اپراتورها

امنیت

تلفن همراه

فناوری اطلاعات

October 7, 2012
9:27 یکشنبه، 16ام مهرماه 1391
کد خبر: 50766

پیامک‌های فریبنده برای کلاهبرداری میلیاردی!

 

فتانه انفرادی – همشهری : داستان چوپان دروغگو فقط مال قصه‌ها نیست، طی ماه‌های اخیر صدها پیامک که از سوی چوپان دروغگو به هزاران نفر در سراسر ایران ارسال شده منجر به ده‌ها میلیارد تومان کلاهبرداری از افرادی شده است که به راحتی گول این پیامک‌ها را خورده‌اند.
متن این پیامک بدین‌ترتیب بوده که «من چوپانی هستم در یک شهر منطقه مرکزی ایران و گنجی یافته‌ام و حاضرم آن را به شما بفروشم». دریافت‌کنندگان پیامک نیز با امید به پولدارشدن، این ماجرا را محرمانه نزد خود نگه داشته و ضمن تماس با آن فرد و قرار ملاقات، نمونه‌ای از سکه طلای قدیمی را رویت کرده و بعد برای دریافت اصل گنج با صدها میلیون تومان پول نقد راهی محل قرار با چوپان دروغگو شده‌اند و ادامه ماجرا را خود شما می‌توانید حدس بزنید: زورگیری و کلاهبرداری!

با گسترش نفوذ تلفن همراه در ایران، آمار مربوط به کلاهبرداری‌های پیامکی نیز افزایش یافته است. به گزارش همشهری اگر چه هنوز هیچ منبع مسئولی آمار کاملی از اینگونه پیامک‌ها ارائه نداده است اما بررسی‌های خبرنگاران همشهری نشان می‌دهد که تعداد این کلاهبرداری‌ها اندک هم نیست. رئیس اداره اطلاع‌رسانی آگاهی تهران بزرگ در این زمینه به خبرنگار همشهری گفت: سوءاستفاده از طریق پیامک به دو شیوه انجام می‌شود یکی به‌طور مستقیم و دیگری غیرمستقیم. در شیوه غیرمستقیم، پیامکی به افراد فرستاده شده و به آنها اعلام می‌شود که برنده یک کالا مثلا تلویزیون 42اینچ شده‌اند بعد از آنها می‌خواهند مشخصات و اطلاعات هویتی‌شان را برای آنها بفرستند. این اطلاعات می‌تواند شامل مشخصات سجلی یا حتی مدارکی مانند کپی شناسنامه و کارت ملی یا تلفن و آدرس محل سکونت یا محل کار باشد.

بعدها این اطلاعات و مدارک در جرائم دیگری مورد سوءاستفاده مجرمان قرار می‌گیرد و موارد متعددی از اینگونه کلاهبرداری‌ها را شاهد بوده‌ایم. به‌گفته رئیس اداره اطلاع‌رسانی آگاهی تهران بزرگ، شهروندان نباید به هیچ وجه به پیامک‌های این‌چنینی توجه کنند و نباید به آنها اطلاعات بدهند بلکه بهترین راه، مراجعه حضوری به منابع مربوطه یا بانک‌ها یا سازمان‌ها و شرکت‌هایی است که ادعا شده است فرد، برنده جایزه آنها شده است.

وی افزود: در مورد اینگونه پیامک نیز در اداره 14دایره آگاهی تهران بزرگ ده‌ها پرونده وجود دارد که حجم کلاهبرداری انجام‌شده تنها با یکی از این شیوه ها به میلیاردها تومان بالغ می‌شود! وی یکی از راه‌های توجه به پیامک‌های کلاهبرداری را، شیوه تطمیع آنها ذکر کرد و گفت: وقتی فرد در هیچ مسابقه‌ای شرکت نکرده چگونه ممکن است برنده جایزه‌ای شده باشد؟ رئیس اداره اطلاع‌رسانی آگاهی تهران بزرگ گفت: حتی ممکن است کلاهبرداران از سامانه‌های پیامکی برای ارسال انبوه پیامک استفاده کنند که این نیز دلیلی برای اعتماد مردم به آنها به شمار نمی‌رود.

پیامک‌های اپراتورهای تلفن همراه معمولا با شماره‌های رند چهار یا پنج رقمی به مخاطبان ارسال می‌شود و لیست این شماره‌ها نیزدر سایت‌های این اپراتورها وجود دارد اما پیامک‌هایی که با شماره‌های غیررند و معمولا 10یا 12رقمی به مخاطبان ارسال می‌شود معمولا اعتبار بالایی ندارند و باید در اینگونه موارد احتیاط کرد.کریمی کارشناس فناوری اطلاعات نیز در این زمینه به خبرنگار همشهری گفت: برخی موارد کلاهبرداری پیامکی به‌گونه‌ای بوده که فرد را به پای دستگاه خودپرداز بانکی کشانده و حتی او را طوری فریب داده‌اند که با دست خودش و با کارت بانکی‌اش پول به‌حساب دیگران واریز کرده است!

سرهنگ مهرداد امیدی، معاون مبارزه با جعل و کلاهبرداری پلیس آگاهی ناجا، هم دراین زمینه به همشهری گفت:با توجه به اینکه در حال حاضر بیش از 50میلیون سیم‌کارت در کشور واگذار شده است، این وسیله علاوه بر مزیت‌های بسیاری که برای مردم دارد می‌تواند وسیله سوءاستفاده و سودجویی مجرمان شود به‌طوری که مجرمان از تلفن همراه به‌عنوان ابزاری برای ارتکاب و علاوه بر آن تسهیل جرم استفاده می‌کنند و ناآگاهی مردم نیز سبب خواهد شد که فریب سودجویان را خورده و متحمل ضررهای زیاد شوند. وی شگردهای افراد سودجو از طریق تلفن همراه را متعدد ذکر کرد و گفت: افراد سودجو یا از طریق ارسال پیامک و یا از طریق تماس تلفنی، به سودجویی از مردم می‌پردازند.وی از مردم خواست با هوشیاری و احتیاط عمل کنند.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.