باندپهن

باندپهن ثابت

لبه تکنولوژی

October 7, 2012
1:21 یکشنبه، 16ام مهرماه 1391
کد خبر: 50670

کاهش قابل ملاحظه مصرف انرژی به کمک پردازش ابری

 

همکاران سیستم- سرورهای گوگل روزانه ۲۰ میلیارد صفحه اینترنتی را به‌روز می‌کنند، ماهانه ۱۰۰ میلیارد کلید واژه جست‌وجو شده را پردازش می‌کنند، به ۴۲۵ میلیون کاربر Gmail خدمات پست الکترونیکی ارایه می‌دهند و در هر دقیقه ۷۲ ساعت تصاویر ویدیویی کاربران را روی سایت YouTube قرار می‌دهند. با این وجود ما همچنان می‌توانیم همه این کار‌ها را با صرف حداقل انرژی نسبت به دیگر صنایع انجام دهیم.
به گزارش سایت nytimes، مراکز داده در مجموع ۱.۱ تا ۱.۵ درصد انرژی جهانی مصرف شده را به خود اختصاص می‌دهند که این رقم برای بخش حمل‌ و نقل به ۲۵ درصد می‌رسد و مراکز داده گوگل کمتر از یک درصد انرژی مصرف می‌کنند. این مسئله می‌تواند یکی از پیشرفت‌های باورنکردنی در زمینه توانایی‌های رایانه‌ای برای مصرف انرژی باشد که قانون مور (Moore) طی دهه‌های گذشته آن را در اختیار ما گذاشته است.
با توجه به اینکه کارایی هم‌اکنون یکی از مهم‌ترین اهداف محسوب می‌شود ما می‌توانیم به دیگر مراکز در جریان کاهش انرژی‌ها کمک کنیم. مراکز داده کوچک و متوسط دوسوم مجموع انرژی را مصرف می‌کنند و بر این اساس تمرکز روی سرویس‌های پردازش ابری می‌تواند از میزان مصرف انرژی برای راه‌اندازی و استفاده از یک مرکز داده بکاهد. به عنوان مثال، سازمان مرکزی خدمات آمریکا به‌ تازگی ۱۷ هزار کاربر خود را به سرویس Google Apps مخصوص دولت انتقال داده و در پی آن موفق شده است میزان انرژی مصرفی را تا ۹۰ درصد و آلایندگی‌های ناشی از انتشار کربن را تا ۸۵ درصد کاهش دهد.
این آژانس با اتنقال فعالیت‌های رایانه‌ای به سرویس‌های پردازش ابری سالانه ۲۸۵ هزار دلار در هزینه‌های خود مربوط به بخش انرژی صرفه‌جویی می‌کند. بر اساس گزارش منتشر شده از سوی «پروژه افشای کربن»، فضای پردازش ابری می‌تواند در مجموع به شرکت‌ها کمک کند تا سال ۲۰۲۰ در بخش انرژی ۱۲.۳ میلیارد دلار صرفه‌جویی کنند و ۸۵.۷ میلیون تن متر مکعب از انتشار دی‌اکسیدکربن کاهش یابد.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.