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.