فناوری اطلاعات

September 23, 2012
15:47 یکشنبه، 2ام مهرماه 1391
کد خبر: 48890

پیامدهای قطع پیامک

نوشته: حمید ضیایی‌پرور
منبع: روزنامه همشهری


بسیاری از ده‌ها میلیون کاربر تلفن همراه در ایران قریب 2هفته است که به‌دلیل قطع سیستم پیامک در کشور در آرامش روانی خاصی به سر می‌برند
 


ارسال انبوه پیامک‌های تبلیغاتی، سیاسی، انتخاباتی، لطیفه و طنز و انواع و اقسام پیامک‌های اطلاع‌رسانی در وقت و بی‌وقت باعث سلب آرامش شهروندان ایرانی شده بود.


حالا کم کم مردم دارند عادت می‌کنند که بدون پیامک و حتی بدون تلفن همراه هم می‌شود زندگی کرد. در روزهای منتهی به انتخابات دهم ریاست‌جمهوری، حجم پیامک‌های ارسالی ایرانیان درهرروز بالغ بر 110 میلیون شده بود.


گرچه از آن تاریخ تا‌کنون دلیل واقعی قطع سیستم پیامک به‌طور رسمی اعلام نشده است اما یک حس درونی قانع‌کننده در مورد این موضوع برای همه وجود دارد که نیازی به هیچ توضیح اضافه‌ای نیست.


اوائل گمان می‌شد که قطع سیستم پیامک، تاثیر فلج‌کننده‌ای بر زندگی تجاری و کسب و کار وفعالیت‌های روزمره ایرانیان داشته باشد اما حالا ظاهرا مشخص شده که این سیستم هیچ تاثیری بر زندگی مردم ندارد.


ضرر اپراتورها


طی روزهای اخیر، خبرنگار همشهری با چند نفر از شهروندان تهرانی صحبت کرده که اظهار داشته‌اند به خاطر قطع انبوه پیامک‌های فله‌ای ناخواسته، به آرامش روانی خاصی رسیده‌اند و از شرکت مخابرات تقاضا داشتند به این روند ادامه دهد.به‌نظر می‌رسد بزرگ‌ترین ضرر در این بین به اپراتورهای تلفن همراه وارد شده است.


انواع و اقسام سرویس‌های طلایی، نقره‌ای و برنزی اپراتورهای همراه و ده‌ها نوع خدمات سرویس‌های ارزش افزوده پیامک توسط اپراتورهای پیامک در کشور اکنون قطع بوده و این شرکت‌ها ضرر و زیان میلیاردی در این قبال متحمل شده‌اند.


یک گزارش حاکی است با قطع شدن شبکه پیام کوتاه تلفن همراه کشور،
هر یک از اپراتورهای اول، دوم و پیمانکاران پیامک با ضررهای میلیاردی مواجه شده‌اند. این مسئله سبب شده تا ارتباط بیش از 31 میلیون مشترک اپراتور اول، 14میلیون مشترک ایرانسل و نیز مشترکانی که از این وسیله ارتباطی به‌صورت انبوه استفاده می‌کنند به کلی قطع شود.


با فرض اینکه روزانه به‌طور متوسط 60 میلیون پیام کوتاه از شبکه همراه اول مبادله می‌شود و در خوشبینانه‌ترین حالت تمامی این پیامک‌ها نیز با فونت فارسی ارسال شود، اپراتور اول حدود 540 میلیون تومان در یک روز و حدود 8 میلیارد و 640 میلیون تومان طی 16 روز گذشته متضرر شده است.


در همین حال اگر هر مشترک ایرانسل روزانه یک پیام کوتاه با فونت لاتین بفرستد -که مطمئنا آمار بسیار بیش از این رقم است – این اپراتور نیز روزانه بالغ بر 330 میلیون تومان و جمعا بیش5 میلیارد و 280 میلیون تومان از این قطعی ضرر کرده است. در این بین باید حدود 920هزار مشترک تالیا را نیز درنظر گرفت.


به این ترتیب می‌توان اذعان داشت که قطعی سیستم پیامک طی 16 روز اخیر حدود 14 میلیارد تومان به اپراتورهای تلفن همراه ضرر مستقیم وارد کرده است و به همین مقدار مردم سود برده‌اند.


رکورد دار گینس


با توجه به اینکه از عصر روز پنجشنبه 21 خرداد ماه تا‌کنون (لحظه تنظیم این گزارش ساعت 15 روز جمعه 5 تیر ماه) سیستم پیامک در ایران قطع است می‌توان ادعا کرد که ایران با قطعی 16 روزه این سیستم دارای رکورد بالاترین مدت زمان قطعی پیامک تلفن همراه در جهان بوده و بدین ترتیب باید نام ایران در کتاب رکوردهای گینس ثبت شود.


به‌طور قطع تا سالیان دراز هیچ کشوری قادر به شکستن این رکورد نخواهد بود.مسئولان شرکت مخابرات و شرکت ارتباطات سیار در روزهای اول به کلی منکر هرگونه قطعی این شبکه بودند. اما به‌تدریج اعلام کردند که در حال پیگیری این موضوع بوده و به‌زودی علت آن را اعلام خواهند کرد.


انتخابات و پیامک


به‌نظر می‌رسد به‌رغم عدم‌اعلام رسمی مسئولان ذیربط، مسئله قطع پیامک‌ها، بیش از هر چیز با فضای سیاسی کشور مرتبط باشد. پیش از این، تعداد پیامک‌های ارسالی مردم گاه تا 200 میلیون در روز هم می‌رسید.


حجم اعظم این پیامک‌ها انتخاباتی بوده و حتی این مسئله درمناظره‌های نامزدهای انتخابات مطرح شد. حتی سازمان بازرسی کل کشور اعلام کرد: با بررسی قراردادهای دستگاه‌های دولتی با شرکت مخابرات جهت ارسال پیامک‌های انبوه، درصورت استفاده از امکانات دولتی برای ارسال پیامک‌های دولتی به نفع یک نامزد خاص برخورد قانونی خواهد کرد.


براساس این گزارش، به‌منظور نظارت بر کیفیت و حسن جریان امور دهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری، بازرسان سازمان بازرسی کل کشور، تمامی قراردادهای دستگاه‌های دولتی با شرکت مخابرات جهت ارسال پیامک‌های انبوه را بررسی می‌کنند و درصورت استفاده از امکانات دولتی برای ارسال پیامک‌های دولتی به نفع یک نامزده خاص، برخورد قانونی صورت خواهد گرفت.


گر صبر کنی…


جالب‌تر از همه این است که هیچ کس تا‌کنون در باره علت قطعی این سیستم برای مردم توضیح نداده و مسئولان وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات نیز با خنده و شوخی پاسخ رسانه‌ها را می‌دهند.


مثلا محمد سلیمانی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در پایان جلسه صبح چهارشنبه هیأت دولت در جمع خبرنگاران و در پاسخ به سؤال آنان که پرسیدند مشکل پیامک چه زمانی حل خواهد شد، به کرات گفت که این مشکل حل خواهد شد و صبر باید کرد.


وی در پاسخ به سؤال مجدد خبرنگاران که تا چند روز دیگر وضعیت قطعی سیستم پیامک ادامه خواهد داشت، صرفا تاکید کرد که حل خواهد شد و به زبان ترکی پاسخ داد که صبر کنید حل می‌شود.


سلیمانی خاطرنشان کرد: در شهرهای دیگر کشور این مشکل حل شده و فقط تهران مانده که حل می‌شود. البته تماس خبرنگار همشهری با برخی از شهروندان در شهرهای مختلف ایران به این نتیجه منجر شد که به‌رغم اعلام وزیر ارتباطات، سیستم پیامک در شهرهای مختلف هنوز به درستی برقرار نشده؛ به‌عنوان مثال ارسال پیامک از تلفن‌های همراه اول به ایرانسل با اختلال شدید مواجه است و ارسال پیامک از ایرانسل به تلفن‌های دیگر نیز به کلی قطع است.


همچنین مسئولان شرکت مخابرات ایران درباره علت این مسئله و زمان حل این مشکل اظهار بی‌اطلاعی کرده و به خبرنگار ایسنا گفتند، هنوز زمان برقراری سرویس پیامک برای مشترکان مشخص نیست.


بدین ترتیب برای برقراری مجدد سیستم پیامک در ایران باز هم باید صبر کرد. تا کی ؟ شاید وقتی دیگر

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.