فناوری اطلاعات

September 23, 2012
15:46 یکشنبه، 2ام مهرماه 1391
کد خبر: 47889

تشریح روند نفوذ به سیبا

سه شنبه، 16 دى، 1382

تشریح روند نفوذ به سیبا

قاضی حسینی بازپرس شعبه اول دادسرای ناحیه یک عمومی و انقلاب تهران به تشریح روند رسیدگی به پرونده سرقت رایانه ای از بانک ملی پرداخت و از دستگیری متهم اصلی این پرونده خبر داد.
سید عیسی حسینی در خصوص پرونده سرقت اینترنتی از بانک ملی گفت: حدود 5 ماه قبل از طرف بانک ملی گزارشی به ما رسید مبنی بر اینک از طریق سیستم حساب های سیبا از حساب دو نفر از مشترکان که موجودی بالایی داشته اند پول برداشت شده است
حسینی که با روزنامه ماوی سخن می گفت افزود: بررسی های اولیه نشان داد که این سرقت از طریق اینترنت صورت گرفته است و افرادی با وارد شدن به سیستم و شناسایی حساب ها اقدام به برداشت پول کرده اند. وی گفت: با همکاری مسئولان متوجه سرنخ اصلی شدیم و دریافتیم که پول های برداشت شده به حساب فرد خاصی واریز شده است . پس از دستگیری این فرد مشخص شد که وی کارشناس ارشد الکترونیک و از دانشجویان نمونه کشوری است.
بازپرس این پرونده تصریح کرد: فرد مذکور که به شدت در مظان اتهام بود در اظهارات اولیه خود نکر این سرقت شده و گفت : چندی قبل هنگامی که در اینترنت مشغول چت کردن بودم به یک آگهی برخوردم که کارت ای خالی را به قیمت خوبی می خریدند به بانک رفتم و با اعلام گم شدن کارت های اعتباری خود در این زمینه از رییس بانک اطلاعاتی کسب کردنم و بعد با قرار ملاقات کارت اعتباری خودم را به خریداران فروختم.
وی در ادامه خاطر نشان کرد: این گروه بعد از گرفتن کارت برای اینکه ردپایی ازخود برجای نگذارند پولها را از حساب سیبا برداشت می کردند و به حساب فردیک ه کارت اعتباری را از وی خریده بودند می ریختند و از طریق حساب وی پولها را برداشت می کردند.
در حقیقت مقصد حساب شخص ثالث بود تا اگر روزی مدرکی پیدا کردند ردپای شخص ثالث درمیان باشد.
حسینی اظهار داشت: متهم اول که کارت اعتباری را فروخته بود به منظور تحقیقات تکمیلی در اختیار ما بود. همچنین به بانک ها سفارش کردیم تا مبالغ بالایی را که از حساب های سیبا برداشت می شود را تحت نظر قرار دهند. خوشبختانه بانک بر حسب سفارش ما فردی را که خواهان برداشت مبلغ کلانی از حساب سیبا بود را تحت نظر قرار می دهد اما وی فورا فرار می کند. ولی مدارکی از خود به جای می گذارد. خوشبختانه با پیگیری های انجام شده توانستیم فردی را که فرار کرده بود را دستگیر کنیم . این فرد نیز اعتراف کرد که به صورت گروهی به کلاهبرداری اقدام می کرده است.
قاضی حسینی با اشاره به اینکه با کمک فرد دستگیر شده تمامی اعضای 5 نفره این باند که همگی دانشجو بودند دستگیر شدند افزود: از میان این 5 نفر فقط یک نفر در امر رایانه تبحر داشت و در حقیقت گرداننده اصلی این باند بود.
حسینی در مورد انگیزیه گرداننده اصلی این باند گفت: این شخص در بازجویی اظهار داشت به هیچ وجه انگیزه مادی نداشتم و فقط برای اینکه علم خود را به رخ دیگران بکشم اقدام به این کار کردم. زیرا در خانه سایت اینترنتی ایجاد کرده بودم وی بعد از اینکه کم کم به راحتی وارد حساب های اینترتنی شدم وسوسه شدم که پول هم برداشت کنم.
بازپرس شعبه اول دادسرای ناحیه یک در پاسخ به پرسشی در مورد این که با استناد به چه قانونی آنها را مجرم می دانید؟ گفت: در مورد جرایم اینترتنی در قوه قضائیه لایحه خاصی تدوین شده است که در حال حاضر استادان فن مشغول تدوین خاص در این زمینه هستند ولی اکنون برای تعیین مجازات جرایم رایانه ای و اینترنتی مانند همین جرم رایانه ای فقط به قوانین عادی استناد می شود.
وی اظهار داشت به نظر اینجانب در رابطه با این جرم سرقت معنایی ندارد زیرا ربایشی در کار نبوده است بلکه رموز بانکی مربوط به حساب بانکی شخص دیگری جعل شده و با استفاده از شگردهای خاص اموالی به سرقت رفته و در حقیقت از طریق اینترنت برداشت صورت گرفته است.
وی در بخش دیگری از سخنانش اظهار داشت: متهم اصلی در هنگام بازجویی به نکته مهمی اشاره کرد و گفت وقتی برای اولین بار وارد سیستم سیبا و خودپرداز بانک ها شدم مشاهده کردم که سیستم کشور در این زمینه چقدر آسیب پذ یر است.
قاضی حسینی تصریح کرد: بعد از این هشدار ما وارد عمل شدیم و بررسی بیشتری را انجام دادیم تا ببینیم که واقعا این سیستم که اموال مردم از سوی آن نگهداری می شود تا چه حدی آسیب پذیر بوده و آیا اظهارات متهم اصلی صحیح بوده یا خیر؟
در بررسی ها مشخص شد که بعضی مسئولان در خرید، سرویس و نگهداری این سیستم ها پول های هنگفتی را از بیت المال دریافت کرده اند و در قبال این کار سرویسی ارایه نداده اند. علاوه بر این این سرویس دهی و نگهداری سیستم امنیتی مذکور از سوی مسئولان مربوطه بدون انجام مناقصه به یک شرکت خاص واگذار شده بود. همچنین تخلفات عدیده ای در این زمینه انجام گرفته است که با همکاری مسئولان در حال بررسی تخلفات هستیم تا برخورد قانونی لازم با آنها صورت گیرد.
گفتنی است: در این خصوص بعضی از مسئولان هزینه سنگینی را به بیت المال تحمیل کرده اند و در هرنوبت کارت زدن ( وارد شدن کارت به دستگاه های خودپرداز) ظاهرا بیش از 300 ریال به لحاظ هزینه سرویس دهی دریافت می کند.
قاضی حسینی تصریح کرد: بعد از رسیدگی به پرونده مذکور پرونده دیگری نیز در زمینه کلاهبرداری اینترتنی از حساب کوتاه مدت سیبای شخصی به ما ارجاع شد که نشان می دهد گروه دیگری نیز در این زمینه فعال هستند.
حسینی در زمینه پیشگیری از جرایم اینترتنی اظهار داشت: متاسفانه در زمینه خرید این سیستم به کشور به کشور ما خیانت شده و می توان گفت از همان ابتدا معیوب بوده است .
کشور طراح این سیستم بعد از دو ماه نصب متوجه شد که این سیستم ایراد دارد و آن را طرد نمود اما متاسفانه کشور ما نسبت به خرید این سیستم اقدام کرد.
سرویس دهی و نگهداری این سیستم نیز ناقص می باشد البته پیشگیری های اولیه صورت گرفته راه دسترسی اینترنتی به حساب ها بسته شده به طوری که برای کوتاه مدت جای نگرانی وجود ندارد.
بازپرس شعبه اول دادسرای ناحیه یک عمومی و انقلاب تهران با تاکید بر این که باید شخص یا شرکت ثالثی هم باشد تا نگهداری و سرویس این سیستم را بر عهده بگیرد و به صورت شبانه روزی فعال باشد ، توصیه کرد : مردم باید در نگهداری رمزها و کارت های سیبا دقت کنند و به راحتی آن را در اختیار افراد ثالث قرار ندهند. همچنین بانک ها امین مردم هستند و باید تمام تلاش ها ی خود را صرف نگهداری امانت مردم نمایند.
وی در خاتمه خاطر نشان کرد : خوشبختانه مبالغ سرقت شده ناچیز می باشد، اما هشدار مسئولان و به خصوص دست اندرکاران قضایی جدی است تا در زمینه تدوین و تصویب قانون قانون مبارزه با جرایم اینترتنی ، اجتماعی و اخلاقی تسریع کنند و بتوانیم طبق قانون با متخلفان برخورد قاطعی داشته باشیم.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.