فناوری اطلاعات

September 23, 2012
15:46 یکشنبه، 2ام مهرماه 1391
کد خبر: 47881

خاتمی در چت روم !

سه شنبه، 1 مهر، 1382

خاتمی در چت روم !

رئیس جمهور سید محمدخاتمی برای ارتباط مستقیم با جوانان آبان ماه با آنها چت می کند.خاتمی شنبه شب در جلسه شورای عالی جوانان با پیشنهاد چت کردن با جوانان در روز تولدش، 21 مهر ماه، روبه رو شد. او این پیشنهاد را پذیرفت اما زمان آن را به آبان ماه موکول کرد، زمانی که «برنامه ملی جوانان» که در حال حاضر در دست تدوین است به هیأت دولت ارائه شده باشد. پس از رئیس سازمان ملی جوانان و وزیرکار و امور اجتماعی رئیس جمهور، سومین مقام دولتی ایران است که در ارتباطی رسمی جلوی مانیتور می نشیند و با فشردن کلیدهای صفحه کلید، با جوانان ایرانی سخن می گوید. خاتمی وعده داده است که در این «گپ» زنده و مستقیم بسیاری از حرف های ناگفته خود را با جوانان ایرانی در میان بگذارد. حال باید دید که خاتمی در گفت وگوی اینترنتی نیز می تواند چون گذشته که از پاسخگویی صریح به سئوال های خبرنگاران، شانه خالی می کرد، این بار نیز به کلام پناه ببرد. آن هم در فضای چت کردن که با کمترین کلمه ها بیشترین پیام ها منتقل می شود و فرصتی برای بازی با کلمه ها نیست.

رحیم عبادی، رئیس سازمان ملی جوانان ایران در این خصوص به شرق می گوید: «شاید محدودیت های کشور امکان پاسخگویی را از آقای خاتمی گرفته باشند اما از نمونه های تعاملی که ایشان با جوانان دارند این گونه برمی آید که آمادگی پاسخگویی دارند.» عبادی همچنین از نظارت شخص رئیس جمهور بر مکاتبات اینترنتی خود خبر می دهد و درباره امکان چت کردن آقای خاتمی به صورت ناشناس می گوید: «این امکان وجود دارد چرا که ایشان با اولین پیشنهاد ما این موضوع را پذیرفتند.» او اطمینان می دهد که خاتمی شخصا پشت کامپیوتر بنشیند. البته قرار است ایشان روبه روی یک «وب کم» باشند. گفت وگو در محیط مجازی امکان پی بردن به خواسته های جوانان را می دهد. عبادی که خود نیز در ارتباط مجازی با جوانان است می گوید: «بیش از هر زمان دیگر ما به انتقال پیام ها و دیدگاه ها به مسئولان نیاز داریم و در زمانی که ارتباط به صورت فیزیکی با مشکلاتی روبه رو است باید از محیط مجازی سود برد.» عبادی همچنین می گوید خلاف آنچه که برخی معتقدند؛ چت کردن به لحاظ «اعتقادی» مشکل ندارد بلکه امکانی است که باید از آن برای ارتباط بیشتر با مردم استفاده کرد.

جوانان ایرانی که قرار است از گوشه و کنار دنیا وارد اتاق مجازی گفت وگو با سید محمد خاتمی شوند می توانند بی پرده با رئیس جمهور گفت وگو کنند.این گفت وگوی بی پرده امکان برخی پرده دری ها را هم می دهد. برای همین از محمود دانایی مسئول فنی بخش رایانه ای سازمان ملی جوانان پرسیدیم که برای این منظور چه تدبیری اندیشیده است:«ما می توانیم این سیستم را به گونه ای طراحی کنیم که بشود صحبت های آن سوی خط را کنترل کرد اما از آنجا که کنترل باید به وسیله چشم انجام شود این کار باعث تأخیر می شود. این تأخیر جوانان را از رقبت می اندازد.» از دانایی می خواهیم که درباره تعداد کاربرانی که می توانند در آن واحد شاهد گفت وگو با خاتمی باشند نیز توضیح دهد: «سرور ما در آمریکا است و ما فضای محدودی در اختیار داریم که به نظر من 100 نفر به راحتی می توانند طی این گفت وگو با آقای خاتمی صحبت کنند. اما با راه اندازی سرور خود ما در مرکز ملی جوانان احتمالا در آینده برای این گونه کارها امکانات بیشتری داریم.» او همچنین خبر می دهد که امکان ردیابی گفت وگوکنندگان از طریق ثبت «IP» آنها در شبکه وجود دارد: « این کار برای ما هزینه بر است اما به هر حال امکان آن برای ما وجود دارد.»

از این پس هر چهارشنبه بین ساعت 18 تا 20 رئیس سازمان ملی جوانان با جوانان چت می کند. احسان دلاویز مشاور رئیس سازمان ملی جوانان از علاقه مندی سایر مسئولان کشور به ارتباط اینترنتی با جوانان خبر می دهد و می گوید: «وجود واسطه های فراوان میان جوانان و مسئولان کشور باعث دلسردی و ناامیدی آنان می شود. یکی از هدف های ما برای فراهم کردن امکان انتقال ایده ها و نظرات و خواست های جوانان کشور بدون واسطه با مسئولان جلوگیری از این دلسردی و ناامیدی است.»بسیاری از جوانان ایرانی منتظر روزی هستند که بتوانند وارد سایت https://www.nyoir.com شوند و با خاتمی گفت وگوی اینترنتی خود را آغاز کنند. راستی فکر می کنید آن روز خاتمی کدام صورتک را بیشتر ببیند؟

اگر در چت کسی با عنوان خاتمی به سراغتان بیاید چه می کنید. مطمئنا asl را با حس کنجکاوی تایپ می کنید و تا بگوید رئیس جمهور هستم آیکون های خنده و قهقهه را بی دریغ می فرستید. باید ثابت کند که رئیس جمهور است در چت همه مثل آب هر شکلی می گیرند. می توانند همه کس و همه چیز باشند حتی رئیس جمهور. خب شما باید چه کنید اصولا با یک رئیس جمهوری که در این خیال متراکم ویندوز آمده چه باید کرد. باز می توانید به حرافی های متداول بپردازید و یا پنجره را ببندید و بروید سراغ آدم هایی که هیچ منصب و نسبی ندارند.

حتی یک رئیس جمهور هم باید به ادبیات چت پایبند باشد، شاید بهتر باشد با یک آیدی جدید به میدان بیاید. مثل مردم دوست، دوست مردم و یا سید محمد بازی را شروع کند، این یکی بهتر است. آنهایی که چت را حرفه ای دنبال می کنند چندان علاقه ای به P.M زدن و چتیدن با آدم های آشنا ندارند. گرچه آن گفته های رها شده در لوح چت جایی ثبت و ضبط نمی شود و نمی توانند در دادگاه علیه تان استفاده کنند اما باز هم کار از محکم کاری عیب نمی کند. بهتر است با آدم های به شدت آشنا چت نکرد حتی اگر رئیس جمهور باشد. باز دلهره عجیب دیده شدن گریبانگیر می شود و پیانوی تایپ به لکنت می افتد، همان آیدی سید محمد، بهتر است.برای کسی که می تواند از تریبون های مختلف استفاده کند و گفته هایش برای هر روزنامه ای ضرورت تیتر یک شدن را دارد و حتی صدا و سیما گرچه گزینشی اما بالاخره سخنرانی هایش را پخش می کند چه چیز باعث می شود تا چت این وادی خاموشان و گمنامان به عنوان رسانه تلقی شود حکایتی دارد. می توان تصور کرد که خاتمی از رئیس سازمان جوانان پرسیده است که جوانان با اینترنت چه می کنند و ایشان هم جواب داده اند که بنابر آمار بیشتر چت می کنند و رئیس جمهور هم به این نتیجه رسیده است که باشد پس ما هم در یک چت روم وارد می شویم و با جوانان به گفت و گو می نشینیم. و می شود بعدش را هم تصور کرد که خبر ظاهر شدن رئیس جمهور ایران در چت چه بازتابی می تواند برای روزنامه های عامه خوان غربی داشته باشد بیلد آلمان تیتر می زند که پرزیدنت خاتمی چت کرد و یا بی بی سی تحلیل و خبری می دهد از پیامدهای این کار رئیس جمهور در آزادی اینترنت و ارتباطات در ایران؛ اما می توان اینطور هم قضیه را ندید شاید آقای خاتمی به فلسفه چت رسیده است به اشتیاق گمنامی و گفتن. با این حساب همان آیدی سید محمد بهتر است.

آنهایی که می خواهند سید محمد را «Add» کنند باید چه کنند؛ سید محمد فقط یک شب می آید و اگر معتاد به چت هم بشود با این کار اورژانسی رئیس جمهوری نمی تواند و شاید نباید در هیات دولت بنشیند و کامپیوتر را روشن کند و سلام دهد و asl بخواهد. خاتمی رئیس جمهور تر از آن است که سید محمد باشد اما می شود یک پیشنهاد کرد. بالاخره سال 84 خواهد رسید و خاتمی به سید محمد باز خواهد گشت، می توان امید داشت که آیدی سید محمد از این سال به بعد همیشه آن لاین باشد با جمله معترضه ای در کنارش رئیس جمهور سابق. البته باز بهتر است این رئیس جمهور سابق هم نباشد تا بتوان حرف زد و گفت. مطمئنا تا آن سال هم این گریز از آشنایی ادامه دارد و شاید رئیس جمهور بعدی، رسمی که خاتمی گذاشته را ادامه بدهد

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.