اینترنت و شبکه

تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

October 7, 2012
9:26 یکشنبه، 16ام مهرماه 1391
کد خبر: 50765

Gmail رفع فیلتر شد

 

دسترسی به سرویس جی‌میل از امروز امکان‌پذیر شده است.

به گزارش ایسنا سرویس ای‌میل گوگل که چند روز پیش در ایران مسدود شده بود، از امروز برای کاربران امکان‌پذیر است و ظاهرا بخشی از کاربران از شب گذشته توانسته بودند به سرویس جی‌میل خود دسترسی داشته باشند.

دسترسی به سرویس جی‌میل از روز دوم مهرماه در بسیاری شهرهای کشور محدود شد. علت این اقدام نیز پخش فیلم جسارت‌آمیز نسبت به ارزش‌ها و مقدسات مسلمانان و اصرار بر حذف نکردن این فیلم در بخش‌های زیرمجموعه‌ی با این شرکت خدمات‌دهنده‌ی اینترنتی (یوتیوب) اعلام شد.

روز بعد وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات اعلام کرد که سرویس «جی‌میل» با حکم دادگاه فیلتر شده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، رضا تقی‌پور در جمع خبرنگاران در توضیح دلیل فیلتر شدن جی‌میل نیز اظهار کرد: زمانی که مقررات کشورها رعایت نمی‌شود دادگاه هر کشور حکمی در مواجهه با آن صادر می‌کند که در این مورد نیز این اتفاق در کشور ما رخ داده است. دادگاه ما در این رابطه حکمی داده که اگر روزی این حکم تغییر کند، فیلترینگ نیز برداشته می‌شود.

تقی‌پور در پاسخ به این پرسش که کدام دادگاه این حکم را صادر کرده است؟ گفت:‌ از قوه قضاییه بپرسید.

در همین ارتباط دبیر کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه گفت: اختلالات ایجاد شده روی سرویس جی‌میل سایت گوگل و برخی دیگر از سرویس‌های آن سایت به لحاظ فیلتر شدن سایت یوتیوب است.

عبدالصمد خرم‌آبادی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، تصریح کرد: با توجه به انتشار فیلم موهن به ساحت مقدس پیامبر عظیم‌الشان اسلام (ص) در سایت یوتیوب و عدم توجه مدیران این سایت به اعتراض‌های گسترده و شدید مسلمانان جهان نسبت به آن، سایت مذکور بنا به درخواست‌های مکرر مردمی از سوی کارگروه تعیین مصادیق از دسترس خارج شد.

وی افزود:‌ سایت یوتیوب که از طریق پروتکل http به نمایش گذاشته می‌شد، پیش از این فیلتر شده بود اما سایت گوگل، یوتیوب را از طریق پروتکل https به نمایش می‌گذاشت و در حقیقت سیستم فیلترینگ جمهوری اسلامی ایران را دور می‌زد.

کارگروه مذکور برای مقابله با این اقدام گوگل و جلوگیری از استمرار نمایش فیلم موهن، سایت یوتیوب را که از طریق پروتکل https قابل رویت بود، فیلتر کرد که با توجه به اشتراک سرورهای گوگل و یوتیوب این اقدام موجب شد سرویس جی‌میل و پروتکل https سایت گوگل نیز با اختلالاتی مواجه شوند.

طی روزهای گذشته دسترسی به جیمیل همچنان امکانپذیر نبود تا اینکه معاون وزیر ارتباطات در پاسخ به اینکه آیا ممکن است جی‌میل رفع فیلتر شود تنها به این پاسخ اکتفا کرد که مذاکراتی دراین زمینه در حال انجام است.

حکیم‌جوادی در پاسخ به سوالی که درباره فیلترینگ جی‌میل مطرح شده بود اظهار کرد: ‌وظیفه ما ایجاد زیرساخت‌های اصلی و آماده سازی شرایط برای کاربران است.

وی ادامه داد: به هر حال زمینه سازی‌ها صورت گرفته که کاربران بتوانند از منابع داخلی استفاده کنند اما برخی تصمیم گیری‌ها هم در سطوح دیگری صورت می‌گیرد و به شکل قانون به ما ابلاغ می‌شود که دراین زمینه ما موظف به اجرای قانون هستیم.

اما رییس سازمان فن‌آوری اطلاعات در پاسخ به این سوال که با وجود گذشت چندین روز از فیلتر شدن سایت جی‌میل هنوز توضیح مشخصی درباره چرایی این موضوع ارائه نشده و گاه علت اقدامات تحریمی علیه گوگل انتشار فیلم موهن عنوان می‌شود و گاه دامنه‌های جی میل و در این میان برخی مقامات هم از رفع فیلتر شدن جی‌میل در آینده‌ای نزدیک خبر می‌دهند توضیح داد: حوزه فن‌آوری اطلاعات حوزه خاصی است که در آن هر روز با یک اتفاق جدید مواجه می‌شویم. اکنون ما در بحث فنی مشکل خاصی در زمینه ارتباط با جی‌میل یا گوگل نداریم. موضوع توهین آن‌ها به پیامبر عظیم‌الشان اسلام در چنین سطح وسیعی چیزی نبوده که در هیچ کجای دنیا جای سکوت داشته باشد اکنون شاهدیم که هر روز مسلمانان در نقاط مختلف دنیا به اعتراض‌های شدید در این زمینه می‌پردازند اما واقعا نحوه عملکرد گوگل در کشور ما جای بررسی دارد.

وی ادامه داد: ما طی دوران گذشته بارها از این شرکت خواسته‌ایم که در زمینه سیاست‌گذاری‌هایش در ایران با ما وارد مذاکره شود. اما این اتفاق هیچ گاه صورت نگرفته و این در حالی است که برخورد گوگل در کشورهای دیگر دنیا این گونه نیست.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.