فناوری اطلاعات

شیوه نوین ارسال اخبار در ایران رونق می گیرد

گزارش: پرستو قادری
منبع: ایرنا


ارسال خبر با پیامک که کارشناسان رسانه از آن به عنوان "مولود روزنامه نگاری دیجیتال" نام می برند، به عنوان شیوه نوین خبر رسانی در ایران در حال گسترش است.
خبر رسانی با پیامک سابقه ای بیش از 10 سال در جهان دارد اما عمر آن در ایران به سختی به دو سال می رسد. با این حال، گزارشهای مختلف حکایت از آن دارد که موسسات اطلاع رسانی کشور به طور جدی بهره گیری از این شیوه نوین را در دستور کار خویش قرارداده و در حال اجرای برنامه هایی در این زمینه هستند.
پیشتاز این صحنه، "مرکز اطلاع رسانی همشهری" است که حدود دو سال است با استفاده از سیستم ارسال پیامک، گزیده و تیتر مهم ترین اخبار ایران و جهان را برای مخاطبان ارسال می کند.این مرکز به تازگی با ارتقای سطح فنی و کیفی خدمات خود و درج تبلیغات در پی گسترش فهرست مشترکان خویش است.
مشترکان سیستم ارسال خبر به وسیله پیامک هر روز در حوزه فعالیت یا علاقه خود ، اخبار را به صورت فوری و ضروری دریافت می کنند. مثلا مشتاقان عرصه اقتصاد ،اخبار مهم اقتصادی نظیر تغییر قیمت نفت، طلا ، ارز یا تصمیم گیری های کلان در این عرصه را با کمترین فاصله زمانی از لحظه انتشار آنها بر روی سایت خبرگزاری ها یا روزنامه ها بر روی گوشی تلفن همراه خود مشاهده می کنند.
"محمد مهاجری" مدیر مرکز اطلاع رسانی همشهری در گفت وگو با خبرنگار گروه فرهنگی ایرنا درباره ضرورت استفاده از این سیستم خبر رسانی گفت: سرعت انتشار اخبار و نیاز مخاطبان برای دسترسی سریع به اطلاعات، موجب شد به فکر استفاده ا ز شیوه نوین ارسال اخبار به وسیله پیامک بیفتیم.
اما، این شیوه در ابتدای راه است. شاید به همین دلیل هنوز هم کم و کاستی هایی نظیر کم بودن تعداد اخبار انتخاب شده برای ارسال، ارسال برخی اخبار به صورت "فینگلیش"- اصطلاحی که به نوشتن مطالب فارسی به خط انگلیسی اطلاق می شود- و دشواری خواندن آن و نیز، محدودیت های مخابراتی در سیستم ارسال خبر از طریق پیامک مشاهده می شود اما همین هم در عصر موج سواری قدرتمداران اطلاعات را باید یک غنیمت شمرد.
* نیاز مخاطبان
به گفته مدیر مرکز اطلاع رسانی همشهری، این مرکز کار خود را با سه نیرو و ارسال خبر به وسیله تلفن همراه و ارسال تیتر یا مهم ترین بخش از اخبار مورد توجه در هر روز آغاز کرده است. مهاجری افزود: در ابتدا در هر دقیقه حداکثر 20 خبر را به صورت تیتر برای فهرست محدودی از افراد ارسال می کردیم. این مرحله حدود 10 روز طول کشید. سپس به وسیله امکانات سیستم مخابرات کشور قابلیت خود را افزایش دادیم و توانستیم تعداد قابل توجهی خبر را برای 100 تا 150 نفر ارسال کنیم.
وی یادآور شد: با این روش، گزیده یا تیتر اخبار در گروه های هفت گانه سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، بین الملل، شهری، ورزشی و فرهنگی برای مخاطبان ارسال می شد .ما به طور مداوم هم نیاز سنجی می کردیم تا برای پاسخ گویی به تقاضای مشترکان،گروه ها و اخبار را متنوع تر ارائه کنیم.
بنا به گفته مهاجری،مرکز اطلاع رسانی همشهری در دو سال گذشته، هر روز را با تغییری تازه گذرانده است. گاهی تلاش کرده فرهنگ خبر رسانی به وسیله پیامک را نهادینه کند و زمانی کوشیده است تا همگام با نیازهای تازه مخاطبان پیش برود و همزمان، برای توسعه زیر ساخت های لازم به منظور گسترش سیستم نوین ارسال خبر به وسیله پیامک کوشیده است .
او گفت: ما همواره سعی کرده ایم با بهره گیری از نظر اهل فن و استادان عرصه خبر رسانی در پی رفع اشکالات موجود در سیستم تازه تاسیس خود باشد.
*گروه های چهارده گانه خبری
مهاجری در باره تلاش های مجموعه خود برای گسترش اطلاع رسانی به شیوه دیجیتال به خبرنگار گروه فرهنگی ایرنا گفت:در ابتدا به صورت رایگان اخبار را در قالب پیامک برای همه مشترکان از جمله جمعی از استادان و پیشکسوتان رسانه ارسال می کردیم. واکنش آنها و نقد و نظرات شان را می شنیدیم و در روند توسعه مرکز به کار می بستیم.
به گفته وی، اینک مرکز اطلاع رسانی همشهری مخاطبان بی شماری دارد که در هر روز می توانند تیتر یا گزیده اخبار موردنظر خود را حداقل در 60 و حداکثر در 160 کاراکتر در یکی از گروه های 14 گانه حوادث، اقتصادی، سیاسی، اجتماعی، ورزشی، فرهنگی، فناوری اطلاعات، شهری، بورس، بین الملل، خانواده، علمی و سلامت دریافت کنند.
مهاجری خاطرنشان ساخت: در ابتدای کار ، اخبار را با حروف انگلیسی ارسال می کردیم اما در حال حاضر اکثر اخبار به صورت فارسی فرستاده می شود. مگر این که مخاطبان به دلیل امکانات گوشی همراه خود خواستار دریافت اخبار به صورت فینگلیش(فارسی با حروف انگلیسی) باشند.
وی تصریح کرد:منابع اخبار ارسال شده به وسیله مرکز اطلاع رسانی همشهری، منابع رسمی خبر نظیر خبرگزاری ها و روزنامه های معتبر داخلی است. گاهی نیز بر حسب نیاز، اخبار از برخی منابع خارجی انتخاب می شوند.
مهاجری درباره هزینه استفاده از این سیستم گفت: مخاطبان برای هر گروه مورد تقاضایشان ماهانه یک هزار تومان پرداخت می کنند و در مقابل به طور متوسط روزانه 5 یا 6 خبر در هر گروه دریافت می کنند.
* از آگهی خبری نیست
وی نحوه جذب مخاطبان را این گونه توضیح داد: کافی است علاقمندان برای مرکز اطلاع رسانی همشهری واژه خبر را ارسال کنند تا در کمتر از 24 ساعت مجموعه اخبار در گروه خبری مورد تقاضا، به صورت خودکار برای آنها ارسال شود.
مهاجری احتمال ارسال آگهی برای مخاطبان در سیستم ارسال خبر به وسیله پیامک را قاطعانه رد و تصریح کرد: تاکید مرکز اطلاع رسانی همشهری همواره این بوده است که اطلاع رسانی را به هیچ وجه با ارسال آگهی مخدوش نکنیم.
*خدمات ویژه اصحاب رسانه
اصحاب رسانه در مرکز اطلاع رسانی همشهری جایگاه ویژه ای دارند. مدیر مرکز اطلاع رسانی همشهری، درباره نحوه اشتراک خبرنگاران و روزنامه نگاران در این سیستم گفت: اصحاب رسانه می توانند با ارسال یک معرفی نامه از محل خدمت خود از امکانات سیستم ارسال خبر به وسیله پیامک به صورت رایگان استفاده کنند.
مهاجری با اظهار امیدواری نسبت به همفکری اصحاب رسانه با این مرکز برای بهبود و اصلاح هر چه بیشتر این سیستم گفت: به عنوان یک طرح میان مدت در پی آن هستیم با گسترش امکانات، بتوانیم اخبار را در جایی دپو کنیم. سپس مخاطبان با ارائه کدهای تعریف شده بتوانند در حوزه مورد علاقه خود اخبار را جستجو کنند.
وی توضیح داد: به عنوان مثال ،وقتی فردی می خواهد اخبار سیاسی را ببیند ، با یک کد وارد این گروه بشود، با کدی دیگر اخبار مجلس را جست و جو کند .
در حال حاضر این سیستم مشکل نرم افزاری دارد اما مدیر مرکز اطلاع رسانی همشهری امیدوار است حداکثر تا سال 1388 سیستم هوشمند خبر رسانی در این مرکز فعال شود.
وی اعلام کرد: همشهری به دنبال این است که به زودی به یک مرکز ارسال پیامک تبدیل شود.
مهاجری درباره تفاوت چنین مرکزی با آن چه که در حال حاضر هست، توضیح داد: در حال حاضر ما به وسیله مخابرات اقدام می کنیم. در آن صورت مرکز اطلاع رسانی همشهری ، به عنوان شرکتی زیر مجموعه مخابرات عمل می کند.
وی اظهار امیدواری کرد: در چنین شرایطی ، اطلاع رسانی آن قدر برای ما ارزان تمام می شود که شاید امکان رایگان شدن ارسال اخبار باز هم فراهم شود.


در این زمینه از آرشیو ایستنا:
- دریافت سرخط اخبار ایستنا از طریق SMS
- نسخه موبایل ایستنا برای مشترکین GPRS


​​