September 8, 2012
10:32 شنبه، 18ام شهریورماه 1391
کد خبر: 44347

نوکیا از دیروز تا فردا

دنیای اقتصاد – شرکت بزرگ نوکیا که سال‌های زیادی عنوان پر فروش‌ترین و برترین شرکت تولیدکننده گوشی‌های موبایل را در بازارهای جهانی در اختیار داشت، در سال‌های اخیر روزهای نه چندان خوبی را پشت سر گذاشته است. این شرکت با انتقادات زیادی درباره عدم همراهی با تحولات تکنولوژی در دنیای گوشی‌های موبایل و هماهنگ نشدن با روند رشد بازار و سلیقه کاربران، روبه‌رو است.


البته این انتقادات در بسیاری از موارد درست هم از آب درآمده‌اند و رشد منفی درآمد و میزان فروش نوکیا در ماه‌های اخیر گواه خوبی برای اثبات این انتقادات هستند. این در حالی است که «استفان الوپ» مدیرعامل این شرکت به استفاده از سیستم‌عامل ویندوز موبایل شرکت مایکروسافت روی آورده است تا بازار موبایل‌های هوشمند را هم از دست نداده و کاربران را راضی نگه دارند.
با این همه اما مدیران نوکیا هنوز امیدوارند بتوانند این شرکت را به روزهای خوب گذشته بازگردانند و به همین دلیل سعی دارند با معرفی محصولات جدید و متنوع و البته نزدیک به سلیقه بازار و مشتریان، سهم از دست رفته خودشان از بازار پر رونق و داغ گوشی‌های موبایل را دوباره به‌دست بیاورند. در همین راستا این شرکت روز چهارشنبه گذشته نسل جدیدی از گوشی‌های هوشمند لومیای خودش را در کنفرانسی در شهر نیویورک معرفی و رونمایی کرد. این مراسم با تمرکز بر معرفی اولین گوشی‌های موبایل مبتنی بر سیستم‌عامل ویندوزفون 8 این شرکت برگزار شد. در واقع ویندوزفون 8 تنها یک ارتقای نرم‌افزاری ساده نبوده و مستلزم استفاده از سخت‌افزارهای پیشرفته و بهتری از مدل‌های قبلی است. به این ترتیب گوشی‌های موبایل مبتنی بر سیستم‌عامل ویندوزفون 8 مجهز به نمایشگرهایی با وضوح تصویر بالاتر بوده، از اسلات‌های کارت حافظه microSD بیشتر بهره می‌برند و البته مجهز به تکنولوژی NFC برای پرداخت‌های موبایلی هستند.
با این همه اما این روزها بسیاری از خریداران گوشی‌های موبایل نوکیا به سابقه حضور این شرکت در بازار جهانی موبایل تکیه می‌کنند؛ سابقه‌ای که با معرفی اولین گوشی این شرکت به نام Mobira Talkman در سال 1984 به بازار شکل گرفت. این گوشی بیش از 5 کیلوگرم وزن داشت و با این حال در دسته گوشی‌های موبایل قابل حمل قرار می‌گرفت.
حدود بیست سال بعد این شرکت اولین موبایل‌های هوشمند چند رسانه‌ای خودش را در سال 2005 به بازار معرفی کرد و بالاخره سری گوشی‌های موبایل لومیای این شرکت در سال 2011 برای اولین بار رونمایی شدند. گوشی‌های لومیا در واقع اولین گوشی‌های مبتنی بر سیستم‌عامل ویندوزفون این شرکت بودند.
سیر تحول و تکامل محصولات شرکت بزرگ نوکیا در یک نمودار گرافیکی در وب‌سایت Mashable بررسی شده است که آن را در اینجا می‌بینید.


  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.