اپراتورها

تلفن همراه

رگولاتوری

September 8, 2012
10:36 شنبه، 18ام شهریورماه 1391
کد خبر: 44352

نحوه تنظیم و تعرفه پیام چندرسانه‌یی تلفن همراه

 
با ورود تلفن‌ همراه و افزایش کاربرد آن‌، ارسال پیام‌ چندرسانه‌یی یا MMS نیز مطرح و توسط اپراتورها در ایران هم راه‌اندازی ش و به مشترکان این امکان را داده تا علاوه بر متن‌های طولانی، عکس و موسیقی را نیز به سایر مشترکین ارسال کرده و یا به نشانی اینترنتی آن‌ها ای‌میل کنند.


payamak1.jpg


به گزارش ایسنا سرویس MMS یا Multimedia Messaging Service به عنوان نسل بعدی SMS و به منظور برطرف کردن محدودیت‌های موجود در آن و ارائه سرویس مناسب‌تر به کاربران شبکه تلفن همراه ارائه شده است. به عبارت دیگر این سرویس با ایجاد امکان ارسال پیامهای بدون محدودیت در اندازه و همچنین بدون محدودیت درنوع محتوا، امکان مناسبی را برای کاربران فراهم می‌کند و در واقع یک سرویس ذخیره‌سازی و ارسال پیام چند رسانه‌یی بین دو مشترک دارای سرویس MMS است که در حد خود، همان عملی را انجام می‌دهد که هر پیامک برای پیام‌ها انجام می‌دهد.


اپراتور دوم تلفن همراه نیز در ارسال پیام چند رسانه‌یی نقشی داشته و ثبت‌نام این سرویس را رایگان اعلام کرده است. برای ارسال پیام چندرسانه‌یی، باید گوشی شما دارای قابلیت استفاده از این سرویس باشد و همچنین، تنظیمات پیام چندرسانه‌یی باید برروی آن ذخیره شده باشد.


ایرانسل، پیش از این تنظیمات MMS را از طریق پیام کوتاه برای مشترکین ارسال کرده است. اما چنانچه هنوز پیام کوتاه حاوی تنظیمات را دریافت و یا ذخیره نکرده‌اید، می توانید به روشهای زیر این تنظیمات را از طریق تماس با 700 از خط ایرانسل و وارد نمودن شماره های 3 و سپس 5 و یا شماره گیری #5*3*130* از خط ایرانسل دریافت کنید.


سرویس پیام کوتاه (SMS)، تنها دارای قابلیت ارسال یک متن نهایتاً 160 کاراکتری است؛ درحالیکه پیام چند رسانه‌یی (MMS) به شما امکان می‌دهد تا حجم 300 کیلو بایت، متن، عکس و کلیپ ویدیویی را تنها در یک پیام ارسال کنید.


سه شرط لازم برای استفاده از پیام چند رسانه‌یی که ابتدا شامل قابلیت گوشی برای دریافت پیام چند رسانه‌یی است، جهت استفاده از این خدمات، باید گوشی دارای قابلیت MMS باشد.


دومین شرط لازم برای استفاده از این پیام ذخیره تنظیمات MMS در گوشی است که شرکت ایرانسل پیش از این، اطلاعات لازم برای تنظیم گوشی را از طریق پیام کوتاه برای مشترکین خود ارسال کرده است. در صورتیکه پیام کوتاه حاوی تنظیمات را هنوز دریافت و یا ذخیره نکرده‌اید، به یکی از روشهای؛ سیستم تلفن گویا که شماره گیری 700 از خط ایرانسل و سپس وارد کردن 3 و بعد 5،‌ سیستم کدهای دستوری شماره گیری کد #5*3*130* از خط ایرانسل و پس از دریافت پیام کوتاه حاوی تنظیمات، آن را باز و سپس ذخیره کنید تا تنظیمات وارد گوشی همراهتان شود و نسبت به دریافت این پیامک اقدام کنید.


تنظیمات دستی MMS در گوشی


در صورتیکه گوشی تلفن همراه قابلیت انجام تنظیمات خودکار (OTA) را نداشته باشد، با دستورالعمل‌های ذکرشده نمی‌توانید تنظیمات را دریافت کنید بنابر این باید به روش‌های زیر عمل کنید:


WAP 1.0 Proxy : گوشی هایی که از نسخه WAP 1.0 برای ارتباط با اینترنت استفاده کرده و از نسخه WAP 2.0 پشتیبانی نمی‌کنند.


WAP 2.0 Proxy : گوشی هایی که از نسخه WAP 2.0 برای ارتباط با اینترنت استفاده کرده و از نسخه WAP 1.0 پشتیبانی نمی‌کنند.


اما روش سوم ارسال درخواست برای فعال سازی پیام چند رسانه‌یی (MMS) ، به مشترکان توصیه می‌شود جهت ثبت نام و ارسال درخواست استفاده از سرویس پیام چندرسانه ای (MMS)، به یکی از فروشندگان مجاز ایرانسل مراجعه کنند.


پس از دریافت رایگان فرم ثبت نام و فعال‌سازی سرویس پیام چند رسانه‌یی، مشترکان باید فرم‌های مربوطه را پر کنند و شرایط و ضوابط مربوط به استفاده از سرویس پیام چند رسانه‌یی را در پشت فرم بخوانند و روی فرم را در محل خواسته شده امضاء کنند. توجه داشته باشید که امضای فرم، به منزله اعلام موافقت شما برای فعال سازی سرویس پیام چند رسانه ای برای خط شماست.


فرم را به همراه کپی شناسنامه یا کارت ملی خود که شماره ایرانسل خود را روی آن نوشته اید، به فروشنده مجاز ایرانسل تحویل دهید. توجه داشته باشید که دریافت و ارسال فرم مربوطه کاملا رایگان بوده و جهت ارسال آن نیاز به پرداخت وجه نیست.


ارسال “پیام بلند” (Long Message) از طریق MMS


با استفاده از قابلیت “پیام بلند” درMMS، دیگر محدود به 160 کاراکتر نیستید و می توانید متن های طولانی را به سادگی در یک پیام ارسال نمایید. تعرفه ارسال پیام بلند، معادل تعرفه تعیین شده برایMMS، یعنی ۳۲۰ ریال برای ارسال هر پیام است.


هزینه ارسال هر MMS ایرانسل چقدر است؟


تعرفه ارسال پیام چند رسانه‌یی (MMS) بسیار مقرون به صرفه درنظر گرفته شده و بر اساس تعداد پیام‌های ارسال شده، محاسبه می شود.


به عبارت دیگر، مهم نیست که حجم پیام ارسالی و یا نوع فایل ارسال شده چه میزان باشد؛ یعنی هر پیام، شامل عکس، صوت و یا متن تا سقف ۳۰۰ کیلوبایت، یک پیام چند رسانه ای محاسبه شده و تعرفه آن معادل ۳۲۰ ریال خواهد بود. درصورت تغییر مالکیت سیم کارت، مالک جدید باید مجدداً برای فعال سازی سرویس پیام چند رسانه ای (MMS) درخواست دهد.


نحوه دریافت سرویس MMS همراه اول


برای دریافت این سرویس مشترک یا وکیل قانونی می‌توانند به همراه کارت ملی به دفاتر خدمات ارتباطی مراجعه و نسبت به تکمیل فرم درخواست و تعهدنامه اقدام کنند. پس از فعال شدن سرویس، پیامک فعال‌سازی برای مشترک ارسال می‌شود.


مشترکین پس از فعال‌سازی سرویس نسبت به تنظیمات گوشی اقدام کنند.


روشهای دریافت تنظیمات گوشی خطوط همراه اول


مشترکین برای دریافت تنظیمات گوشی به یکی از روش‌های زیرعمل کرده وپس از دریافت پیام کوتاه و وارد کردن PIN:1234 و نصب آن اقدام می‌کنند.


ارسال نوع و مدل گوشی یا شماره سریال گوشی (IMEI) ازطریق پیام کوتاه به شماره 8008 که با وارد کردن کد دستوری # 06 #¬ ، سریال گوشی 15 رقمی (IMEI) روی صفحه نمایشگر نشان داده می‌شود.


همچنین شماره سریال 15رقمی گوشی (IMEI) را از طریق پیام کوتاه به شماره 8008 ارسال کنید.


مشترکین این سرویس می‌توانند با مراجعه به سایت همراه اول (WWW.MCI.IR)، منوی خدمات مشترکین ، GPRS، تنظیمات GPRS,MMS از اطلاعات بیشتر بهره‌مند شوند.


تنظیمات دستی ازطریق وارد کردن نقطه دسترسی همراه اول درمنوی مربوطه در گوشی تلفن همراه امکان‌پذیر است. اما بر اساس جدول تعرفه‌های سرویس ویژه همراه اول، برای سرویس پیام چند رسانه‌یی به ازای هر50 کیلوبایت مبلغ 500 ریال و امکان ارسال تا سقف 100 کیلوبایت در نظر گرفته شده است.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.