فناوری اطلاعات

September 23, 2012
15:46 یکشنبه، 2ام مهرماه 1391
کد خبر: 47886

هشتادوهفتمین کشور جهان در بهره مندی از اینترنت

یکشنبه، 9 آذر، 1382

هشتادوهفتمین کشور جهان در بهره مندی از اینترنت

اتحادیه جهانی مخابرات که مقر آن در شهر ژنو سوئیس است گزارشی از از میزان بهره مندی کشورهای مختلف جهان از شبکه اینترنت منتشر کرده است که ایران در آن در رده هشتاد و هفتم قرار دارد و سطح بهره مندی مردم آن از این شبکه “متوسط” ارزیابی شده است.

در این گزارش که 178 کشور جهان را پوشش داده، کشورهای اسکاندیناوی از لحاظ استفاده از اینترنت پیشتاز دیگر کشورهای جهانند و سوئد در رتبه نخست جهان قرار داده شده است.

کره جنوبی با قرار گرفتن در رده چهارم بهره مندترین کشور آسیایی در دستیابی به اینترنت است و پس از آن در قاره آسیا، به ترتیب، هنگ کنگ، تایوان و سنگاپور قرار دارند.

این در حالی است که ژاپن در جهان دارای مقام پانزدهم و در قاره آسیا پس از سنگاپور قرار گرفته است.

در خاورمیانه، اسرائیل که در مقام بیست و پنجم جهان قرار گرفته بهترین وضعیت از لحاظ کاربرد شبکه اینترنت را داراست و پس از آن، کشورهای خلیج فارس قرار می گیرند که دسترسی همه آنها به شبکه اینترنت “خوب” ارزیابی شده است.

در میان کشورهای حوزه خلیج فارس، تنها عمان و احتمالاًعراق در رده های پایینتر از ایران قرار می گیرند، اما در میان همسایگان ایران، تنها ترکیه از لحاظ کاربرد اینترنت در شرایطی بهتر از ایران قرار دارد.

در آسیای میانه، قزاقستان بهترین کشور از لحاظ بهره مندی از اینترنت شناخته شده و تاجیکستان در پایینترین رده قرار گرفته است، اگرچه در گزارش اتحادیه بین المللی مخابرات برخی کشورهای جهان همچون عراق و افغانستان مورد ارزیابی قرار نگرفته اند.

در تدوین این گزارش، شمار خطوط تلفن، تعداد تلفنهای همراه، هزینه دسترسی به شبکه اینترنت، سرعت خطوط اینترنت و شمار کسانی که دسترسی به اینترنت دارند برای ارزیابی بهره مندی کشورها به شبکه اینترنت به عنوان معیار در نظر گرفته شده است.

این نخستین بار است که گزارشی جهانی در این مورد انتشار می یابد.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.