باندپهن

باندپهن ثابت

تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

October 7, 2012
1:28 یکشنبه، 16ام مهرماه 1391
کد خبر: 50687

تاثیر خدمات OTT بر کاهش استفاده از خدمات Pay-TV

 

مریم پرستش – طیف : اگرچه بازار جهانی Pay–TV همچنان روند رو به رشد خود را در سال جاری ادامه خواهد داد، اما در آمریکای شمالی به دلیل روی آوردن مشترکان به استفاده از خدمات OTT با کاهش نرخ رشد مواجه بوده است.

بر اساس پیش‌بینی موسسه تحقیقاتی ABI، تعداد مشترکان Pay–TV در جهان تا پایان سال جاری به 858.1میلیون برسد که 5درصد بیشتر از تعداد این مشترکان در دسامبر 2011 است؛ بیشترین رشد این مشترکان در منطقه آسیا ـ اقیانوسیه بوده است که پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال 2012 بیش از 27میلیون مشترک جدید داشته باشد.
البته اپراتورهای تلویزیون کابلی در آمریکا با کاهش مداوم مشترکان Pay–TV مواجه هستند، چنانکه در شش ماه اول سال 2012 در حدود 0.8میلیون مشترک خود را از دست داده‌اند، اما تعداد مشترکان باند وسیع آنها همچنان در حال رشد است. مؤسسه تحقیقاتی ABI پیش‌بینی می‌کند که تعداد مشترکان Pay–TV در آمریکای شمالی از پایان سال 2011 تا پایان سال 2012 در حدود 0.2درصد کاهش خواهد یافت.
به گزارش طیف، به عقیده بسیاری از تحلیل‌گران این احتمال وجود دارد که با توسعه روند استقبال از باند وسیع، مشترکان Pay–TV به استفاده از خدمات تلویزیون اینترنتی روی آوردند. در واقع، خدمات تلویزیون اینترنتی در مقایسه با خدمات Pay–TV ارزان‌تر هستند و در برخی مواقع، حتی رایگان عرضه می‌شوند. بنابراین، در شرایط فعلی که با بی‌ثباتی اقتصادی مواجه هستیم، خدماتی همچون Netflix، Hulu و یوتیوب گزینه‌هایی ارزان‌تر برای مشترکان Pay–TV محسوب می‌شوند."
از سوی دیگر، موسسه ABI پیش‌بینی می‌کند که در منطقه آسیا ـ اقیانوسیه شاهد رشد چشمگیر تلویزیون دیجیتالی در سال 2012 باشیم که دلیل اصلی آن به روند دیجیتالی کردن خدمات در کشورهایی همچون هند باز می‌گردد. دولت هند اخیراً اعلام کرده است که مهلت نهایی برای مجهز کردن 12میلیون خانه به خدمات دیجیتالی کابلی در چهار شهر بزرگ این کشور نهایتا 31 اکتبر 2012 خواهد بود و این مهلت تمدید نخواهد شد. البته مؤسسه ABI در مورد دستیابی هند به این هدف تردید دارد، چرا که تا به حال فقط 68درصد این پروژه اجرا شده است. به اعلام این مؤسسه، "پیش‌بینی می‌شود که مجموع تعداد مشترکان تلویزیون کابلی دیجیتالی در منطقه آسیا ـ اقیانوسیه تا پایان سال 2012 به 213 میلیون برسد که نسبت به مدت زمان مشابه در سال 2011 در حدود 27درصد رشد دارد."
شایان ذکر است که گروه علمی تحلیلی قصد دارد همایش "خدمات چندرسانه‌ای: از سیاست‌گذاری تا اجرا" را در 8آبان ماه 91 برگزار نماید که از محورهای اصلی آن،‌ بررسی روند توسعه فناوری‌ها و خدمات چند رسانه‌ای و همچنین،‌ بررسی موانع توسعه آن است. علاقمندان به کسب اطلاعات بیشتر می‌توانند به سایت
www.teyf.ir مراجعه نمایند یا با شماره 88513810 تماس حاصل نمایند.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.