فناوری اطلاعات

September 23, 2012
15:46 یکشنبه، 2ام مهرماه 1391
کد خبر: 47898

سالی که نکوست از بهارش پیداست

دوشنبه، 24 فروردین، 1383

سالی که نکوست از بهارش پیداست

قطعا شما هم جزو افرادی بودید که بعد از تحویل سال نو سعی در برقراری یک تماس تلفنی ساده و کوتاه با تلفن ثابت یا سیار دوستان و خویشانتان داشتید یا یک کوته پیام (sms) آماده کرده بودید تا برای دوستانتان ارسال کنید و حلول سال نو را به آنها تبریک بگویید و سال خوشی را برایشان آرزو کنید اما بخاطر اختلالات عجیب شبکه تلفن ثابت و سیار کشور موفق به این کار نشدید؟

در آغاز سال نو شبکه ارتباطی کشور بمعنای کلمه مقلب القلوب شده بود :

:: SMS ایرانی

مهندس رستمی مسئول SMSC شرکت مخابرات ایران در تاریخ ۲۷ اسفند ۸۲ (یعنی ۳روز مانده به تحویل سال نو) در مصاحبه ای با سرویس جامعه اطلاعاتی خبرگزاری ایسنا اظهار کرده: در ایام تعطیلات، بحران خاصی برای ارسال و دریافت پیام کوتاه پیش بینی نمی‌شود و نیاز به تمهیدات خاصی در این زمینه وجود ندارد اما در عمل درست از لحظه تحویل سال تا ساعت ۱۷:۴۵ همان روز تقریبا هیچ پیامی ارسال نمیشد و از ساعت ۱۴ هر یک ساعت به یک ساعت چند پیام هم زمان دریافت میشد و بعد از آن دوباره امکان ارسال پیام وجود نداشت ! نگارنده در ساعات ۱۲ – ۱۴ و ۱۶ امکان ارسال پیام را مورد آزمون قرار داده که در هر آزمون ۲۰ بار تلاش برای ارسال پیام انجام شده که در دونوبت اول هیچ پیامی ارسال نشد و تنها در نوبت آخر در آخرین تلاش ها تنها یک پیام ارسال شد که بعد از ارسال پیام عدم موفقیت دریافت از طرف مخاطب روی صفحه تلفن ظاهر شد !‌ این درحالی است که روابط عمومی شرکت مخابرات در تاریخ ۱۸/۱/۸۳ اطلاعیه ای صادر کرده و ادعا کرده طی دو هفته‌ نخست سال تعداد ‌٢٧ میلیون و ‌۵٨۴ هزار و ‌۵١٨ پیام، توسط سرویس پیام کوتاه ارسال شده، که از این تعداد در هر روز حداکثر ‌۴٨/٩٧ و حداقل ‌٢۴/٩٧ درصد از پیام‌های ارسالی با موفقیت دریافت شده‌اند !!!

رقم بالای ارسال موفقیت آمیز ۲۷ میلیون و ‌۵٨۴ هزار و ‌۵١٨ پیام در دوهفته نخست سال و تقاضای فعال سازی سرویس برای هزار و ‌٩۴٧ مشترک نشان دهنده اقبال و نفوذ سرویس کوته پیام در میان مشترکین تلفن همراه کشور میباشد. طبق آمار شرکت مخابرات تاکنون ‌٩٢٧ هزار و ‌٧٢٩ مشترک کوته پیام مخابرات شده اند.

:: موبایل ایرانی

اصولا موبایل در این مملکت یک شی اضافی یا حداکثر لوکس و ناکارآمد بحساب میآید ! در روز اول سال نو تقریبا امکان نداشت شما بتوانید یک تماس ساده را با موبایل یک میلیون تومانی خود برقرار کنید (حتی اگر خدای نکرده شبکه به شما اجازه دخول هم میداد ”مشترک مورد نظر در دسترس نبود” یا حداکثر ”تمام مسیر ها بسمتش اشغال بودند”) تا اینجا را داشته باشید تا در مورد اماکن تفریحی و توریستی ای که هر ساله ملت برای تفریح و گذراندن تعطیلات به آنجا میروند صحبت کنم ! استانهای گیلان و مازندران بلاشک جزو اولین و بهترین انتخابهای ملت خوشگذران ایران برای گذراندن تعطیلات هستند ! مسلما عده ای از مردم حق دارند چند روز تعطیلی خود را در کنار سواحل دریای بی رژیم حقوقی خزر سرکنند ! دو میلیون نفر از این عده استان مازندران را انتخاب کردند تا اینجا همه چیز عادی بنظر میرسد اما فاجعه آنجای شروع میشود که تقریبا تمام این افراد یک گوشی کوچک تلفن در جیب خود دارد که توقع سرویس دهی دارد اما دریغ از آنتن و سرویس !‌ ۵۰ درصد گوشی ها که اصلا بدلایلی شبکه نداشتند (آنتن بود و شبکه محترم پذیرای این حجم ترافیک نبود) و آن ۵۰ درصدی هم که شبکه داشتند بهیچ وجه قادر به شماره گیری یا ارسال و دریافت کوته پیام نبودند ! یکی از مدیران لایق مخابرات هم بعد از تعطیلاف فرمودند که ”سالی ۱۰ روز ترافیک شبکه استان بچنین وضعی پیدا میکند و از نظر اقتصادی نیازی به بالا بردن امکانات شبکه در استان نیست چرا که در روزهای دیگر سال شبکه با ضریب موفقیت تماس بالایی مشغول سرویس دهیست” واقعا که ما عجب ملت متوقعی داریم برای موبایل ۶۹ دلاری یک میلیون تومان پول میدهند و توقع سرویس قابل قبول هم دارند !!!

:: تلفن ایرانی

در سه روز اول سال جاری برقراری ارتباط تلفنی با شهرستان یا خارج از کشور تقریبا غیر ممکن بود ! کافی بود گوشی تلفن را بردارید و رقم صفر را شماره گیری کنید بلادرنگ بوق اشغال یا سوت گوش خراشی بگوش میرسید در معدود مکالمات بین المللی برقرار شده هم کیفیت پایین صوت و مکث و کشیده شدن و تغییر کیفیت صوت ناخودآگاه شما را به این فکر می انداخت که شاید خدای نکرده شرکت مخابرات هم ارتباطات بین الملل را از طریق فن آوری VOIP برقرار میکند !!! گو اینکه کیفیت صوت و ضریب موفقیت تماس های بین المللی در همان زمان با استفاده از کارت های تلفن اینترنتی موجود در بازار بمراتب بهتر و ارزان تر از سرویس ارائه شده توسط شرکت مخابرات بود ! شاهکار مخابرات ایرانی به همین جا ختم نمیشود : در بعضی از مراکز تلفنی کلان شهر تهران بعد از برداشت گوشی با چند ثانیه مکث صدای بوق آزاد بگوش میرسید یا حتی از آن بدتر بوق اشغال زده میشد !!! ”مهندس احمد نظر پور” مدیرکل پشتیبانی و فنی شرکت مخابرات استان تهران در این باره به خبرنگار سرویس فن آوری اطلاعات ایسنا با خونسردی پاسخ داده : طبق استانداردهای جهانی هیچ گاه تمامی مشترکان تلفن نمی‌توانند به صورت همزمان، بوق آزاد در اختیار داشته باشند و در ترافیک‌های سنگین و موارد بحرانی، تعریف‌های خاصی برای مراکز تلفن در نظر گرفته می‌شود ایشان در پایان مصاحبه خود فرمودند با گذشت زمان این قضیه حالت طبیعی پیدا می‌کند و شهروندان متوجه می‌شوند که در موارد خاص مانند اول سال نو، نمی‌توانند به صورت همزمان از سرویس‌های شرکت مخابرات استفاده کنند.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.